Komprimering av gas

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Binning
Posts: 2
Joined: 2007-08-07, 19:42

Komprimering av gas

Post by Binning »

Hej skriver mitt första inlägg:

någon som vet hur explosionskänslig gasen är??? :shock:

skulle det smälla om man försöker komprimera den med en vanlig kolvkompressor??? eller måste man ha kylning eller så???? :!: :!:

.............sitter på en egen källa...........
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Post by DJ »

Var bor du? (Eftersom du har egen källa) Östergötland?

Om du med egen källa menar direkt ur marken ska du nog överväga att kolla kvalitén på gasen också, så att den inte innehåller för mycket CO2 för att bli riktigt bra fordonsbränsle. Om den inte är tillräckligt ren kör man den genom vattenscrubber för att få bort bl.a. CO2, sedan torkas gasen.

Det är kolvkompressorer som används för komprimering. Kyla behöver du nog göra också. Det svåra blir nog att hitta en kolvkompressor som klarar att pumpa upp 200 bar på ett bra sätt. Det finns färdiga lösningar.

Här är en som ser smidig ut:
http://www.myphill.com/

Eftersom jag ger typ 3.50 SEK/m3 för gasen till huset vore det klart attraktivt för mig också. Men just nu har jag en gasmack tillräckligt nära, det känns smidigare.


Hoppas jag inte avskräckte dig från att gå vidare i ditt mycket intressanta projekt. Lycka till!
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
Binning
Posts: 2
Joined: 2007-08-07, 19:42

nejdå...... jag blev inte avskräckt....

Post by Binning »

jag bor i östergötland..... utanför motala....

kvaliten på gasen borde vara ok eftersom ett företag som sökt koncession i närheten har tänkt o använda gasen som drivmedel rakt av...

men det är klart det vore vettigt o undersöka kvalite´n på gasen... har du någon koll på hur man gör????

angående o komma upp i tillräckligt högt tryck så hade jag tänkt o prova o se om det funkar överhuvudtaget....
innan man kastar ut för mycket slantar... :lol:
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

A coooolt .. De har jag inte tänkt på... Synd att vi inte har gassystem i lägenheten.. Hade i och för sig vart svårt o tanka bilen från balkongen i lägenheten.. (Bor en våning upp) .. Hehe... men ändå..

Har nån av er kollat vad enheten kostar att köpa? Jag skall skicka ett mail till dem o kolla...

Det fanns en Video på siten om myphil.. hittade även en länk på CBS hemsida med ett reportage om det hela..

http://cbs2.com/video/?id=22071

Ett litet tillägg gällande gasledningarna i göteborg som förser hushåll med gas till spisarna så håller de på att byta ut gasen i ledningarna mot Naturgas istället för sk. Stadsgas. Detta skall vara klart 2010 men vad jag förstår det så är flera områden redan konverterade till Naturgas och kommer längre fram att bli Biogas..
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Re: nejdå...... jag blev inte avskräckt....

Post by DJ »

Binning wrote:jag bor i östergötland..... utanför motala....

kvaliten på gasen borde vara ok eftersom ett företag som sökt koncession i närheten har tänkt o använda gasen som drivmedel rakt av...

men det är klart det vore vettigt o undersöka kvalite´n på gasen... har du någon koll på hur man gör????

angående o komma upp i tillräckligt högt tryck så hade jag tänkt o prova o se om det funkar överhuvudtaget....
innan man kastar ut för mycket slantar... :lol:
Svensk Biogas kan ju i alla fall undersöka gasen... :lol:
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
HRJ
Posts: 6
Joined: 2007-12-02, 18:27

Re: Komprimering av gas

Post by HRJ »

Binning wrote:Hej skriver mitt första inlägg:

någon som vet hur explosionskänslig gasen är??? :shock:

skulle det smälla om man försöker komprimera den med en vanlig kolvkompressor??? eller måste man ha kylning eller så???? :!: :!:

.............sitter på en egen källa...........
Brännbarhets området är mellan 5-15% på metan
När man komprimerar gas ökar daggpunkten alltså måste man torka sen
till c-70grader så slipper man vatten i tanken samt frusna ledningar vintertid.Ur säkerhets synpukt bör man ha o2 mätning för att se att det inte kommer in o2 under komrimeringen eftersom det då kan smälla
Alla grejer ska vara EX klassade med tanke på ev gnistbildning

Ev kan studiebesök ordnas i kristianstad på en av biogasanläggningarna
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Komprimering av gas

Post by taz »

HRJ wrote:
Binning wrote:Hej skriver mitt första inlägg:

någon som vet hur explosionskänslig gasen är??? :shock:

skulle det smälla om man försöker komprimera den med en vanlig kolvkompressor??? eller måste man ha kylning eller så???? :!: :!:

.............sitter på en egen källa...........
Brännbarhets området är mellan 5-15% på metan
När man komprimerar gas ökar daggpunkten alltså måste man torka sen
till c-70grader så slipper man vatten i tanken samt frusna ledningar vintertid.Ur säkerhets synpukt bör man ha o2 mätning för att se att det inte kommer in o2 under komrimeringen eftersom det då kan smälla
Alla grejer ska vara EX klassade med tanke på ev gnistbildning

Ev kan studiebesök ordnas i kristianstad på en av biogasanläggningarna
Köp en myphill och slipp alla såna problem. Den torkar ju även gasen.. Smidigare apparat finns nog inte :D
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Post Reply