Svårt med ersättare för V70
Svårt med ersättare för V70
Taxi Göteborg har svårt att hitta ersättare för sina ~70st Volvo V70 BiFuel.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=356116
Igår rapporterades det att Volvos försäljning av etanolbilar sjunker. Undrar om Volvo kan börja tänka på gas igen?
(Edit: felstavning)
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=356116
Igår rapporterades det att Volvos försäljning av etanolbilar sjunker. Undrar om Volvo kan börja tänka på gas igen?
(Edit: felstavning)
Last edited by Jonas on 2007-07-04, 19:45, edited 1 time in total.
Ja, det är synd att det blir ett så stort glapp mellan V70:n och Passaten, men på sikt kommer förmodligen den bilen ta över taximarknaden (med en liten extra sittkudde för AndersH i baksätet).
I Linköping har jag sett att de kör med WV Touran/Opel Zafira. Det längre räckvidden borde väl tilltala taxichaffisarna.
I Linköping har jag sett att de kör med WV Touran/Opel Zafira. Det längre räckvidden borde väl tilltala taxichaffisarna.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Opel Zafira 04
-
- Posts: 227
- Joined: 2006-09-18, 09:44
- Location: Stockholm
Kan någon förklara varför Volvo verkar ge upp alla miljöambitioner?
Volvo är kända världen över för att göra bland de säkraste bilarna. Som jag har förstått har även Volvo ett högt anseende vad gäller kvalitet. Deras bensin- och dieseldrivna fordon har förbrukat ganska mycket men genom att de har satsat på miljöbränsle har de ju s a s skapat sig en ny nisch. Hur kan de efter 10 års satsning på gasbilar och allt vad det innebär av investeringar och genererad kunskap lägga ner ett sådant projekt? De påstår att det beror på att det inte är lönsamt. Allting talar ju för att miljöbilar på sikt tar en allt större del av marknaden och blir lönsamt. Det visar inte minst siffrorna för miljöbilsförsäljningen från 1:a halvåret 2007 i Sverige. Nu ska ju också VW Passat och även en del Mercedesmodeller introduceras som miljöbilar. Det har hävdats att det är Ford som bestämt att Volvo ska lägga ned tillverkningen av gasbilar, men har Volvo inget själv att säga till om? Volvos satsning har säkerligen också bidragit till att Västkusten är det område som verkar ha tätast förekomst av tanksstationer för gas, och inom några år kommer det att finnas nya stationer för gas utmed hela Norrlandskusten. Jag tycker Volvo tänker fullständigt fel!
Volvo är kända världen över för att göra bland de säkraste bilarna. Som jag har förstått har även Volvo ett högt anseende vad gäller kvalitet. Deras bensin- och dieseldrivna fordon har förbrukat ganska mycket men genom att de har satsat på miljöbränsle har de ju s a s skapat sig en ny nisch. Hur kan de efter 10 års satsning på gasbilar och allt vad det innebär av investeringar och genererad kunskap lägga ner ett sådant projekt? De påstår att det beror på att det inte är lönsamt. Allting talar ju för att miljöbilar på sikt tar en allt större del av marknaden och blir lönsamt. Det visar inte minst siffrorna för miljöbilsförsäljningen från 1:a halvåret 2007 i Sverige. Nu ska ju också VW Passat och även en del Mercedesmodeller introduceras som miljöbilar. Det har hävdats att det är Ford som bestämt att Volvo ska lägga ned tillverkningen av gasbilar, men har Volvo inget själv att säga till om? Volvos satsning har säkerligen också bidragit till att Västkusten är det område som verkar ha tätast förekomst av tanksstationer för gas, och inom några år kommer det att finnas nya stationer för gas utmed hela Norrlandskusten. Jag tycker Volvo tänker fullständigt fel!
-
- Posts: 227
- Joined: 2006-09-18, 09:44
- Location: Stockholm
Vad jag har förstått är det plugin-hybrider som gäller för Volvos satsningar framöver, i varje fall var det tal om att Fordkoncernen skulle koncentrera all utveckling till svenska anläggningar och satsa just på detta.
Nu ryktas det ju om en försäljning av Volvo och vad de nya ägarna tänker satsa på isåfall är svårt att sia om.
