Tabell över utsläpp

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
HeMan
Posts: 2
Joined: 2007-10-19, 07:36
Location: Stockholm

Tabell över utsläpp

Post by HeMan »

Hej alla!

Ny på forumet är jag, hittade hit genom en kompis när jag letat efter en tabell över vad olika bilar släpper ut egentligen.
Låt mig formulera det i en fråga - jag och frugan ska köpa bil (vi har 1 barn också) och vill köpa en (gärna kombi) bil men vill samtidigt köpa en bil som
påverkar miljön så absolut lite som möjligt.
Så frågan blir - vilken bil ska man köpa för att vara så miljöovänlig som möjligt? Och finns det någonstans en tabell över olika bilar och vad de släpper ut i avgasmängd?

Tjolahopp!
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Tabell över utsläpp

Post by torkel »

HeMan wrote:Så frågan blir - vilken bil ska man köpa för att vara så miljöovänlig som möjligt?
Hummer? ;-P

Förlåt... Kunde inte låta bli. Är man ordmärkare så är man...
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

HeMan:

Jag känner inte till någon sådan sammanställning tyvärr.
Oavsett vilken typ av utsläpp du vill minimera, klimatpåverkande eller hälsovådliga, så är biogas det bästa som finns att köpa.
Hybridbilar (som går på bensin) har också låga utsläpp av hälsovådliga ämnen, men är en måttlig förbättring när det gäller klimatpåverkan.

Jag länkade tidigare till greenercar.org, där de mer noggrant klassificerar olika bilmodeller - fast detta gäller amerikanska modeller, det kan skilja lite grann mot Europa.

Kolla in VW Touran eller Opel Zafira i gasutförande.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Nybil? Begagnad?

Vad det gäller nya bilar sålda i sverige så kan du få veta koldioxidutsläpp och lite allmäna tips om hur man kör miljö-vänligt i konsumetverkets broschyren Nybilsguiden.
Det är ju faktiskt så att den största faktorn till mängden utsläpp av miljö- och människo-farliga avgaser är förarens högerfot! (något som många inte förstått, och därför vill ha såmånga hästkrafter som möjligt och ändå vara miljövänliga.... vilket inte är möjligt!!)

Varmt välkommen till forumet!
HeMan
Posts: 2
Joined: 2007-10-19, 07:36
Location: Stockholm

Tack!

Post by HeMan »

Torkel: Ja, så lätt det kan bli fel när man försöker formulera sig fiffigt :oops:

Tack alla för infon, då är jag bara än mer övertygad om att jag vill ha en Prius...faktiskt. Men att det nog får bli en Volvo av utrymmesskäl.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Varför Priusen?

Post by Sven »

HeMan wrote: Tack alla för infon, då är jag bara än mer övertygad om att jag vill ha en Prius...faktiskt.
HeMan, jag förstår inte din slutsats? Varför föredrar du Priusen framför en bil som går att köra på biogas? :?: :?: :?: Priusen är ju mångfaldigt sämre för miljön?
Opel Zafira CNG -08
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

artikel i ny teknik

Post by Göran »

Hej Heman och ni andra
Kan inte låta bli att lägga in en länk från Ny teknik, där CNW Marketing Research har räknat på den totala förbrukningen från vagga till graven för olika bilmodeller. Tyvärr väger de inte in utsläppen.
Slutsatsen de kom fram till är dock ngt kontroversiell, men inte mindre intressant för det. se länk nedan
http://www.nyteknik.se/art/52769
slutsatsen enligt artikeln är att hybridbilar förnärvarande kräver mycket energi att tillverka.
Mina egna reflektioner är att om man vill handla miljövänligt så är det tveksamt att hybridbil är rätt val för närvarande.
Om man enbart kör landsvägskörning med dem så ger hybridsystemet antagligen inte så stora positiva effekter heller, men i stadstrafik ger de säkerligen en betydande sänkning av bränsleförbrukningen.
Däremot tvivlar jag på att utsläppsnivåerna kommer ner till en biogasbil i motsvarande storleksklass. Väger man sedan in de förmodade högre utsläppen från tillverkningen så blir miljökalkylen troligen katstrofal
Är det någon på forumet som har bra sifferuppgifter på utsläppsnivåer från hybrider och biogasbilar? som kan dementera eller konfirmera mina antaganden.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Med utsläppsnivåer har jag förenklat antagit att du menar förbrukning av drivmedel, därifrån kan man räkna mängd fossilt CO2/km.

Vartfall, har tidigare skrivit om en en tysk sida där man kan hitta statistik över olika bilars förbrukning.
http://www.spritmonitor.de/

Det är bilägarna själva som registerat sina förbrukningssiffror men tittar man på tillräckligt stor population bör man få en bild av typisk förbrukning. När det gäller just Prius'en var spridningen mellan 0,45 - 0,75. (Min bruks MB - W124 - snittar 0,75-0,80 över året efter 41000 mil.)
krivik
Posts: 23
Joined: 2007-09-25, 15:04

Re: artikel i ny teknik

Post by krivik »

Göran wrote: ...
Slutsatsen de kom fram till är dock ngt kontroversiell, men inte mindre intressant för det. se länk nedan
http://www.nyteknik.se/art/52769
slutsatsen enligt artikeln är att hybridbilar förnärvarande kräver mycket energi att tillverka.
Mina egna reflektioner är att om man vill handla miljövänligt så är det tveksamt att hybridbil är rätt val för närvarande.
Om man enbart kör landsvägskörning med dem så ger hybridsystemet antagligen inte så stora positiva effekter heller, men i stadstrafik ger de säkerligen en betydande sänkning av bränsleförbrukningen.
...
Jag kan mycket väl förstå att de fått en del mothugg för den här modellen de använder för att räkna ut energiåtgång. Bara en sån sak att de räknar in utveckling som en belastning är hyfsat kontroversiellt.

Vad menar de? Ska man sluta utveckla? Om vi inte utvecklar kommer vi ingenstans, ju. Klart att de första modellerna i en ny teknik kommer att dra på sig mycket energi per km men de är ju tack vare såna försök som vi tar oss någonstans. Följande modeller blir bättre och kommer i större skala och vi tar oss förbi break even.

Sen är det ju det här som du är inne på Göran, användningsområden. En hybrid har ju sitt främsta område inne i stan, medan andra har mer fördelar ute på landsväg. Tänk om alla skulle köra Hummer inne i storstäderna!

Varför inte en gasdriven hybrid? Det vore (förrutom att det vore skrymmande och jättedyrt...) en riktigt bra kombination idag. Lite utsläpp överhuvudtaget inne i städer, lite CO2 ute på landsväg.
Post Reply