Mmm, ny bil!

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
User avatar
batti
Posts: 81
Joined: 2006-03-22, 18:41

Mmm, ny bil!

Post by batti »

Japp, kunde inte hejda mig när jag såg en Fiat Punto BiPower till salu! Supersnabbt beslut och inköp. Nu har jag två gasbilar, där Punton skall ta mig till jobbet på ca 4 mil/dag.
den sägs vara nära hälften så törstig som min S60 (Automat) Kan inte bärga mig att börja kolla förbrukningen!

Förutom att Fiaten är slöare än Volvon (märkligt va?) så kommer jag troligtvis att sakna motorvärmare i bilen, det är ju default hos Volvo. I morse på premiärkörningen fanns det gott om fukt på insidan i bilen, och det är jag direkt misstänksam mot. det har aldrig hänt i Volvon. Måste komma ihåg att kolla under mattorna efter fukt.

Finns det mer folk här som kör Punto? Några tips?
S60: Image
Fiat Punto: Image
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Grattis till bilen och välkommen hit! Du är även första personen med Punto!
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
batti
Posts: 81
Joined: 2006-03-22, 18:41

Punto-Rapport

Post by batti »

Nu har man ju kört sin Fiat Punto i ett kvartal och jag tänkte uppdatera om hur den fungerar.

Jag såg i mitt egna inlägg att jag hade fukt i bilen. Det var bara första dagen, sedan dess har det varit torra rutor!

Bilen har visat sig dra mer gas än jag hoppats på. Jag kör Ecodriving och kommer ÄNDÅ inte ned under 5.50:-/mil. Det verkar som att den drar ganska mycket på motorväg (motorsvag) och dessutom låg bromsen an de första veckorna, fick åtgärda det på verkstad så nu skall det fungera bättre. Jag har ännu inte tankat någon bensin i bilen! Med nuvarande takt kommer jag troligtvis att fylla på i vår! :lol:

Den är brusig i höga farter, och speciellt med dubbdäck, så det blir troligtvis sista året med dubb för mig.

Den känns OK att köra, men den är hopplöst motorsvag, så man måste planera sina omkörningar SPECIELLT i uppförsbackar! :)
När man trycker för hårt på gasen så börjar bilen oftast imitera en känguru, vilket är lite pinsamt när man har medpassagerare. Jag anser mig kunna köra bil, men det är INTE lätt att anpassa gaspådrag i MIN bil. Förhoppningsvis är det något inställningsfel eller problem med tank/filter som går att åtgärda - jag har nämligen märkt att den startar bättre när den är ordentligt kall, jämfört med varmstarter!?!?

Trots den svaga motorn så gillar jag bilen och den kommer få hänga med ett bra tag till, jag återkommer med rapport efter vintern!

Finns det INGA fler Punto-ägare här på forumet?
S60: Image
Fiat Punto: Image
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Intressant att höra recensioner av folk som kör andra bilar! Själv kör jag Volvo.. Blir förmodligen något annat bilmärke när jag byter bil om ca 2år (tjänstebil)

ha de!
(39,5 graders feber :( )
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Post Reply