Helt klart är att både Volvo och resten av bilindustrin är tvungna att byta bränslen och det till effektiva lösningar som det går att framställa i stora mängder annars överlever dem inte. Oljan är inte en oändlig resurs och det kommer vi märka av nästa årtionde (optimisterna tror att det inte märks förrän på 20-talet men det får stå för dem... ).
Så.. vill man fortsätta sälja bilar så gäller det att hänga med, eldrift är ju det absolut smartaste vad gäller personbilar (förutsatt att man kan producera mycket el på ett hållbart sätt dvs) och det blir då mer biomassa över till lastbilar, fartyg och flygplan.
Nu är ju bilar det minsta problemet egentligen.. finns det ingen olja blir det ingen mat i hyllorna i affären -> folk svälter -> ingen köper dina Volvobilar ändå...
(ok, det var en j--ligt pessimistisk och rättfram orsak-verkan-beskrivelse, men du fattar nog.. )
/Domedagsmannen
Nu ryktas det ju om en försäljning av Volvo och vad de nya ägarna tänker satsa på isåfall är svårt att sia om.
Helt klart är att både Volvo och resten av bilindustrin är tvungna att byta bränslen och det till effektiva lösningar som det går att framställa i stora mängder annars överlever dem inte. Oljan är inte en oändlig resurs och det kommer vi märka av nästa årtionde (optimisterna tror att det inte märks förrän på 20-talet men det får stå för dem... ).
Så.. vill man fortsätta sälja bilar så gäller det att hänga med, eldrift är ju det absolut smartaste vad gäller personbilar (förutsatt att man kan producera mycket el på ett hållbart sätt dvs) och det blir då mer biomassa över till lastbilar, fartyg och flygplan.
Nu är ju bilar det minsta problemet egentligen.. finns det ingen olja blir det ingen mat i hyllorna i affären -> folk svälter -> ingen köper dina Volvobilar ändå...
(ok, det var en j--ligt pessimistisk och rättfram orsak-verkan-beskrivelse, men du fattar nog.. )
/Domedagsmannen
Volvo har ju t.o.m. haft problem att få sina "R" modeller att bli lönsamma, de har visst sålts i samma storleksordning som Bi-Fuel bilarna d.v.s. några tusental per år och trots prisskillnaden mellan "R" modellerna och modellvarianten ett hack ner på skalan har det inte gått ihop. "R" modellerna skall visst också läggas ner, vad är framtiden för Volvo? Ett motoralternativ per modell, samma utrustning och enbart tillgängliga i svart för att det skall löna sig??
VW & Opel CNG alternativen är väl just framtagna för att tilltala taxi, MB E 200 NGT likaså. Fast svensk taximarknad ser lite annorlunda ut än t.ex. den tyska - 50% Volvo & kombi.
Fast det kanske är lite extra känsligt i Göteborgs trakten att inte kunna köra med Volvo, kanske skulle löna sig för någon firma att ta fram en konveteringssats för t.ex. nya V70;n. Volymerna borde bli större än de två konverterings alternativ som finns i dagsläget - Octavia'n & Kangoo'n. De första 855/V70 Bi-fuel var väl dessutom också att betrakta som konverterade fast från fabrik.
När det gäller utvecklingen av plug-in hybrider vore det väl dessutom sällsynt dumt att kombinera dessa med en förbränningsmotor som enbart går på fossila bränslen. Eftersom bensin, och därmed CNG, motorer är enklast att kombinera med hybrider borde framtida utvecklingen vara något åt det hållet. (OK, E85 alternativet baseras också på bensinmotorer) Graden av avgasrening är också ett skäl till att plug-in hybrider lämpligast kombineras med CNG-motorer.
VW & Opel CNG alternativen är väl just framtagna för att tilltala taxi, MB E 200 NGT likaså. Fast svensk taximarknad ser lite annorlunda ut än t.ex. den tyska - 50% Volvo & kombi.
Fast det kanske är lite extra känsligt i Göteborgs trakten att inte kunna köra med Volvo, kanske skulle löna sig för någon firma att ta fram en konveteringssats för t.ex. nya V70;n. Volymerna borde bli större än de två konverterings alternativ som finns i dagsläget - Octavia'n & Kangoo'n. De första 855/V70 Bi-fuel var väl dessutom också att betrakta som konverterade fast från fabrik.
