Gasdrift ur funktion efter byte av topplockspackning

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

larfor wrote:På stickan finns också inslag av en gulaktig smörja, liknande pannkaks- eller sockerkakssmet. Detta är liksom åtskiljt från den rena oljan på stickan. Eller är det normalt att det ser ut så på oljestickan? Verkstäderna har inte sagt något vid service
Pankakssmeten är med största sannolikhet vatten! När oljan blandas med vatten blir den grå/gul-aktig och lite seg. Jag har sett det många gånger när jag skruvat med utombordsmotorer med dåliga packboxar i växelhusen. Jag delar S-klasses misstanke om att din motor inte är tät! Var läckan sitter är lite svårt att avgöra men allt tyder på att det är mellan kylsystemet och smörjsystemet. Att den drar 1-2 liter olja per 1000-1500 mil låter också väldigt mycket! En så pass modern bil ska ju, i princip, inte dra någon olja alls...

Tråkigt att du fått detta problem, lider med dig! :(
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Har nu äntligen fått bukt med den ryckiga och ojämna gången :D
Efter att den börjat gå dåligt även på bensindrift kände jag att det var nödvändigt att ta tag i problemet igen.
Så medan jag var på påsklov i Östersund, så åkte jag in på mekonomen där. Fick snabbt hjälp samma dag. Mekanikern misstänkte att det var något med tändningen, t ex tändstift eller tändkassetten. Tändkassettten är en enhet som ersätter tändkablarna och tändspole eller tändfördelare. Det var därför jag inte hittade några tändkablar och stift när själv skulle försöka byta dem :lol: . Han avläste koder. En kod fanns, en sexsiffrig kod, som tydligen inte pekade ut specifikt vad som var fel. Vid koll på tändstiften visade det sig att dessa var mycket slitna och hade tjockt med vita beläggningar. De vita beläggningarna tyder på olja. Mekanikern misstänkte att stiften inte bytts på länge, kan inte ha bytts på senaste servicarna. Han bytte stiften och jag fick provköra. Bilen gick genast mycket bättre, men inte hundraprocentigt, inte på gasen i alla fall.
Då bytte han tändkassetten. Den kostade 1 900 kr, men jag skulle inte behöva betala den om det inte var den som var felande. Provkörde och :D tjoho bilen gick bättre än den gjort så länge jag har haft den. Svarade direkt på gasen och inte ett enda hack.

Den dåliga gången har alltså inte haft något med gasutrustningen att göra, så ett tips är att börja med tänddelarna vid dålig gång.

Totalt ca 2 900 för material och en timmes arbete. Mycket bra service.
Surt bara att man på Opel Globen inte kunde inse att man kunde börja med att kolla dessa simplaste åtgärder, trots att de hade bilen i veckor flera omgångar, så man fick betala tusentals kronor för onödiga åtgärder. :x
Tändningen var ju också det som Tekniska verken bad mig kolla först, eftersom de sa att gasdriften är mycket känsligare än bensin för tändfel.

En annan intressant sak som mekonomenmekanikern sa var att många Astror haft problem med hög oljeförbrukning och garantiåtgärder på motorerna på grund av dålig konstuktion på motorerna. Detta gäller oavsett om de gått på gas eller bensin. I Ötersund har inga gasbilar funnits förrän senaste året. En Astra som han fick in drog 1 liter olja på 200 mil!
Post Reply