Konverterad Skoda

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Konverterad Skoda

Post by åsaboe »

När jag tankade i Kristianstad efter ett tandläkarbesök i förmiddags, stod det en Skoda där och fyllde på gas! Jag blev naturligtvis nyfiken och frågade om Skoda börjat med gasbilar. Det visade sig att den var konverterad, utfört av
Stadspartner AB i Linköping De har en sida om sin konverteringsverksamhet, det står inte så mycket men tydligen gör de konverteringar av flera olika märken och får godkända.

Vilken modell av Skoda det var? Tja, jag är ganska usel på bilmärken och modeller, och en bedövad "träkäke" och dito tunga i kombination med min jäkla nackskada som triggades i tandläkarstolen gjorde inte uppmärksamheten bättre om man säger. Kombi av nyare modell i alla fall... :wink:
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Jag kollade med Stadspartner för ca. 1½ år sedan om konverteringsmöjligheter, svaret blev att de enbart konverterade Skoda Octavia 1,6 samt att de höll på att utvidga verksamheten till Renault Kangoo också - vilket vi har uppmärksammat på en tidigare tråd tror jag.

Ser för övrigt på : http://www.erdgasfahrzeuge.de att det i Tyskland säljs en serietillverkad Renalut Kangoo variant numera. Borde gå att sidoimportera om den har de rätta EU papperen.

Anledningen till denna inskränkning till bilmodell och motorserie är så klart de nuvarande konverteringsreglerna som kräver någon form av dyrt typgodkännande så de satsar väl på att konvertera modeller de tror de kan sälja fler av. Antagligen för förtagsmarknaden eller kommuner/landsting.

Vartfall, inget av dessa två alternativ var särskillt lockande för mig...
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Kangoon har jag sett en riktigts snygg version av på Miljöbilscenter. De tar säkert in den på beställning.
CNG-Driver
Posts: 76
Joined: 2007-03-03, 16:05
Location: Landkreis Neumarkt Bavaria(Tyskland)

Post by CNG-Driver »

Vilken modell av Skoda det var?
Skoda Octavia 1.6 Bi-Fuel i Tyskland
Ser för övrigt på :http://www.erdgasfahrer-forum.de/viewtopic.php?t=2012(tack Friesen-Cruiser).
CNG-Driver
Posts: 76
Joined: 2007-03-03, 16:05
Location: Landkreis Neumarkt Bavaria(Tyskland)

Post by CNG-Driver »

Skoda Octavia 1.6 (MPI) BI FUEL
Tekniska data



Antal cylindrar / Cylindervolym i cm³
4 / 1595

Max. effekt
Bensin 75kW(102 hk)
Gas 65kW(88 hk)

Acceleration 0 till 100 km/h i sekunder
Bensin 12,3
Gas ?

Toppfart(km/h)
Bensin 190
Gas ?

Bränsleförbruking
Bensin 7,4 l / 100 km/h
Gas 5,7 kg / 100 km/h

Tankvolym
Bensin 55 l
Gas 17 kg

Räckvidd
Bensin 740 km
Gasdrift 200 km

CO2-utsläpp i g/km
Bensin 176
Gas 145

Miljöklass
Bensin Euro 4
Gas Euro 4

Pris:
Bensin: 164 000 kr
Gas ?
Post Reply