Rensa upp lite

Tyck till om ForumGas. Meddelanden från oss bakom webbplatsen.
Post Reply
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Rensa upp lite

Post by AndersH »

Jag har några förslag på förändringar av forumet:
  1. Sektionen "Allmänt" byter namn till "Forumet" och forumet "Om Forumet" byter namn till "Förslag och förbättringar". Lägg sedan till ett nytt forum "Nyheter" där endast administratören kan skapa nya trådar om förändringar som gjorts.
  2. Sektionen "Vätgas" tas bort och ersätts med ett eget forum under "Andra bränslen". Det lär väl ta ett tag innan vätgas finns allmänt tillgängligt och därför behöver det inte just nu få ta så mycket plats i forumet.
  3. Forumet "För hemmafixaren" i sektionen "Fordonsgas/metan" tas bort eftersom allt som har med gasinstallationer att göra måste utföras av särskilt utbildat folk.
  4. Sektionen "Bilmodeller" byter namn till "Gasfordon" och forumet "Fordons-/vätgas förbränningsmotorer" byter namn till "Bilmodeller". Hängde ni med där? :wink: Lägg till ett nytt forum "Miljö" under sektionen "Gasfordon" där man kan diskutera utsläpp från gasfordon och jämföra med utsläpp från andra fordon.
  5. I sektionen för "Andra bränslen", skriv "Etanol, E85 och andra blandningar mellan bensin och etanol" om etanolen i stället för "Konkurrent eller ..." och komplettera med "(Gasol)" efter "Liquified Petroleum Gas" så begriper vanligt folk vad det handlar om.
  6. Forumet om motorsport tas bort. Det kan nog diskuteras på annat håll.
  7. Sektionen "Socialt" byter namn till "Övrigt" och forumet "Café Zeppelin" byter namn till "Klotterplank".
  8. Forumet "Övergripande Diskussioner" i nuvarande sektionen "Allmänt" tas bort. De trådar som finns där nu flyttas enligt: "Länktips igen, Ecoprofile" -> "Klotterplank", "Reglerade emissioner..." -> "Gasfordon/Miljö", "propan-butan gas?" -> "Andra bränslen/LPG".
  9. Forumet "Bränsleceller" under nuvarande sektionen "Bilmodeller" vet jag inte var det hör hemma egentligen. Bränsleceller måste väl inte använda gasformigt bränsle? Kanske kan placeras under "Övrigt" tills vidare?
Puh! Det blev visst mycket! Vad tycker ni?
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag har varit upptagen de senaste dagarna, men jag återkommer snart med reflektioner när jag har läst igenom allt noggrant.
Snabbgenomläsning så tyckte jag vissa saker var bra, andra saker skulle jag vilja behålla som det är. Vi får väl se vad vi kommer fram till :-)
Himla kul med lite genomtänkta förslag....
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

1.
Allmänt sektionen är lite konstig som den är idag. De två forumen "Forumet" och "Övergripande Diskussioner" hänger inte riktigt ihop. Men jag vill ha kvar båda forumen. Nyheter finns idag på framsidan, jag tycker de gör sig bättre där, men det kan jag ändra om ni önskar.

2. Tanken med hela forumet är att det ska vara ett fordonsgas- och vätgasforum. De har så många beröringspunkter och går lite hand i hand. Just nu är vätgasdelen stendöd och gapar tom, men min förhoppning är fortfarande att det kan vara ett utrymme för vätgasdiskussioner. Det är ju ett hett område.

3. Japp, jag tar bort båda hemmafixarkategorierna.

4. Det du skriver hade varit logiskt om forumet bara skulle ha fokus på fordonsgas. Men jag vill åtminstonde tillsvidare ha kvar ett delfokus på vätgas och det som händer där.
Jag tycker inte att "miljö" ska vara en egen kategori då sådana diskussioner naturligt faller in under "allmänt" under respektive fordonsgas/vätgas-sektion. Man kan väl säga att det står 1-1 i den här frågan och vill någon mer ha ett specifikt miljöforum så läggar jag till det :-)

5. Japp, ska ändra.

6. neeeej...... ja ok då. Det hör väl inte riktigt hit.

7. Hmmm, är det benämningen på forumen som du inte gillar?

8. Det här hänger ihop med ovan. Uppdelningen under allmäntavdelningen är inte helt bra, men jag tycker det finns ett värde i att ha ett forum som spänner över både vätgas- och fordonsgasämnen. Exempelvis en diskussion om vad som är mest lämpligt att satsa på av de två teknikerna.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Såhär efteråt tar jag nog tillbaka mitt förslag på att döpa om den sociala sektionen och Café Zeppelin. Jag fick bara lite katastrofvibbar av ordet "Zeppelin" som påminner om Zeppelinaren Hindenburgs öde...
Post Reply