Betydligt lägre motorljud med gas j f m bensin!

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Betydligt lägre motorljud med gas j f m bensin!

Post by Sven »

När jag körde långresa med min Zafira senast så var jag tvungen att köra dryga 9 mil på bensin pga att det i Dalarna ännu inte finns någon gasmack (ska inom något/några år komma en till Sälen, men även Sala ska skaffa en och då kommer jag, som åker till Leksand, att klara mig på enbart gas). Både jag och mina barn märkte att motorljudet blev betydligt högre vid bensindrift.

Har ni liknande erfarenheter?

Ni som är motorkunniga, vad beror detta på?
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Vet ej varför, men det är en av egenskaperna vid gasdrift..... har för mig att det pratades om det på webben redan när jag började leta information om biogas-bilar, dvs 2½ år sedan...
Har även för mig att det pratades om att det var "snällare" mot motorn, men vet inte varför....
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Att motorn går tystare på gas har något med förbränningsegenskaperna för den typen av bränsle att göra.

Av de CNG bilar jag kört så märkte jag ingen större skillnad när jag växlade mellan bensin och gas på en V70 N -04 - det var nämligen däcksljudet som dominerade ljudbilden men det berodde nog mer på däcksdimensionen för just V70;n, en tum större och lite bredare än standard V70. S60;n klarar sig med standard dimensionen men jag provade aldrig den modellen.

Att man skulle få längre livslängd av att köra på gas verkar ju bra, borde ju vara bra för taxi-marknaden och kunna konkurrera med dieslarna på den punkten. Man ser många V70 på blocket som gått 40+ 000 mil.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Gasen har en lägre flamhastighet (flame speed) än bensin så det är förklaringen till den lägre ljudnivån. Vid körning i jämn fart märker jag ingen skillnad i ljudnivå när jag växlar mellan bränslena men däremot under acceleration tycker jag att motorn "morrar" lite högre vid körning på bensin.

Hittade denna sida som även ger en förklaring till varför motorn blir lite svagare vid körning på gas jämfört med bensin:

http://www.techalone.com/?m=20070824
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

AndersH wrote:Gasen har en lägre flamhastighet (flame speed) än bensin så det är förklaringen till den lägre ljudnivån.

Hittade denna sida som även ger en förklaring till varför motorn blir lite svagare vid körning på gas jämfört med bensin:

http://www.techalone.com/?m=20070824
Tack för ovanstående svar och tack även Plonte och S-klasse för era svar. Intressant att få förklarat varför motorljudet blir lägre och accelerationsförmågan sämre med gas j f m bensin. Summan av kardemumman blir att det känns lite som att ägna sig åt "finåkning"/"söndagsåkning" att köra med gasbil. Jag tycker helt enkelt att det blir en väldigt bra åkkomfort! (Vill man istället ha en sportig och rivig bil är kanske inte gasbilarna än så länge något alternativ. Kanske råder Opel Zafira CNG Turbo bot på detta när den kommer.)

Intressant att läsa om hur olika det tycks vara för olika bilmodeller när det gäller motorljudet vid gas- resp. bensindrift. Jag upplevde en påtaglig skillnad i min Zafira. Jag undrar om det är större skillnad mellan motorljuden vid gas resp. bensin i Zafirans monovalenta motor än i Volvos bifuel-motorer?
Opel Zafira CNG -08
User avatar
lary
Posts: 30
Joined: 2005-10-16, 13:17
Location: Västerås

Intressant artikel

Post by lary »

AndersH wrote:Gasen har en lägre flamhastighet (flame speed) än bensin så det är förklaringen till den lägre ljudnivån. Vid körning i jämn fart märker jag ingen skillnad i ljudnivå när jag växlar mellan bränslena men däremot under acceleration tycker jag att motorn "morrar" lite högre vid körning på bensin.

Hittade denna sida som även ger en förklaring till varför motorn blir lite svagare vid körning på gas jämfört med bensin:

http://www.techalone.com/?m=20070824
Jag undar dock om någon kan förklara varför den elektromagnetiska påverkan är större med CNG? Enligt artikelns text "The noise level is low in a CNG operated vehicle but its electromagnetic interference is high". Lite nyfiken bara.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Ja, hur gasen skulle kunna orsaka hög elektromagnetisk interferens jämfört med bensin är för mig också helt obegripligt. Och vad skulle den interferera med? Det problemet kräver väl lite mer forskande i den "allvetande skräphögen" (aka internet) men orsaken till det lägre motorljudet borde vara klarlagt nu i alla fall. :)
Post Reply