Hejdå Volvo...

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Hejdå Volvo...

Post by BifuelManiac »

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 68,00.html
Där satte de sista spiken i kistan för att min nästa bil blir en Volvo...

Kan ingen slå hål på den här etanolhysterin snart???
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Finns anledning till oro för gasbilens framtid i Sverige?

Post by Sven »

Mycket tråkigt med Volvos inställning. Jag känner en viss oro för gasbilens framtid i Sverige. Volvos gasbilssatsning har sannolikt bidragit en hel del till utbyggnaden av stationer för fordonsgas. Svenskarna är ju väldigt förtjusta i Volvo och SAAB, och när dessa märken inte tillverkar några gasbilar utan helt satsar på etanolbilar som "miljöbilar", så blir det dessa bilar som köps istället. Tanksstationerna för etanol får ytterligare en skjuts och ökningen av gasbilar riskerar att avstanna. Risken finns att det inte blir lönsamt att bygga nya tankstationer för gas och därmed kan hela markanden för gasbilar dö ut. Själv tycker jag detta vore fullständigt vansinnigt. En gasbil körd på biogas verkar vara det överlägset mest miljövänliga alternativet idag och etanol som drivmedel känns väldigt tveksamt ur miljösynpunkt.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Det är bara en tidsfråga innan regeringen skärper kraven på vad som räknas som miljöbil. De ser ju själva att den nyvarande miljöbilsdefinitionen håller på att barka åt skogen och Carlgren har varit tydlig med att reglerna kommer att skärpas allt eftersom.

Folk som köper etanolbilar är inte ute efter en miljöbil. De är ute efter en bil som gör att man kan parkera gratis, köra gratis genom biltullarna och där man för 10000 i bidrag vid köpet. Dessutom är det ju inga problem att köra på bensin så man kan fortsätta tanka som innan.

Volvo och Saab bygger etanolbilar för det kostar lika mycket att bygga en sådan bil som en bensindriven och man kan ta lite mer betalt för den. Dessutom säljer ju etanolbilar. Dock inte av miljöskäl. Då hade man inte byggt en bil som drar 1,6 liter etanol per bil.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

torkel wrote:Det är bara en tidsfråga innan regeringen skärper kraven på vad som räknas som miljöbil. De ser ju själva att den nyvarande miljöbilsdefinitionen håller på att barka åt skogen och Carlgren har varit tydlig med att reglerna kommer att skärpas allt eftersom.
Jag hoppas verkligen du har rätt och att det i så fall inte dröjer alltför länge innan den nya miljöbilsdefinitionen presenteras och även träder i kraft. Jag håller f ö med om att jag inte heller uppfattar de som köper etanolbilar som särskilt miljömedvetna utan snarare "plånboksmedvetna".
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Nya V70-modellen har en bränsletank som rymmer 70 liter. Med en bränsleförbrukning på 1,6 liter per mil ger det en räckvidd på 43 mil och då är det helt tomt i tanken, dvs i praktiken måste man tanka var 35:e mil eller så.
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Miljö eller inte, etanol är betydligt sämre alternativt sett ur resurs-synpunkt. Det är mao svårare att förse en stor bilpark med e85 än biogas och så länge oljan flödar ett par år till så sk-ter ju e85-bilägarna i detta.. de kan ju glatt gasa på med bensin.

Volvo gör ju som Saab, de cashar in på etanoltrenden (de har ju tidigare sagt att de inte tror på etanol långsiktigt). Att etanolanpassa några bensinare är ganska enkelt och du får ut en modell på marknaden du kan kränga, du har ju både pressen, FN och media som gör gratisreklam åt dig med klimathotet.

Intressant sagt av Sven att gasmarknaden i Sverige riskeras i etanolhysterin. Andra aktörer som VW och Audi har ju gasmodeller på gång men det gäller ju att de importeras hit och får en skjuts i försäljningen men det ser mörkt ut, gemene man verkar ju tro att e85 är framtidens bränsle.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag vill bara inflika att biogasanvändningen växer trots etanolens popularitet och Volvos avhopp. (För övrigt håller jag med om mycket som skrivits här).
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Johan wrote:Jag vill bara inflika att biogasanvändningen växer trots etanolens popularitet och Volvos avhopp. (För övrigt håller jag med om mycket som skrivits här).
Det är mycket postitivt att biogasanvändningen ökar, ja, även att antalet gasfordon och den totala försäljningen av fordonsgas ökar. Alla vi på detta forum tycker ju att fordonsgas och fr a biogas är alldeles förträffligt ur miljösynpunkt, men hur ska vi få politiker och beslutsfattare och personer som ämnar köpa ny bil och då tänkt sig en miljöbil att förstå detta? Är det dags att uppvakta politiker? Ska vi skriva tidningsinsändare? Eller kommer utvecklingen för gasmarknaden fortsätta att gå uppåt ändå? Kommer den i så fall att växa tillräckligt mycket? Vågar vi tro det? :?:
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag tror de mest berörda myndigheterna är medvetna om biogasens fördelar och potential. Rätt eller fel, regeringen vill hålla sig så teknikneutral som möjligt.

