S80 Bifuel hackar ibland efter service på volvo (LÖST)

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

S80 Bifuel hackar ibland efter service på volvo (LÖST)

Post by M-G »

Hej!

Behöver lite hjälp i min felsökning.

Volvo S80 Bi-fuel 2005 Manuell 21500 mil

Bilen hackar stundtals på gas när man kört på gas länge, parkerat nån timme och sedan kör igen.
Det började med att jag lämnade in den på Service på Bilbolaget i Gävle. De bytte gasfilter utan att ställa gastrycket (Och meddelade att bilen var klar - Slarvigt, dit går jag inte igen!). De meddelade även att felkod fanns för lambdasond och att motorlampan lyste. Någon motorlampa lyser dock inte när jag körde hem. och inte när jag körde dit. Verkstaden var direkt ojälpsam och jag fick inget gehör för min synpunkt om att bilen gick sämre när jag hämtade den än när jag lämnade in den. Jag litar därför inte på deras omdöme utan vände rmig till er för funderingar!

Felet uppträder bara när den är genomvarm. Bilen har relativt ny tät gasregulator och slangar samt fördelare. Motorlampan kan när den hackar blinka och texten ”Växla upp eller sakta ned” lyser i displayen.

Min teori:
Smutsigt spjällhus?
Felaktigt gastryck (påverkas det av byta av gasfilter när systemet är tomt på gas vid byte?)
Dålig Lambdsond (borde inte motorlampan lysa då?)

Tacksam för fler funderingar! Ska börja med att rengöra Spaghetti-spjällhuset!
Last edited by M-G on 2018-04-14, 15:54, edited 1 time in total.
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: S80 Bifuel hackar ibland efter service på volvo

Post by M-G »

Svarar mig själv:

Rengjorde spjällhuset (blev något bättre)
Bytte tändstift = felet löst! De gamla var i riktigt slitet skick, sannolikt har man slarvat med denna servicepunkt.

Så det verkar kunna konstateras igen; slitna stift kan få bilen att hacka på gas men inte på besnin.

kostade mig en 400kr att lösa detta. Skönt!
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
dawen
Posts: 18
Joined: 2016-01-13, 18:27

Re: S80 Bifuel hackar ibland efter service på volvo (LÖST)

Post by dawen »

Jag passar på att fylla på då jag har haft samma felmeddelande. Vi fick problem med att vår bil gick ryckigt, antagligen på bara fyra cylindrar. Efter att ha läst ut felkoder gick det att konstatera feltändning på en av cylindrarna, tror koderna var P2000 och P200X, där X motsvarar cylindernumret.

För vår del var det tändspolen som behövde bytas. 300 mil senare fick jag samma problem igen och det var samma fel fast på en annan cylinder. Bilen hade då gått cirka 28000 mil och jag passade på att byta de andra tre tändspolen också.

Det går bra att göra bytet utan felkodsläsare. Det sitter ett knippe torxskruv till ett lock ovanpå motorn som döljer tändspolarna. Prova att rycka en tändspole i taget. Går bilen märkbart sämre så var den tändspolen okej. Märker du ingen skillnad så kan det vara den tändspolen. En ny tändspole kostar 400 på Biltema.

Finns mer läsning på engelska om en söker på "shit up or slow down" vill jag minnas.
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: S80 Bifuel hackar ibland efter service på volvo (LÖST)

Post by M-G »

dawen wrote: 2018-07-21, 06:40 Jag passar på att fylla på då jag har haft samma felmeddelande. Vi fick problem med att vår bil gick ryckigt, antagligen på bara fyra cylindrar. Efter att ha läst ut felkoder gick det att konstatera feltändning på en av cylindrarna, tror koderna var P2000 och P200X, där X motsvarar cylindernumret.

För vår del var det tändspolen som behövde bytas. 300 mil senare fick jag samma problem igen och det var samma fel fast på en annan cylinder. Bilen hade då gått cirka 28000 mil och jag passade på att byta de andra tre tändspolen också.

Det går bra att göra bytet utan felkodsläsare. Det sitter ett knippe torxskruv till ett lock ovanpå motorn som döljer tändspolarna. Prova att rycka en tändspole i taget. Går bilen märkbart sämre så var den tändspolen okej. Märker du ingen skillnad så kan det vara den tändspolen. En ny tändspole kostar 400 på Biltema.

Finns mer läsning på engelska om en söker på "shit up or slow down" vill jag minnas.
Mycket bra komplettering, tack!

Jag bytte även alla tändspolarna och vips så går bilen klockrent igen på gas.(de gamla spolarna hade gått 22 000 mil)


Alltså; stift och tändspolar som är slitna kan ge detta symptom.
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
Post Reply