VW golf bi-fuel 1,8GL Dispans?

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
Aid Agent
Posts: 17
Joined: 2007-02-07, 15:49
Location: Söderköping
Contact:

VW golf bi-fuel 1,8GL Dispans?

Post by Aid Agent »

Jag har hört att VW Bifuel omkring bilarna omkring -97 går på dispans och att de måste förnyas allt eftersom. Är det någon som vet nåt om det? Finns det fler modeller som har de förutsättningarna?
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Jag har också sett ett antal VW Golf och Transporter biogasbilar från slutet av 90-talet, men några andra tillverkare har också förekommit.

I en del annonser eller på auktions sidor dyker det ibland upp sådana bilar med kommentaren att dispensen inte följer med till köparen. Säljare har då varit av typen Vattenfall eller statliga/kommunala bolag.
Nic
Posts: 1
Joined: 2007-12-06, 20:38

Jodå, de finns! Men inte länge till.

Post by Nic »

Jodå, det finns efterkonverterade Golf III:or som går på dispans. Hela kofferten upptas av en tank och jag kom 25-30 mil på full tank. Perfekt pendlarbil för mig. Kom till jobbet och tillbaks på en tank.

Dock har Vägverket beslutat sig för att dra in dispanserna nu så jag är tvungen att plocka ur min fullt fungerande biogasdrift. Känns sådär. Problemet är att gastanken bara är godkänd för -30 C och det är lag på att alla komponenter i bränsesystemet ska tåla -40 C.

Så 1 Januari så går dispansen ut och då måste jag registreringsbesiktiga om bilen för att få köra vidare.

Har bråkat och skrivit med vägverket hela hösten om det här. Känns som det går emot idén om att vara miljövänlig när man plötsligt bestämmer sig för att sätta stopp för dispanserna.

För skojs skull kollade jag upp hur det är med minusgraderna i skåne och upptäckte att lägsta tempratur i länet är -34 C och det är uppmätt 1942. Sannolikheten för att det blir -30 är extremt liten och varför har den fått rulla på dispens i flera år men plötsligt nu så förbjuds den? Jag förstår faktiskt inte alls. Klimathotet har aldrig varit tydligare än nu. Det borde ligga i vägverkets intresse att så många bilar som möjligt kör på biogas.



Det är heltokigt. Men vissst har det funnits efterkonverterade Golf III:or som gått på dispens.

//Niclas
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Jag tycker att era problem liknar dem Teknikens Värld fick när de privatimporterade en begagnad Fiat Multipla med biogas.
Som ny får den registreras i Sverige men tar man in bilen som begagnad får den inte registreras här eftersom gas systemet inte uppfyller de svenska kraven på -40 grader celcius.
Men när bilen tas in som ny så går den under EU:s direktiv som bara har krav på -20 grader och därmed får den också registreringsbesiktigas här.
Om jag inte minns fel skulle regeringen titta på detta problem.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Post Reply