Är DN och Lasse Swärd uppköpta av Volvo?

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Är DN och Lasse Swärd uppköpta av Volvo?

Post by Sven »

I dagens DN står en artikel av Lasse Swärd om Volvo och deras milojöbilssatsnijng. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=681663 Hela artikeln är en enda hyllnig till Volvo och den svenskamerikanska biltillverkaren framstår där som den mest miljövänliga biltillverkaren av alla. I slutet av artikeln (då de flesta har slutat läsa) berörs på två rader att en del är kritiska mot att Volvo avslutat sin gasbilssatsning.

Man får också uppfattningen att Volvo gör denna satsning enkom av ädla motiv. Volvo är liksom alla biltillverkare aktiebolag och naturligtvis enkom intresserade av att tjäna pengar.

Hur kan DN acceptera att på nyhetsplats publicera en reklamartikel? Hur tänker egentligen Lasse Swärd? Skriver han för att skapa debatt eller har han, som är motorjournalist, inte hängt med i debatten om miljöbränsle?

DN har ju dessutom tidigare på både debattsidan och motorsidan skrivit en hel del kritiska artiklar om etanol. Hur kan man nu så oförblommerat publicera denna oseriösa artikel?
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag tyckte faktiskt det var mer av presentation än hyllning.

Lite drar man på smilbanden åt Volvos satsning - har man inga miljöbilar att erbjuda måste man försöka framstå som grön på annat sätt.
Last edited by Johan on 2007-08-17, 12:51, edited 1 time in total.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Jag tycker snarare att sista meningen vänder ev. positiv vinkling av hela artikeln..:
En nackdel med etanolbilar är att de drar betydligt mer bränsle, upp till 40 procent mer än motsvarande bensinbil.
:)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Ok, Johan och BifuelManiac, jag drog nog iväg lite i min kommentar av artikeln. Det kvarstår dock att det lite kritiska i artikeln genetemot Volvos övergivande av gasbilar samt etanolens förträfflighet kom allra sist och de flesta läsare har sannolikt slutat läsa då. Och vad får de läsare som inte är insatta i debatten kring miljöbilar för bild av detta om de läser artikeln?

Imorgon lördag kommer i DN Motor en större genomgång av miljöbilsmarknaden. Blir intressant att läsa hur detta blir vinklat.
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Sven wrote:Ok, Johan och BifuelManiac, jag drog nog iväg lite i min kommentar av artikeln. Det kvarstår dock att det lite kritiska i artikeln genetemot Volvos övergivande av gasbilar samt etanolens förträfflighet kom allra sist och de flesta läsare har sannolikt slutat läsa då. Och vad får de läsare som inte är insatta i debatten kring miljöbilar för bild av detta om de läser artikeln?

Imorgon lördag kommer i DN Motor en större genomgång av miljöbilsmarknaden. Blir intressant att läsa hur detta blir vinklat.
---------------------------------------
Nu är det ju så att det är marknadskrafterna som styr. Visst, vi vet alla att det finns frågetecken kring etanol. Men när nu Volvo storsatsar på det är det givetvis motorjournalisternas 'uppdrag' att skriva positivt om det.

/track_snake
Post Reply