Biogas-aktier????????

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
User avatar
moraola
Posts: 70
Joined: 2006-12-28, 10:21
Location: Mora

Biogas-aktier????????

Post by moraola »

Vindkraftsutbyggnad finansieras ibland genom att sälja andelar till privatpersoner.
Skulle man inte kunna göra likadant för biogas produktion? Kanske tankställen också?
Vad tror forumet?
V70 Bi-fuel -07
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Tanken har slagit mig också. Skulle kunna tänka mig att vara med i ett kooperativ eller liknande med affärsidén att bygga tankställen. Det gäller bara att några personer ska ha driv nog att dra igång det. Att få medlemmar skulle förmodligen inte vara några problem om det innebär att man kan pressa gaspriserna och bygga nya tankställen.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Det här är ett finansieringsförslag Miljöfordon Syd har framhållit för att öka på utbyggnaden av biogaspumpar. Jag skulle gladeligen investera ett gäng tusenlappar i en sådan pump. Går det med vindkraft så går det med biogas med. Citerar ett litet stycke ur ett brev jag fått av Miljöfordon Syd:

"
Det vi har tittat på är att tänka lite nytt. Att hitta upplägg som lockar
marknadsaktörer att investerar just i vår region eller på en viss ort. Ett
sätt är att kommunen börjar köpa in ett antal bilar och ställer krav i
upphandlingen på gas. Ett komplement är att försöka hitta tillräckligt många
intresserade för att exempelvis bilda en ekonomisk förening eller ett
aktiebolag där man kan köpa andelar som på så vis möjliggör/stimulerar en
etablering av ett lokalt tankställe för gas. Viktigt med ett
vinn-vinn-upplägg så att de som satsar kan få del av eventuella
försäljningsintäkter, rabatt på den gas man själv tankar etc. Tänk en
investering på ca 3,5 miljoner, säg 30% i bidrag från staten. Då återstår ca
2,5 miljoner att finansiera. Säg att man kanske kan få ett bolag att ta
hälften av den kostnaden, så återstår det 1,25 miljoner att finansiera.
Detta motsvarar 250 intresserade som lägger 5000 kronor var."

Jag skulle utan tvekan lägga de 5000:- för en biogaspump. Även det dubbla om antalet intressenter delas på hälften.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Det här har jag länge haft tankar på. Problemet är att jag inte har möjlighet att dra i en sådan här förening nu på grund av att mina barn finns i centrum just nu. Jag skulle gladeligen satsa pengar i ett sådant projekt.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Det är väl ofta tiden som är problemet. Jag skulle heller inte finna tid till att driva ett sådant här projekt utan skulle få nöja mig med att pytsa in pengar i projektet. Vart man hittar eldsjälar för sådana här saker har jag ingen som helst aning om.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Kanske är dags att starta ett upprop? Här i göteborgstrakten är problemet att gasen är allt för dyr, så även på orter där gasen är väl utbyggd skulle man förmodligen lätt få medlemmar i ett gaskooperativ.
AlexCE
Posts: 3
Joined: 2008-05-06, 00:40

Post by AlexCE »

Hej!

Låter väldigt intressant för min del också. Har ni kommit vidare i frågan? Jag tänkte på varifrån man får tag i biogasen? Dem stora aktörerna som fordonsgas,E-on osv har väl egna anläggningar som dem sedan fyller sina stationer med. Är det tänkt att importera gasen?

//Alex
Thomas Johnson
Posts: 14
Joined: 2008-04-07, 15:03

Post by Thomas Johnson »

Följer denna tråden med grymt intresse. Hade inte heller haft några problem med att gå in med lite cash för detta endamål!

// Thomas
User avatar
batti
Posts: 81
Joined: 2006-03-22, 18:41

Post by batti »

Samma här, i Götet har vi gott om pumpar men de ägs alla av Fordonsgas. jag skall prata med min (pumplösa) kommun, de borde ha råd att slanta upp en stor del av ett sådant bygge, och givetvis skall man inte köpa gas, man borde producera gasen själv (ja, säkert orimligt mycket dyrare, men, men.) Mattias Goldmann uttalade sig om att kommuner som inte har en milljöbilspolicy är hopplöst "efter". Man kan tycka att en kommun utan policy skulle kunna få lite goodwill av att bygga en gasmack, och boy, om kommuninvånarna med gasbilar själva slantar upp 10000:- så kanske, kanske...
Kul tanke!
S60: Image
Fiat Punto: Image
Post Reply