Ny merca (B170 NGT)

Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Priusen har ju varit en ganska populär miljöbil, så det är ju trevligt att en motortidning tycker Mercedes B170 i gasversion är mycket bättre. Kanske ännu ett exempel på att även motortidningarna börjar inse fördelarna med gasbilar.
Opel Zafira CNG -08
Daddy
Posts: 38
Joined: 2008-05-08, 15:15
Location: Täby

Re: Jämförelse med Toyota Prius i AMS

Post by Daddy »

EDIT: frågan flyttad till en annan tråd
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Jonas wrote:
varpan wrote: Så nu får jag se om jag stöter på nån av er vid pumpen (t ex. vid 421, ett stenkast från kontoret...) :lol:
Lite avundsjuk är jag men jag ser fram emot Passaten. Det verkar som om vi är rätt många som bor och/eller jobbar inom några hundra meters radie från Fordonsgas-stationen vis 421- Högsbo-Sisjön.
Jag såg min första B170 NGT idag vid Drive in kön till MCD vid frölunda runt 12:00-12:30 :) Jag jobbar ju för tillfället på Volvo ute i torslanda, inte så ofta man ser annat än volvobilar där ;) Däremot är det inget ovanligt att se 5st bi-fuel volvos påväg till jobbet :)

Ni som tankar på 421, har ni något kännetecken på era bilar? :) På min S60 har jag ett klistermärke "Biogas - minimal klimatpåverkan" klistrad längst ner till höger på bakrutan. Har också svarttonade rutor.

Ja, jag tankar alltid på 421, bor i kobbegården på andra sidan söderleden så det är på 421 vi handlar oftast också.. Men nästa vecka flyttar jag några mil söder ut (vallda utanför kungsbacka) så då blir det längre till jobbet och väg 158 in mot gbg... :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

taz wrote:
Ni som tankar på 421, har ni något kännetecken på era bilar? :) På min S60 har jag ett klistermärke "Biogas - minimal klimatpåverkan" klistrad längst ner till höger på bakrutan. Har också svarttonade rutor.

Ja, jag tankar alltid på 421, bor i kobbegården på andra sidan söderleden så det är på 421 vi handlar oftast också.. Men nästa vecka flyttar jag några mil söder ut (vallda utanför kungsbacka) så då blir det längre till jobbet och väg 158 in mot gbg... :)
Finns det Biogas i Götet?
Var då i så fall?
Är ibland och hälsar på (har även bott där 8 år) men har bara sett Fordonsgas.

Mvh / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Håkan wrote:Finns det Biogas i Götet?
Var då i så fall?
Nej, här finns bara Fordonsgas, både som bolag och som begrepp ;) Alla tankställen som är anslutna till ledningen eller som får gas från densamma via gasflak har alltså naturgas eller en uppblandning med biogas från Skåne, Halland och Göteborg. Närmaste tankställe med (nästan) 100% biogas är väl Trollhättan, Lilla Edet, Borås osv.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Jonas wrote:Alla tankställen som är anslutna till ledningen eller som får gas från densamma via gasflak har alltså naturgas eller en uppblandning med biogas från Skåne, Halland och Göteborg.
Fast i och med Svanenmärkningen så garanterar Fordonsgas att det är minst 50% biogas i pumparna. Jag får känslan av att de verkligen arbetar på att hela tiden öka andelen biogas.
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

OK, då vet jag.

