Gasen stänger av sig !

Post Reply
mpower
Posts: 1
Joined: 2007-06-01, 13:32

Gasen stänger av sig !

Post by mpower »

BMW 316g -98
Har problem med att gasen stänger av sig och slår över på bensin, kan köra flera mil på gas och den går perfekt, men helt plötsligt växlar den över på bensin, det går att växla tillbaka på gas igen direkt.
Ibland händer detta flera gånger per mil.

Det som är intressant är att efter att den växlat över på gasdrift, så måste man först stänga av gasen (trosts att den går på bensin) för att sedan sätta på den igen med knappen.

Någon som haft samma problem ? eller har någon idé på var man ska börja felsöka, alla förslag är intressanta

/Magnus
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Jag börjar väl med att hälsa dig välkommen till forumet. 8)

Om jag vore ett styrsystem för gasdrift så skulle jag koppla om till bensindrift om trycket i gastanken understiger en viss nivå. Kan det alltså vara störningar på signalen från tryckgivaren i tanken som spökar här?

Om det är möjligt att koppla loss ledningarna till tryckgivaren och koppla in något som simulerar tryckgivaren så borde det gå att dra vissa slutsatser.

Jag spekulerar vilt här, jag har egentligen ingen aning om hur det fungerar! :)
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Jag hade precis det problem du beskriver efter att en verkstad gjort fel vid en reparation.
I mitt fall stängde gasen av sig när man släppte upp gaspedalen en stund, eller gasade väldigt lite, t ex i en nedförsbacke eller innan en vägkorsning. Den stängde även av sig efter en stunds tomgångskörning, efter att först ha gått ojämnt.
Det hela rättade till sig sedan en annan verkstad kopplade om mapsensor och vacumslangar.
CarlBurator
Posts: 37
Joined: 2007-08-07, 15:48
Location: Linköping

Post by CarlBurator »

Ibland händer samma sak med min 316g, dock brukar det för det mesta vara när man precis har tankat gas efter att ha kört helt tomt.

Det är lite svårt att hitta info om var saker och ting sitter på de bilarna, kan någon här guida till hur man hittar trycksensorn och magnetventilen som växlar mellan bensin/gas?

(Hej på er förresten, detta var mitt första inlägg här :D )
Fyrhjulingar: BMW 316g -97, Peugeot 204 -71, Golf Tdi BMT -10
Tvåhjulingar: Vespa 50 -67, Vespa Primavera 125 -68, Husqvarna Novolette -56, Honda ST1100 Pan European -91, Trane75 -79

Alla verkstäder är skyldiga tills motsatsen bevisats!
proverb
Posts: 3
Joined: 2008-01-21, 21:24

Post by proverb »

Mitt inlägg http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=138 svarar åtminstonde delvis på någon av frågorna ovan.

/Proverb

_____________________________________
Volvo V70 bi-fuel -05
BMW 316g -98
twoseat
Posts: 3
Joined: 2011-08-30, 15:40

Re: Gasen stänger av sig !

Post by twoseat »

Hej ! Ny på forumet p.g.a jag köpt mig en BMW 316g och har en del funderingar/problem med gasdriften. Min går på gas men när jag kommer upp i ca 75km/h eller trycker pedalen i botten så köver den sig och slår över till bensin. Sen är det ju inställningen för gaskvaliten som jag inte blir klok på - komposit - ryssgas - nordsjögas, jag har ringt och frågar vad det är för gas i "fordonsgas" ledningar och fått svaret att det är en blandning av metangas/nordsjögas så det känns som "komposit" är den rätta inställningen ? Någon som har erfarenhet av ovanstående och som kan ge lite tips om lösningar ? Grymt tacksam för svar !!
Post Reply