Min första gasbil

Ny på forumet? Skriv gärna en liten presentation av dig själv här.
Post Reply
CRV
Posts: 20
Joined: 2007-04-09, 17:05

Min första gasbil

Post by CRV »

Hej!

Intressant att ta del av tips och erfarenheter här på forumet (har kikat in innan jag köpte bilen).

Jag har precis börjat köra gasbil och är mycket nöjd än så länge. Miljövänligt (kör biogas i möjligaste mån), tyst gång, billig gas (jämfört med bensin...), och lågt förmånsvärde. Jag har precis avverkat en tur på 125 mil och lyckats att köra gas hela vägen (Stockholm, och söderöver TOR). Med lite planering och GPS så har alltså tankningen gått smidigt även på denna resa, till vardags är det nära till flera ställen.

Bilen är en V70 Bi-fuel - 07 Summum, manuell (kändes för slö för mig med automat).

Nackdelar? Svagt vridmoment på låga varv (både relativt bensindrift och absolut)! Detta gör den lite mindre lättkörd i stan - så en automat hade varit bra... Men annars har jag inte märkt något annat. Skillnaderna i serviceintervall berör inte mig (kör ej över 2000 mil/år) och reservhjul kan jag vara utan.

MVH/CRV
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Välkommen hit! 8)
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Välkommen!
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
CRV
Posts: 20
Joined: 2007-04-09, 17:05

Re: Min första gasbil

Post by CRV »

Uppdatering: Efter 3 bra år med Volvon har jag avverkat en Passat Eco-fuel också. Mkt, mkt nöjd, den var överlägsen Volvon gällande motor, växellåda och förbrukning.
Kör nu en V70 Bi-fuel som andrabil (-04:a), gått en hel del mil, men känns fortfarande riktigt fräsch. Man blir lätt beroende av att köra gasbil...
Volvo V70 Bi-fuel -04
Post Reply