När det gäller utvecklingen av plug-in hybrider vore det väl dessutom sällsynt dumt att kombinera dessa med en förbränningsmotor som enbart går på fossila bränslen. Eftersom bensin, och därmed CNG, motorer är enklast att kombinera med hybrider borde framtida utvecklingen vara något åt det hållet. (OK, E85 alternativet baseras också på bensinmotorer) Graden av avgasrening är också ett skäl till att plug-in hybrider lämpligast kombineras med CNG-motorer.
-
- Posts: 227
- Joined: 2006-09-18, 09:44
- Location: Stockholm
Du har en poäng med R-modellerna, visserligen är säkert motorn lättare att anpassa eftersom det trots allt är en bensinare. Däremot är det betydligt mer lull-lull runt omkring tex alla "häftigare" karossdetaljer som skall gjutas etc.
Har för mig att bilbranschen fungerar så att råstyrkebilarna vässar märkets profil, det blir därmed lättare att kränga bilarna i det lägre segmentet.
Se på BMW tex, de har riktigt starka M-modeller men som ser nästan likadana ut som standardvagnarna. Det ger standardvagnarna extra status.
Detsamma gäller för Volvo, om än i begränsad omfattning.
Med tiden kommer det säkert att förändras, dvs folk bryr sig mindre om att elda upp resurser i motorstarka vidunder, men hänger inte Volvo med i sin samtid så går de ju under innan det svänger ändå...
Har för mig att bilbranschen fungerar så att råstyrkebilarna vässar märkets profil, det blir därmed lättare att kränga bilarna i det lägre segmentet.
Se på BMW tex, de har riktigt starka M-modeller men som ser nästan likadana ut som standardvagnarna. Det ger standardvagnarna extra status.
Detsamma gäller för Volvo, om än i begränsad omfattning.
Med tiden kommer det säkert att förändras, dvs folk bryr sig mindre om att elda upp resurser i motorstarka vidunder, men hänger inte Volvo med i sin samtid så går de ju under innan det svänger ändå...
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
----------------------------------------BifuelManiac wrote:Vad jag har förstått är det plugin-hybrider som gäller för Volvos satsningar framöver, i varje fall var det tal om att Fordkoncernen skulle koncentrera all utveckling till svenska anläggningar och satsa just på detta.
Nu ryktas det ju om en försäljning av Volvo och vad de nya ägarna tänker satsa på isåfall är svårt att sia om.
Helt klart är att både Volvo och resten av bilindustrin är tvungna att byta bränslen och det till effektiva lösningar som det går att framställa i stora mängder annars överlever dem inte. Oljan är inte en oändlig resurs och det kommer vi märka av nästa årtionde (optimisterna tror att det inte märks förrän på 20-talet men det får stå för dem... ).
Så.. vill man fortsätta sälja bilar så gäller det att hänga med, eldrift är ju det absolut smartaste vad gäller personbilar (förutsatt att man kan producera mycket el på ett hållbart sätt dvs) och det blir då mer biomassa över till lastbilar, fartyg och flygplan.
Nu är ju bilar det minsta problemet egentligen.. finns det ingen olja blir det ingen mat i hyllorna i affären -> folk svälter -> ingen köper dina Volvobilar ändå...
(ok, det var en j--ligt pessimistisk och rättfram orsak-verkan-beskrivelse, men du fattar nog.. )
/Domedagsmannen
Volvos policy nu kan alldeles riktigt förklaras med satsningen på plug-in-hybrider och det behöver precis som ovanstående skribent skriver inte vara fel. Man måste också se det mot bakgrund av Fords strategiska intressen där man i USA förväntas få en stark utveckling för just plug-in-hybrider.
Volvos kommande etanolsatsning kan nog förväntas bli ganska halvhjärtad då den senaste utvecklingen satt många frågetecken för etanol som motorbränsle och även Volvo har i olika sammanhang sagt att etanol kanske är 'en parantes'.
