Idag i DN står två intressanta artiklar om forskarnas syn på CO2-utsläppen. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=688497 och http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=688499 Gränsen för atmosfärens acceptabla nivå av växthusgaser måste sänkas enligt Erland Källén, medlem i Regeringens vetenskapliga råd för klimatfrågor och professor i metrologi. Orsaken till detta är: "Om vi minskar utsläppen från olja och kol minskar vi samtidigt utsläppen av partiklar. Dessa kan minska väldigt snabbt i koncentration. Det gör att effekten av växthusgaserna kan bli mycket större än vi ser nu, säger Källén som motivering till sänkningen från 550 till 400 ppm."
I artikeln presenteras även en del grafik (se första artikeln ovan, finns två grafikbilder till höger att hämta). Där framgår, som vi har diskuterat i en annan fråga under Övergripande diskussioner, att personbilarna står för kanske 10% av utsläppen av växthusgaser (transportsektorn stod 2004 för 13% enl grafiken). Detta gäller globalt. Ser man till Sverige så står transportsektorn för hela 38% av utsläppen av växthusgaser.
För mig kan inte detta betyda något annat än att vi i Sverige måste verka än mer för miljövänliga bränslen inom transportsektorn. Och då menar jag miljövänliga bränslen.
Transportsektorns del av Sveriges växthusgasutsläpp mkt hög!
38% för transportsektorn låter ju ganska högt för Sverige. Det som kanske påverkar siffrorna kan vara att utomlands använder man olja och gas för att producera el - läste någonstans att man generellt räknade med att 40% av elproduktionen kom från fossila bränslen. Vi har väl nästan uteslutande vatten och kärnkraft - olja och kol används väl mer i reservanläggningar.
Sedan har väl den dyra oljan gjort att många hos oss bytt ut oljepannorna ganska snabbt.
Ingick förresten förbrukning av olja för industriellt bruk i de siffrorna?
Sedan har väl den dyra oljan gjort att många hos oss bytt ut oljepannorna ganska snabbt.
Ingick förresten förbrukning av olja för industriellt bruk i de siffrorna?
Jag får det till utifrån grafiken att denna förbrukning ingår i tårtbiten "Industri" som står för 28% av Sveriges utsläpp av växthusgaser.S-klasse wrote: Ingick förresten förbrukning av olja för industriellt bruk i de siffrorna?
Jag tror det är helt riktigt att vi i Sverige bytt ut många oljepannor mot bergvärme, jordvärme , pellets m m och därmed minskat förbrukningen av fossilt bränsle. Själv installerade jag bergvärme maj -06, något jag f ö är enormt nöjd med.
-
- Posts: 227
- Joined: 2006-09-18, 09:44
- Location: Stockholm
"Transportsektorn" omfattar väl hela dröset med lastbilar, privatbilar, utryckningsfordon och allt annat som har en förbränningsmotor, hjul i varje hörn och ratt...
Jag är lite allergisk mot den här typen av alarmist-artiklar.. "värre än vi trott" etc etc..
DN glömmer tex att nämna att den svarta kurvan "om vi fortsätter släppa ut som idag" förutsätter att mängden kol och olja är obegränsade vilket de inte är. Detta faktum har de helt ignorerat.
Å andra sidan, med tanke på att de andra kurvorna "utsläppskurva för att nå målet.." är kusligt lika prognoserna för framtida produktionskurvor så kan man ju fundera på om det inte är ett sätt att förbereda folk på kommande energikris?
Vi skall fokusera på att ta fram de bränslen som är effektivast och kan ge störst mängd från råvaran. På samma gång tjänar miljön på det också.
(eller var det vad du tolkade in i begreppet miljövänligt?)
Jag är lite allergisk mot den här typen av alarmist-artiklar.. "värre än vi trott" etc etc..
DN glömmer tex att nämna att den svarta kurvan "om vi fortsätter släppa ut som idag" förutsätter att mängden kol och olja är obegränsade vilket de inte är. Detta faktum har de helt ignorerat.
Å andra sidan, med tanke på att de andra kurvorna "utsläppskurva för att nå målet.." är kusligt lika prognoserna för framtida produktionskurvor så kan man ju fundera på om det inte är ett sätt att förbereda folk på kommande energikris?
Nej, det är precis det resonemanget som leder till etanolhysteri med höga matpriser som följd.För mig kan inte detta betyda något annat än att vi i Sverige måste verka än mer för miljövänliga bränslen inom transportsektorn. Och då menar jag miljövänliga bränslen.
Vi skall fokusera på att ta fram de bränslen som är effektivast och kan ge störst mängd från råvaran. På samma gång tjänar miljön på det också.
(eller var det vad du tolkade in i begreppet miljövänligt?)
Biogas, elhybrider m m, inte etanol!!!
Just det, jag menade verkligt miljövänliga bränslen! För min del är jag ytterligt tveksam till etanol som bränsle. Möjligen då den som tillverkas av sockerrör från Brasilien (såvida inte efterfrågan blir så stor att sockerrörsodlingarna medför regnsskogskövling o/e konkurrerar med livsmedelsproduktion) och i en framtid om det går att tillverka etanol på ett vettigt sätt ur celllulosa. Men att använda spannmål, majs, vindruvor etc verkar fulllständigt förkastligt!BifuelManiac wrote:"Vi skall fokusera på att ta fram de bränslen som är effektivast och kan ge störst mängd från råvaran. På samma gång tjänar miljön på det också.
(eller var det vad du tolkade in i begreppet miljövänligt?)
Så många riktigt miljövänliga bränslen finns det ju inte idag. Gasfordon som körs på biogas är kanske det allra bästa alternativet. Biodiesel kanske kan bli något i framtiden och även elhybrider där elen kombineras med biogas eller kanske biodiesel.