Mvh / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

torkel wrote:Fast i och med Svanenmärkningen så garanterar Fordonsgas att det är minst 50% biogas i pumparna. Jag får känslan av att de verkligen arbetar på att hela tiden öka andelen biogas.
Fast det är väl enligt grön gas-principen? Så en stor del av "vår" biogas går väg egentligen till petrokemi-industrin i Stenungsund, kraftvärmeverket i Rya. Genom att hålla Mariestad och Jönköping med 99% biogas kan dom väl förmodligen hålla lägre andel i t.ex Göteborg. Eller? Jag har inte läst på vilket jag vill understryka. Jag vill heller inte förringa biogasens värde men jag inbillar mig att man sällan får speciellt mycket biogas rent fysiskt i tanken om man tankar vid t.ex 421 i Högsbo eller i Mölndal, de sitter väl kopplade hyfsat direkt på stamledningen från Danmark.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Har tittat lite på Svanens krav och de är rätt hårda. Bland annat tittar man på CO2-utsläpp vid produktion och transport av bränslet, samt att det vegetabiliska råmaterialet (då det förekommer) är spårbart och hållbart odlat. Det totala CO2-utsläppet får vara max 50g CO2-ekvivalenter per MJ bränsle.

Däremot ställer man bara krav på att 1/3 av volymprocenten bränsleprodukt är förnybar.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Håkan wrote:
taz wrote:
Ni som tankar på 421, har ni något kännetecken på era bilar? :) På min S60 har jag ett klistermärke "Biogas - minimal klimatpåverkan" klistrad längst ner till höger på bakrutan. Har också svarttonade rutor.

Ja, jag tankar alltid på 421, bor i kobbegården på andra sidan söderleden så det är på 421 vi handlar oftast också.. Men nästa vecka flyttar jag några mil söder ut (vallda utanför kungsbacka) så då blir det längre till jobbet och väg 158 in mot gbg... :)
Finns det Biogas i Götet?
Var då i så fall?
Är ibland och hälsar på (har även bott där 8 år) men har bara sett Fordonsgas.

Mvh / Håkan
Om du vill tanka biogas så får du tanka enligt gröngas principen. Du skaffar ett avtal med Fordonsgas och när du tankar tillförs samma mängd biogas till systemet som den volymen du tankar men du får dock inte ren biogas i din tank.. Samma system som Grön-El principen... Dock kostar biogasen 1kr/nm3 mer har jag för mig också...

Så svaret på din fråga, ja.. Det finns biogas i Götet.. ;)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Urban
Posts: 10
Joined: 2008-09-06, 18:50
Location: Göteborg - MB B170 NGT

Post by Urban »

Återigen har leveransen av B170 NGT blivit försenad. Den skulle vara klar i januari men något klart leveransbesked har jag ännu inte fått, prel kommer den i mitten av mars ca 2 mån försenad. Beställningen gjordes i oktober 08.

Undrar om det finns någon annan av er läsare som har beställt nyligen och fått annat besked eller har liknande erfarenheter?

Vet att det inte var ovanligt med leveransförseningar på andra modeller så jag var extra noga med detta, men säljaren lovade att det inte skulle vara några problem.

Har inte fått någon förklaring till förseningen.

Finns det något man kan göra eller är det bara att acceptera?
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: Ny merca (B170 NGT)

Post by cpalm »

xJom: Fick du någon rätsida på problemet med styrningens mittläge?
Upplever något liknande med min B170 - får sitta och parera lite hela tiden.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Ny merca (B170 NGT)

Post by torkel »

cpalm wrote:xJom: Fick du någon rätsida på problemet med styrningens mittläge?
Upplever något liknande med min B170 - får sitta och parera lite hela tiden.
Jag gissar att det är däcken som behöver balanseras. Min Zafira beter sig så med sommardäcken på, men när jag kör på vinterdäcken är det inga problem. Har inte orkat åka till däckverkstaden och få sommardäcken balanserade, men det kostar en struntsumma.
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: Ny merca (B170 NGT)

Post by cpalm »

Hmm, jag vet inte. Den drar inte åt ett visst håll, inte heller är det någon oscillerande eller vibrerande rörelse.
Snarare en lätt känsla av att bilen inte skulle gå rakt fram utan snarare snirkla sig fram lite slumpmässigt om man skulle släppa ratten, vilket jag inte testat eftersom det endast är påtagligt i hög fart.
Snarare kanske "toe-in" som är för snålt inställd. Men bilen är helt ny. Funderade på om det helt enkelt var en egenskap eller känt problem för modellen i allmänhet.
Post Reply