Däremot kan man anta att tyska och andra europeiska biltillverkare kommer att fortsätta att ha gasbilar i sina produktsortiment. Naturgasen är ju en betydande energikälla i Tyskland/Nederländerna/Italien/Spanien med omfattande rörledningsnät. Så det är väl där som Taxi får hämta sina blivande ersättningsbilar för Volvo Bifuel om man nu inte vill satsa på etanol.
/track_snake
Tycker också det är helt galet att Volvo lägger ner gasdriften. Speciellt mitt i miljödebattens höjdpunkt och där medvetandet ökar hos människor för var det som går. Jag har påpekat detta för Volvo och gjort klart tydligt att min nästa bil inte blir en Volvo. Jag kör idag en V70 Bi Fuel som jag lyckats köra på gas i stort sen sedan jag köpte den. Jag har ett ställe att tanka på i hela Kalmar län så det gäller att planera körningen.
Det har ju snackats om VW Passat och Merceders här på forumet. Min nästa bil blir förmodligen någon av dem, så kan Volvo stå där med sina Etanolbilar som de tydligen också tänker lägga ner om något år.
Det har ju snackats om VW Passat och Merceders här på forumet. Min nästa bil blir förmodligen någon av dem, så kan Volvo stå där med sina Etanolbilar som de tydligen också tänker lägga ner om något år.
Vi som kör gasbilar blir lätt engagerade i gasen. Till och med min fru, som är totalt ointersserad av teknik och som anser att teknik bara ska fungera är nu helt såld på gas. Hon var skeptisk till "krånglet" det skulle innebära med gasbil men bilen i sig har skapat ett större medvetande i hela vår familj.
Volvo alternativ
Såg nyligen en mer konkret tidplan för Mercedes nästa steg inom CNG området, kunde dock inte hitta länken igen. Vartfall skall MB B-klass komma i ett CNG utförande våren 2008, det blir nog en variant på Opel Zafira CNG eller motsvarande VW eller Ford d.v.s. större gastankar och liten reservtank för bensin.Oldfield wrote:Det har ju snackats om VW Passat och Merceders här på forumet. Min nästa bil blir förmodligen någon av dem, så kan Volvo stå där med sina Etanolbilar som de tydligen också tänker lägga ner om något år.
Lätt begagnade MB 200 NGT, 4-10 000 mil 2005-06, finns i Tyskland från strax under 25000 Euro. 64 exemplar till salu just nu!
(F.d. taxibilar finns från 15000 Euro men då med betydligt högre miltal samt nästan uteslutande i den tyska taxi-färgen - hellelfenbein)
http://www.mobile.de/cgi-bin/index_cgi.pl?sprache=1
Även i Skåne känner man av Volvos svek. Som vi konstaterat tidigare så är det synd att Mercan inte finns som kombi, speciellt som Mercedes tidigare var riktigt populära som Taxi.
http://www.sr.se/cgi-bin/malmo/nyheter/ ... el=1785733
http://www.sr.se/cgi-bin/malmo/nyheter/ ... el=1785733
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Skillnaden är väl räckvidden mellan Zafira CNG och Zafira Diesel. Zafira CNG har dessutom enbart en liten 14 liters nödbensintank som komplement till gas-tanken så de får tanka minst en gång om dagen.
I tyskland är de på gång med miljözoner centralt i några stora städer där enbart bilar med de renaste emissionern tillåts köra - CNG bilarna är godkända där och därmed en naturlig marknad för Zafira CNG.
I tyskland är de på gång med miljözoner centralt i några stora städer där enbart bilar med de renaste emissionern tillåts köra - CNG bilarna är godkända där och därmed en naturlig marknad för Zafira CNG.
Taxibolagen beklagar att Volvo satsar på etanol
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
Re: Taxibolagen beklagar att Volvo satsar på etanol
-------------------
Etanolbilar finns ju. Men som Taxi mycket riktigt konstaterar är etanol knappast ett hållbart alternativ. Möjligen en etanolhybrid i så fall.
Det är biogasbilar det råder brist på. Och i viss mån biogas också. Så länge som man kör in mycket naturgas i systemet är ju gasdriften knappast heller något hållbart alternativ tyvärr. Det borde man självklart sluta med och i stället se till att det finns 'äkta' biogas att tillgå.
/track_snake