Provtryckning av ståltank: Regbesiktat å klart!

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Perier
Posts: 8
Joined: 2014-09-15, 07:57
Location: Lerum

Re: Omärkta ståltankar: Process med Transportstyrelsen

Post by Perier »

Nu har jag varit ute i garaget.
02 D 140 står instansat på ställningen som håller gastanken.
Går att se från luckan för avstängningskranen. numret står strax under kranen.
Attachments
IMG_20150203_214818.jpg
IMG_20150203_214818.jpg (52.78 KiB) Viewed 30892 times
316g-98
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Omärkta ståltankar: Process med Transportstyrelsen

Post by M-G »

Nu kommer provtryckning ske nästa vecka. Eftersom jag funnit en Volvo-dekal som medger 6 års intervaller så tänker jag gå på den linjen. Klarar tanken testet vet jag ju personligen att den är säker att använda. Jag får dessutom provtryckningsintyg där tankens ID-nummer finns som jag kan ha i handsfacket ifall någon skulle börja ställa frågor. Alla firmor jag talat med säger att det inte finns något sista förbrukningssatum på stålkärl. Dock så är det ju helt rätt att provtrycka så man kan känna sig på den säkra sidan. Skulle inte rekommendera att köra utan denna vetskap!
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
paland
Posts: 1
Joined: 2015-02-13, 14:24

Re: Omärkta ståltankar: Process med Transportstyrelsen

Post by paland »

Hej,
Tack för att så många försöker få rätsida på detta. Jag har just börjat fundera på vad jag ska göra med bilen, men nu verkar det ju finnas en öppning för att provtrycka och köra vidare. Sprang direkt ut och kollade tanken. Det är en astra-00 där det sitter en gul tank i bakluckan. Jag hittar inget datum jsut nu vare sig tillverkning eller bäst före, måste kanske kolla från andra hållet, men jag hittade en dekal från tidigare kontroll! Det verkar alltså lovande. Ville bara meddela hur det ser ut i just min bil iallafall.
Attachments
bagageutrymmesmonterad tank i Astra-00
bagageutrymmesmonterad tank i Astra-00
astra-00.jpg (317.71 KiB) Viewed 30857 times
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Re: Omärkta ståltankar: Process med Transportstyrelsen

Post by larfor »

Intressant Paland. Jag har också en Opel Astra. 99:a, ibruktagen -00. Har också en gul tank, med likadan lapp på. Tyvärr sitter översta delen gömd och risken är att tillverkn.nummer är skadat. Får försöka se om jag kommer åt att se numret. Lägger upp en bild på lappen.
tankdekal.jpg
tankdekal.jpg (1.47 MiB) Viewed 30840 times
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Omärkta ståltankar: Process med Transportstyrelsen

Post by M-G »

Utmärkt! Nu ska vi se att det ordnar sig!
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Omärkta ståltankar: Process med Transportstyrelsen

Post by M-G »

Det ser ljust ut! Nu gäller bara att tankarna klarar provtryckningen!

Hoppas på att få en säker och administrativt enkel lösning på detta efter ett års hårt arbete! Tack ALLA!
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
Fredrik_RR
Posts: 6
Joined: 2013-03-14, 11:48

Re: Omärkta ståltankar: Process med Transportstyrelsen

Post by Fredrik_RR »

Min gamla BMW med röd ståltank skall besiktigas innan månaden är slut, skall man ställa av den ett tag och vänta på hur detta utvecklar sig?

Eller finns det någon möjliget att bilprovningen släpper igenom den pga att tanken inte är datum-märkt?
BMW 316g -97
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Omärkta ståltankar: Process med Transportstyrelsen

Post by M-G »

Prova att besiktiga. Har kört igenom 4-5 gånger under året utan problem. Men Provtryckas ska den göras förr eller senare. Vilken dag som helst vet vi om detta kommer funka. Hör av mig!
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Omärkta ståltankar: Process med Transportstyrelsen

Post by M-G »

DET HAR LÖST SIG!

Nu har jag en metod framtagen och berörda aktörer har godkänt mitt förfarande efter snart ett års arbete och utredning.

Jag kommer lämna in min bil som ett första Praxisfall som sedan kan leda till ev. beslut om att ge metoden klartecken helt.

Alltså: Vi måste invänta hur det går med exakt en av mina Volvos innan vi kan prova detta på fler bilar, men förhoppningen är att redan i vår kunna använda den metod som jag tagit fram.

Finns för mycket att skriva om detta så jag återkommer när min Volvo klarat kontrollen och dess moment och de krav som ställs. Detta kommer ske under våren.

Så håll ut en liten stund till!! :D
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
steffeost
Posts: 5
Joined: 2014-12-03, 22:01

Re: Omärkta ståltankar: Process med Transportstyrelsen

Post by steffeost »

Fredrik_RR wrote:Min gamla BMW med röd ståltank skall besiktigas innan månaden är slut, skall man ställa av den ett tag och vänta på hur detta utvecklar sig?

