V70 J Bi fuel -06

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
MattiasHermansson
Posts: 3
Joined: 2017-07-27, 15:32

V70 J Bi fuel -06

Post by MattiasHermansson »

Köpte mig nyligen en första bil för att ha till mitt nya jobb jag är 26 och är inte riktigt färdig med mitt körkort ännu men det är en annan historia.
Det är som sagt en Volvo V70 Bi-fuel -06
De problem jag har uppstod först efter jag ägt bilen i ca 2 veckor jag bytta torkarmotor bakruta och hade problem med kabelbrott så bytte även kabelhärvan allt fint och fungerade, bad svärfar ta den på en test tur (Behövde något verktyg på biltema)

Vi ligger i ca 90 km/h och så slutar bilen plötsligt accelerera och tappar fart. (Detta var när vi körde på gas) Vi tryckte på petrol knappen och bilen fortsatte driva framåt och accelerera igen. Testar att stänga av petrol knappen och bilen tappar fart direkt (ingen acceleration på gas)
Stannar sedan bilen stänger av tändningen och startar upp bilen igen. Bilen går över till gas och dör. Gör om samma sak och bilen går över till gas.
Sedan fungerar den igen och vi fortsätter vår färd.

Efter ca 2 veckor bestämmer vi oss för att ta en utflykt jag föreslår min bil för att den inte ska stå still längre perioder,motorn är nu väldigt svårstartad efter 3 försök hoppar den igång och vi ger oss iväg inga problem på de 9 mil vi kör. Ser att det finns en tankstation för Biogas och stannar för att fylla upp tanken. Det bär av hemåt nu börjar problemen igen bilen slutar driva helt nu ligger vi kanske i 110 km/h samma visa, petrol fungerar gas gör ej.
Stannar startar om bilen och gasen fungerar igen.

Blir tokig jag antar att det är gas regulatorn men eftersom jag inte har lust att lägga 12000 på en bil som jag köpte för 30000 så undrar jag om det finns andra lösningar.
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70 J Bi fuel -06

Post by Iroc »

Hej.
Låter som det är dags att byta stegmotor, och eventuellt regulator..
Lägger bilen av under körning är det stegmotorn, är bilen svårstartad är det oftast läckande regulator..
1500:- kostar stegmotor och 2500:- för en regulator monterat och klart. Totalt 4000:-
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
Post Reply