S60 Bifuel - Gasmätaren har börjat visa fel

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Mekaren
Posts: 2
Joined: 2019-08-16, 16:23

S60 Bifuel - Gasmätaren har börjat visa fel

Post by Mekaren »

Min Volvo S60 BiFuel 2009 har gissningsvis börjat visa fel på gasmätaren sedan något halvår tillbaka. När jag tankat fullt på gas står mätaren kvar på max vid ett antal mils gas-körning, för att sedan efterhand sjunka nedåt mot "tomt" som normalt. Men vid kanske vid 1/6-dels tank kvar (indikerat av gasmätaren) börjar motorn tappa mycket kraft och hosta för att sedan automatiskt slå över till bensin. Misstänker att antingen:

1. gasmätaren/trycksensorn har blivit sämre och märker inte att gasen egentligen tagit slut, så den tror det är gas kvar och försöker köra vidare
2. något annat fel leder till att 1/6-dels tank med gas ger för lågt tryck för att motorn ska kunna gå problemfritt på gas

Vad tror ni det är för problem?
Finns det något sätt att renovera gasmätare/trycksensor?


PS: Som lite kuriosa har jag hunnit passa på att renovera gasregulatorn själv då gas i kylarvätskan bubblade fram. Men den packningstätning jag kompletterade med i regulatorn då har fungerat utan problem, så tror egentligen inte att det är relaterat. Gasmätarproblemet fans nog redan före regulatorn började strula.
Volvo S60 Bifuel 2009
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: S60 Bifuel - Gasmätaren har börjat visa fel

Post by M-G »

Hej!

Tycker det låter lite som att en tankventil kanske inte "släpper till" riktigt. Det finns 3 st, en till stora tanken bak och en på varaje liten tank.

Om tankventilen kärvar och inte vill öppna helt kan det hända att det finns tryck kvar i systemet, men att gasen inte kommer fram och bilen som du beskriver tror att den har rättt gasmängd.

Det finns dock andra här som är bättre på ventilernas inbördes funktion.

Själva givaren till tankmätaren sitter på stora tankens vänstra kortsida.
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
Mekaren
Posts: 2
Joined: 2019-08-16, 16:23

Re: S60 Bifuel - Gasmätaren har börjat visa fel

Post by Mekaren »

Hej, tack för svaret!

Till att börja med, den modell av S60 Bifuel 2009 som jag kör har bara en stor gastank under bagagegolvet (men borde inte spela någon större roll i detta fall).

Aha, så du menar att det finns en givare på gastanken, dvs den som även styr "gasmätarpinnen" på instrumentbrädan. Och att den givaren sitter innan själva tankventilen(solenoiden?)? För ja, då skulle det ju antingen kunna vara så att tankventilen kärvar och inte släpper iväg tillräckligt med gastryck till regulatorn fast gas finns i tanken vilket indikeras av givaren, eller givaren som är trasig och tror det är gas kvar även fast gasen tagit slut?

Eftersom det är under körning med gas som motorn, när tanken närmar sig tom, börjar tappa kraft skulle jag nog gissa främst på att det är den där givaren som gett sig, då gasdriften annars fungerar felfritt fram till det händer. Ska utforska det vidare. Ingen aning om hur dessa givare ser ut, går de ens att renovera? :)
Volvo S60 Bifuel 2009
Post Reply