S60 2005 Bifuel går illa på både gas och bensin(LÖST)

Post Reply
hasse_A
Posts: 9
Joined: 2018-03-20, 20:10

S60 2005 Bifuel går illa på både gas och bensin(LÖST)

Post by hasse_A »

Tänkte jag skulle dela med mig av en nyligen tillskansad erfarenhet.
Bilen har under en längre tid gått lite ryckigt. Speciellt på gas men även vid bensindrift.
Men så en dag gick den bedrövligt illa och meddelandet ”Växla upp eller sakta ned” i displayen.
Bilen är en automat så det är lite svårt att växla upp-
Jag tog bort kåpan som täcker tändstiften och kopplade ur tändspolarna en i taget.
Det visade sig att om tändspolen till cylinder 5 kopplades bort hände ingenting med varvtalet.
Jag trodde då att den spolen var kass. Ett vanligt fel enligt skrotgubben.
Eter byte av tändspole var det ingen skillnad varför jag bytte tändspole med närliggande, 4-ans cylinder.
Något jag borde gjort innan jag införskaffade en "ny" tändspole. :oops:
Därefter var felet fortfarande kvar på cylinder 5.
Tydligen härrörde sig felet inte till tändspolen.
Då bytte jag till nya tändstift eftersom jag vet att gasdriften är känsligare när det gäller bra tändstift.
Ingen skillnad nu heller. :roll:
Vad finns det kvar som kan förorsaka felet undrar man då. Bränsletillförseltill cylinder 5 kanske, men gas och
bensin är ju 2 olika system och då borde bilen gå bra på det ena bränslet tycker man.
Jag kollade då över gasslangarna som går till insugningsröret. De verkade var täta och inte skadade. Men...
Jag finner då att locket på gasinjektorn till cylinder 5 glipar. Det är en springa mellan locket och undre delen.
Den verkar vara limmad men det verkar att ha släppt mer än halva varvet.
Detta förklarar ju varför bilen går illa på både gas och bensin.
Vid gasdrift lär det mesta av gasen försvinna ut i det fri och vid bensindrift suger den tjuvluft.
Jag får tag på en begagnad gasinjektor och sedan går bilen fint.
Om bilen hackar eller om man får meddelandet ”Växla upp eller sakta ned” bör man kolla gasinjektorn
på den cylinder som inte tänder som den ska.
Kanske kan denna info vara till hjälp någon med hackande drift.
/Hasse
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: S60 2005 Bifuel går illa på både gas och bensin(LÖST)

Post by M-G »

Tack Hasse för att du delar med dig!

En bra analys. Stift och spolar som är dåliga leder till ryckighet mellan 1200-1900 varv ca.
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
Post Reply