Justering av gastryck

Post Reply
Gravensteiner
Posts: 7
Joined: 2018-10-09, 23:31

Justering av gastryck

Post by Gravensteiner »

Har renoverat min gastrycksregulator med vad jag troddegott resultat och skulle därefter justera in gastrycket. Jag har för ändamålet införskaffat en differentialtryckmätare 0-15 psi, 0-1.05 bar av bästa kinesiska kvalitet på Aliexpress. Det visade sig hopplöst att få loss skruven på gasfördelaren där ena anslutningen ska göras så jag kopplade in mig direkt på utgående ledning från regulatorn med en skarv där jag satt en nippel. När gasen kopplas in går mätaren omedelbart in i felläge pga för högt tryck, oavsett hur jag skruvar justerskruven. Jag måste också släppa ut tryck länge innan mätaren kommer ner till sitt mätområde.

Är det min mätinkoppling som är felaktig? Sker det en ytterligare reducering i fördelaren så man måste mäta på dess uttag eller har jag misslyckats med min renovering så att uttrycket från regulatorn är på tok för högt?
Gravensteiner
Posts: 7
Joined: 2018-10-09, 23:31

Re: Justering av gastryck

Post by Gravensteiner »

Uppföljning: jag hade börjat skruva regulatorns justering utan att kolla att bilen växlat till gas. Då låg differentialtrycket på knappt 700 mbar och påverkades inte av justerskruven, självklart egentligen eftersom jag mätte insugsundertrycket mot ett slutet utrymme med atmosfärtryck. När gasen kopplades in hade jag hunnit skruva för långt i jakten på högre tryck så det låg klart över instrumentets mätområde. Jag backade inställningarna mot lägre tryck och försökte igen, nu gick det fint att justera till 970 mbar. Hoppas att det tillfälliga förhöjda trycket inte skadade något, men bilen verkar iaf gå fint nu.
Post Reply