Mer uppmärksamhet i media hade dock inte skadat tycker jag. Få konsumenter känner till fördelarna med biogas. Dessutom tycker att Gröna bilister kunde se etanolen i större och längre pespektiv - fast det är en annan debatt.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Lovande

Post by torkel »

Det här tycker jag verkar positivt:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=883515

Det är mycket bra att det finns ett kommersiellt intresse i biogasen som fordonsbränsle och man talar om att Sveriges organiska avfall kan driva 100000 bilar.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Fantastiskt intressant!!!

Post by Sven »

Har just sett på inslaget på skärmen. Detta låter verkligen spännande!!! :D Om vi i framtiden kommer att kunna sälja våra sopor därför att de går till biogas så är ju faktiskt gasbilarna inte bara positivt för CO2-utsläpp med mera utan även för sophanteringen! Finns det då någon som INTE skulle köpa en gasbil (eller konvertera sin bensindrivna bil)?
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

BifuelManiac wrote:Miljö eller inte, etanol är betydligt sämre alternativt sett ur resurs-synpunkt. Det är mao svårare att förse en stor bilpark med e85 än biogas och så länge oljan flödar ett par år till så sk-ter ju e85-bilägarna i detta.. de kan ju glatt gasa på med bensin.

Volvo gör ju som Saab, de cashar in på etanoltrenden (de har ju tidigare sagt att de inte tror på etanol långsiktigt). Att etanolanpassa några bensinare är ganska enkelt och du får ut en modell på marknaden du kan kränga, du har ju både pressen, FN och media som gör gratisreklam åt dig med klimathotet.

Intressant sagt av Sven att gasmarknaden i Sverige riskeras i etanolhysterin. Andra aktörer som VW och Audi har ju gasmodeller på gång men det gäller ju att de importeras hit och får en skjuts i försäljningen men det ser mörkt ut, gemene man verkar ju tro att e85 är framtidens bränsle.
------------------------
Visst. Frågan är berättigad om hur miljövänligt E85 egentligen är.

Men etanolbilar kostar inte mycket mer än bensinbilar att producera och E85 kommer sannolikt att förbli billigare än bensin (det går dock åt 1,35 liter E85 för att ersätta 1 liter bensin så vid ett E85-pris på 8 kr litern måste bensinen kosta mer än 11 kronor litern för att det skall löna sig, men det gör den ju nu).

Det är de rena marknadskrafterna som gör att Volvo satsar på E85 och inte på biogas. Det kommer säkert att förbli så med marknadskrafterna. Etanolen har vunnit över fordonsgasen i Sverige, så enkelt är det. Biogas kommer dock att finnas som ett nischbränsle fortsättningsvis.

/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

track_snake wrote: Det kommer säkert att förbli så med marknadskrafterna. Etanolen har vunnit över fordonsgasen i Sverige, så enkelt är det. Biogas kommer dock att finnas som ett nischbränsle fortsättningsvis.

/track_snake
Jag tror du är väl pessimistisk nu, track-snake! De senaste dagarnas uppgifter i media om hur regeringsrätten i höst ska avgöra om privata intressenter ska få ta hand om avfall kan leda till att biogastillverkningen ökar avsevärt framöver. Som stått att läsa på annan plats i detta Forum menar Scandinavian Biogas att i så fall 100 000 fordon skulle kunna drivas med biogas. Snart kanske miljölbilsdefinitionen förändras, och då borde etanolbilarna ligga ganska risigt till medan gasbilarna bara kan bedömas som allt bättre (biogasdelen av fordonsgasen ökar ju dessutom hela tiden och är idag över 50%, sannolikt en av de högsta siffrorna i världen).

En bil driven av fordonsgas är har desssutom i allmänhet ännu lägre driftskostnad än en etanoldriven bil. En etanoldriven Saab 9-5 kombi kostar idag kostar 1,03 kr mindre/mil än motsvarande bensindrivna bil (enligt konsumentverket så drar en Saab 9-5 kombi biopower 12,4 l/mil och etanolpriset är 7,99 kr/l dvs milkostnad 9,91 kr; Saab 9-5 kombi bensindriven drar 0,92 l/mil, bensinpris 11,89 kr/mil ger kostnaden 10,94 kr/mil). Om man jämför Opel Zafira CNG med den besindrivna varianten så är skillnaden i milkostnad 3,34 kr (CNG-versionen drar 0,65 Nkbm/mil -står fel i KVs siffror, de har fört in Opels siffror som anger förbrukning i kg/mil - och gasen kostar 9,13 kr, ger 5,93 kr/mil; bensinvarianten drar 0,78 l/mil, detta ggr 11,89 kr ger 9,27 kr/mil). En gasbil kostar ca 30 000 kr mer än motsvarande bensinversion och kanske 25 000 (?) kr mer än en etanolvariant. Dessa 25 000 kr i merkostnad sparas vid 1 500 mil/år in på (enligt Konsumentverket är fordonsskatten för Saab 9-5 kombi besnin 2 130 kr/år, som etanolversion 1 540 kr/år) drygt 6 (6,17) år.

Jag inser att ovanstående jämförelse har stora brister, men den ger ändå ett litet hum om hur billig gasbilen är i drift. Merkostnaden vid inköp jfm etanolbilen betalar sig på ca 5-10 års sikt. Detta förutsatt att dagens bränslepriser och fordonsskatt står sig.
Post Reply