GasGolf?

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
Sarner
Posts: 7
Joined: 2007-06-18, 19:21
Location: Röstånga

GasGolf?

Post by Sarner »

Ojojoj! Citroen C3 skulle kosta 187 000 ny! Där var min smärtgräns för länge sedan passerad...
:oops:
Nu har jag några begagnade GasGolfar på gång. Är det någon som har erfarenhet av att köra Golf på biogas? Stämmer försäljarens uppgifter om 24 mil på full gastank? (Det är en 2003:a)

Hälsningar Ann
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag tror inte det finns några aktiva reggade användare som äger en gasGolf (det är dock inte första gången som mitt minne sviker mig). I de tester som jag har läst så uppges räckvidden till 20 mil, vet inte om det gäller biogas eller naturgas. Golfen är förmodligen den bil med kortast räckvidd!
Det finns några svenska provkörningar att googla fram på nätet.

Det såldes ett tag en Opel Astra med gastankar under bagageutrymmet som gick närmare 40 mil på naturgas. För något år sedan var den hopplös att få tag på beg. men nu kanske den har börjat sippra ut på beg. marknaden. Osäker på vilka årsmodeller det gäller. Det finns även en äldre Astra där gastanken ligger i bagageutrymmet - den vet jag inte så mycket om, men det finns flera användare av den bilen på forumet.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Jag har den modell av Opel Astra Kombi som har tanken placerad i bagageutrymmet, bakom baksätet. Det är en -99:a konverterad -00. Tanken upptar ca en tredjedel av bagageutrymmet, men det som är kvar har räckt för min del. Har trots allt en hel del packning ibland.
Jag tankar oftast i Stockholm och brukar få i ca 15 m3 biogas i tanken som jag kommer ca 23 mil på. Men som framgått av forumet så kan det variera en del mellan olika ställen hur mycket gas man får i tanken. Har själv tankat i Katrineholm ett par gånger och fick då i mer gas. Körde inte helt tomt, men uppskattar att jag skulle kommit ca 27-28 mil då jag tankat där.
Eftersom denna modell är efterkonverterad så har den kvar bensintanken i originalstorlek, vilket är bra om man kör i områden med få gasmackar.
Tyvärr har det dock varit en del krångel med bilen. Styrservon, bromsbackar bak, sprucken topplockspackning är det som krånglat. Hade i början även problem med att det kom in gaslukt i kupén, men det har upphört utan att jag vet riktigt vad som var problemet.
Sarner
Posts: 7
Joined: 2007-06-18, 19:21
Location: Röstånga

Nybliven stolt GasGolfägare!

Post by Sarner »

Jo, det blev en begagnad landstingsbil från Jönköping. Väldigt fin och välhållen -03:a. Gastankarna ligger under bagagegolvet som är förhöjt 12 cm, så det går ändå att lasta en hel del. 95000:- Jag ska hålla er uppdaterade på hur långt jag kör och hur mycket det går i!

:lol:
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Post by MartinF »

Nå... har det blivit några mil ännu? :)

Är själv på väg att köpa gasgolf eller V70 och är nyfiken på räckvidden.
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Post by MartinF »

Även jag fick fatt i en landstingsägd Golf Bifuel från Jönköping. 2003:a med ESP och lite sånt "lull-lull" :)

Nu jäklar ska här köras på gas! :D
fgrund
Posts: 4
Joined: 2008-03-31, 16:38

Post by fgrund »

Jag har oxå en Golf bifuel,
den drar ca 0,55-0,65 nm^3 beroende på hur man kör
men ca 24-25 mil på en tank alltså.
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Post by MartinF »

Efter att ha haft min/vår Golf någon månad nu så märker jag att förbrukningen varierar väldigt med hastigheten. På landsväg och med inslag av stadskörning ligger jag ofta runt 0,55 ibland neråt 0,5 men på motorväg drar den konstant över 0,7 ofta upp mot 0,75. Är det den reducerade motoreffekten som gör sig påmind i farter över 100 knyck då vind- och rullmotstånd blir för tuffa motståndare? :-)
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
Post Reply