Kraftigt pys vid tankning (O-ring borta)

Diskussioner om specifika bilmodeller.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Kraftigt pys vid tankning (O-ring borta)

Post by Johan »

Samlade på mig en ny erfarenhet idag som jag tänkte kunde vara bra att dela med sig av: när jag kopplade på gasmunstycket för tankning så började gasen att att pysa ut kraftigt runt munstycket (en hyfsat oangenäm upplevelse första gången).

Det visade sig att en o-ring hade ramlat ur gasventilen, som tur var en enkel fix.
Verkstaden tog dock rejält betalt (350:- för 10 min jobb), så det kan vara läge att leta upp de där gummiringarna själv och pilla dit om det händer igen.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Jag ska bums åka till Volvo och köpa på mig en sån där O-ring att ha till hands.
ridax
Posts: 10
Joined: 2007-05-15, 22:04

Post by ridax »

Det där händer ibland... Fordonsgas har tydligen O-ringar de delar ut... :-) Men jag har redan en i reserv någonstans, för när jag tankade en gång (vid Brodalen/Partille) så satt det en O-ring kvar på tappens munstrycke... Ringde Fordonsgas och kollade om de kunde spåra föregående tankare (för det är ju lite otrevligt att råka ut för om man inte vet vad det är för fel), men det kunde de inte.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

En liten notis/varning, se upp för pump 2 vid Marconimotet/Göteborg. Det var den pumpen som snodde min O-ring första gången, och nu när jag tankade där igen försökte den sig på samma trick igen. Den här gången var jag dock med och kunde plocka tillbaka den.

Kör en Opel Zafira 04 (kanske är relaterat).
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Felet på pump 2 munstycket ska vara åtgärdad.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Nu har jag också fått erfarenhet av att tappa O-ringen. Åkte in på Saab-Opel vid globen där de som tur var hade en ny O-ring hemma. Men den kostade runt 130 kr, vilket känns mycket för en liten gummiring.
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

larfor wrote:Nu har jag också fått erfarenhet av att tappa O-ringen. Åkte in på Saab-Opel vid globen där de som tur var hade en ny O-ring hemma. Men den kostade runt 130 kr, vilket känns mycket för en liten gummiring.
------------------------
Tja. Men det är kanske värre med metangasen som pyser ut när O-ringen är borta. För klimatet alltså....

O-ringar blir dyra om de ska lagerhållas. Bättre att den som orsakar O-ringsbortfallet (dvs. gasmacken i fråga) kostnadsfritt håller med O-ringar på platsen i händelse av behov. De kan ju inte vara stöldbegärliga för andra än ägare av gasfordon...

/track_snake
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Ja, det var en bra idé. Kanske något som borde framföras till leverantörerna. Då slipper man ju köra iväg extra också och förbruka bränsle (kanske t o m bensinsin om gasen är slut) bara för att köpa O-ringen.

När det gäller pyset så är väl ett sådant här litet läckage i stort sett försambart då jag på samma ring har kunnat köra upp ca 2000 m3 metan, kommande från avloppsvatten, och samtidigt förhindrat utsläpp av fossil koldioxid från motsvarande mängd bensin. Kan antagligen röra sig om högst delar av promille. Men händer det ofta är det förstås inte bra. Ska hädanefter kolla ringen både före och efter tankning.
Henrik
Posts: 8
Joined: 2007-07-09, 09:58
Location: Ekerö
Contact:

Post by Henrik »

Träffade en AGA-gas tekniker förra veckan. Fick en O-ring utan kostnad. Han visste att pumparna ibland tagit O-ringen från bilar ( Sthlm ). Rådet är att alltid kolla den sitter kvar!

Mvh,
Henrik
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Post by DJ »

Är det o-ringen som skymtar inuti munstycket?
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
Teacherspet
Posts: 1
Joined: 2007-09-28, 16:00
Location: Göteborg

Post by Teacherspet »

Hade precis samma problem utan att veta vad som orsakade det, och då jag har en BMW biogas-bil och hade ytteligare några småfix att åtgärda begick jag misstaget att lämna in den på Wölkes Bil. Inget ont mot Wölkes men som de sa när jag lämnade in den, så kan de ingenting om BMWs gasmodeller. Gastankningsfelsökningen gick på dryga tusenlappen utan att de hittade felet. "Har du tankat på rätt station?" lät det.

Tur i oturen hittade jag det här forumet och for illa kvickt till Volvo och köpte en o-ring och nu funkar tankningen utmärkt. 71 kr för en liten gummiring kan tyckas magstarkt, men bra mycket billigare än BMWs tryckprovning, och nu funkar det ju också.

...och DJ, ja, O-ringen är den lilla svarta tätningsringen som skymtar inuti munstycket. Försvinner den är det bara köpa en ny och trycka in den. Inga problem alls. Bara man visste det från början... =(

/Victor
BMW 316G -98
CarlBurator
Posts: 37
Joined: 2007-08-07, 15:48
Location: Linköping

O-ringar till BMW m fl

Post by CarlBurator »

Jag har ett litet lager o-ringar som passar fint till 316g och (enligt vad jag förstått) även till Volvo m fl. Jag har själv använt sådana ringar utan problem på min BMW.

Om någon vill gardera sig med några i reserv för en betydligt rimligare slant än hos märkeshandlaren så är man välkommen att skicka ett PM.
Fyrhjulingar: BMW 316g -97, Peugeot 204 -71, Golf Tdi BMT -10
Tvåhjulingar: Vespa 50 -67, Vespa Primavera 125 -68, Husqvarna Novolette -56, Honda ST1100 Pan European -91, Trane75 -79

Alla verkstäder är skyldiga tills motsatsen bevisats!
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

hmm.. är det nån som har en bild på hur den där oringen sitter? .. kanske inte har kollat ordentligt på min Volvo S60 men jag har då aldrig sett nån o-ring :) ... Kanske därför de läcker lite när man tankar ibland? dock oftast när det är dåligt tryck i tanken innan trycket blir högre och tätar...
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

O-ringen sitter inuti tanknippeln. På denna bild är den lite blåaktig.
Image
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

tack för bilden! skall ta en titt när jag kommer ut till bilen :D


EDIT: Min packning satt där den skulle :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Så var det min tur, den ena bilen visade sig vid påfyllning idag sakna o-ringen med känt resultat. Någon som har dom exakta måtten på dessa så att man kan köpa en standardring? Swedol tar väl 50-75 öre styck i 100-pack så om jag bara vet dimensionen så vore det enkelt. Min Volvo verkar dock ha en större ring än VW så det kanske skiljer mellan bilmodeller också?
User avatar
batti
Posts: 81
Joined: 2006-03-22, 18:41

Gratis Packningar...

Post by batti »

Jag tankade vid kruthusgatan i Göteborg när en kille hade detta problemet. Han försökte tanka klart ändå, vilket resulterade i kraftig isbildning och ett "inte så miljövänligt Metangas-utsläpp"

Jag ringde Fordonsgas och de berättade att de har extra packningar om man önskar hämta hos dem. (Det är bäst här i väst, så enkelt är det!)
:lol:

Jag fick uppfattningen om att packningarna var gratis, men jag kan ha fel - någon kanske kan bekräfta detta vid tillfälle?
S60: Image
Fiat Punto: Image
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Jag kan bekräfta, jag fick en hel drös kostnadsfritt när jag förlorat två på kort tid vid en av deras stationer. Annars finns de även att köpa hos bl.a. http://www.gibgas-shop.de för 8.99€ i trepack.

Hittar man bara rätt storlek tar Swedol sådär 40:- för 100st o-ringar men jag vet inte om gasen ställer speciella krav på gummit?f

Golfen är förresten betydligt mer benägen att släppa från sig o-ringen än Volvon - i manualen till Golfen står det t.o.m. att man efter tankning kan behöva sätta tillbaks o-ringen och att man ska kontakta sin VW-verkstad om man förlorat ringen...
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Post by MartinF »

Vet nån vad det är för storlek på o-ringen? Min har ramlat bort nu och jag skulle gärna handla nån annan stans än på VW-verkstan så att man kan köpa en packe billigt.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

O-ringarna jag fick av Fordonsgas var ca 9mm i innerdiameter och har tjocklek på 2.5mm.

På Golfen sitter just nu en o-ring som jag köpte på Micro, den är egentligen något för stor (10,0x2,5) men fungerar väldigt bra vid tankning och har suttit sedan December. Vill du köpa Micros så har den artnr 46801025 W
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Post by MartinF »

Finns tyvärr ingen Micro här i stan, så det får bli VW-handlaren istället. De tog 16:- styck för ringarna, så det kan jag leva med. Bäst att ha ett litet lager av sådana i bilen.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
AND
Posts: 1
Joined: 2008-07-14, 12:35

O-ringar på Momentum för 3,50

Post by AND »

Hej!
Suveränt forum blev nervös när jag tankade och det började spruta gas. Tur jag kom in här och tittade innan jag åkte till verkstan.

Momentum har O-ringen den är i Nitril gummi och 9,19 x 2,62 mm stor. Kostnad 3,50 kr plus moms.

Anders

Opel Astra -04
kallsund
Posts: 10
Joined: 2009-01-12, 23:19

Post by kallsund »

Hejsan.
Jag är nybliven gasbilsägare (Astra -99). O-ringen var borta på min dessvärre så jag köpte en på Opel för över 100-lappen. Ifrågasatte väl priset lite men fick svaret att det var en så speciell o-ring så det fick jag räkna med. Förstår inte vad som skulle vara så speciellt med just denna o-ring? Hur som helst så ser jag här att Swedol har 100-pack av o-ringar av nitril 70 shore (vet ej riktigt vad det står för), 9.19x2.62 för 36 kr + moms. Dessa borde väl då funka eller?

mvh
Kalle (o-ringsnovis)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Känns som att det vore bra att införskaffa några o-ringar i reserv... :roll:

Är det någon som vet vilka dimensioner det är på o-ringen som sitter på volvo-bilarna?

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Fred wrote:Känns som att det vore bra att införskaffa några o-ringar i reserv... :roll:

Är det någon som vet vilka dimensioner det är på o-ringen som sitter på volvo-bilarna?

Mvh
/Fred
Det borde väl vara samma storlek på volvo som på andra bilmärken? Nippeln är ju samma antar jag?
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Post Reply