Eller finns det någon möjliget att bilprovningen släpper igenom den pga att tanken inte är datum-märkt?
Hej var och besiktigade men 316g för en månad sen och dom sa inte ett knyst fick dock några andra 2 om men jag var inne och gjorde efterkontroll idag och det var lungt då bu tullar den ett år till inte ett ljud om tanken
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Re: Omärkta ståltankar: LÖSNING NÄRA!

Post by larfor »

På min tank fanns en dekal som ledde till inspecta (under DNV, Det Norske Veritas). Jag skickade kort å dekalen med en förfrågan om de kunde göra provtryckning av tanken. Men tyvärr så fick jag svar att dom inte gör sådana jobb. Här är svaret:
"Tyvärr utför inte Inspecta provtryckning av gastankar i personbilar. Mitt tips är att kolla om någon ackrediterad verkstad kan utföra det.
Vi har nog kontrollerat/certifierat tanken när den tillverkades, därav vår skylt."

Hur hittar man en verkstad som är ackrediterad?

Det börjar närma sig att jag måste ta beslut om hur jag ska göra med bilen, för på senaste servicen upptäcktes fel för ca 7 500 kr som måste åtgärdas innan besiktning i juni. Det är bromsar, trasigt motorfäste och strålkastare som behöver åtgärdas. Så det vore bra att veta om den framtagna metoden fungerar, samt var man kan provtrycka.
Med vänlig hälsning
Lars
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Re: Omärkta ståltankar: LÖSNING NÄRA!

Post by larfor »

Hmm. Idag fick jag brev igen från Transportstyrelsen med samma budskap.
- Att jag måste byta tanken eller ta bort gasdriften. Om jag inte gör det kommer jag få föreläggande om registreringsbesiktning. Och om jag inte följer föreläggandet så kommer jag att få körförbud.
Vidare skriver de att jag inom kort kommer att få ett nytt registreringsbevis med info om att gastanken har en begränsad livslängd.

Men ett sådant registreringsbevis fick jag ju även ifjol, hmm.
Det står inget datum om när jag senast måste ta byta eller ta bort tanken.
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Omärkta ståltankar: LÖSNING NÄRA!

Post by M-G »

Nu är mina tankar provtryckta (Volvo 850) och godkända av auktoriserad firma till 2021-03 innan nästa provtryckning (system works!).

Hämtar de i påsk, monterar och registreringsbesiktigar mina bilar. Efter det kommer jag lämna alla uppgifter som krävs för att genomföra detta till ViBilägare och här på forumet. Anledningen till att jag väljer att vänta med det är att jag vill ha det fullständigt svart och vitt på SBP-papper - detta kommer sedan rapporteras in till Transportstyrelsen och det är till er hjälp när det blir er tur att ha ett färdigt praxisfall att hänvisa till :) .

För er som kör BMW så ligger nyckeln i att veta hur lång intervall det ska vara mellan provtryckningarna. För Volvo 850 ska det vara 6 år.
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Omärkta ståltankar: LÖSNING NÄRA!

Post by M-G »

En bil kommer lastad med provtryckta och godkända gastankar! :D

På tisdag ska jag boka regbesiktning!

Image
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Re: Omärkta ståltankar: LÖSNING NÄRA!

Post by larfor »

Jag har en Opel Astra. Har för mig att de har samma tankar som i Volvo. Den är i alla fall gul..
På en etikett står det besiktningsintervall 2 år. Vet ej om det med besiktning avses provtryckning.

Måste man alltså montera ur tanken för att den ska kunna provtryckas?
Vad kostar provtryckningen och att plocka ut och montera in tankarna?

Menar du med registreringsbesiktning att du kan få bort "inklassningen" gastank med begränsad livslängd på registreringsbeviset?
Vad kostar registreringsbesiktningen?
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Omärkta ståltankar: LÖSNING NÄRA!

Post by M-G »

larfor wrote:Jag har en Opel Astra. Har för mig att de har samma tankar som i Volvo. Den är i alla fall gul..
På en etikett står det besiktningsintervall 2 år. Vet ej om det med besiktning avses provtryckning.

Måste man alltså montera ur tanken för att den ska kunna provtryckas?
Vad kostar provtryckningen och att plocka ut och montera in tankarna?

Menar du med registreringsbesiktning att du kan få bort "inklassningen" gastank med begränsad livslängd på registreringsbeviset?
Vad kostar registreringsbesiktningen?
De ser onekligen liknande ut.

2 år verkar vettigt om det står på tanken.
Tanken måste demonteras vid provtryckning - det kan ev. firman hjälpa till med skulle jag tro
Kostnaden för tryckning ligger runt 1000-lappen
Efter regbes kommer T35C bytas mot T35D med datummärkning.

Imorgon är det dags, återkommer med pris och resultat. Totalt skulle jag gissa på ca 2000kr inkl montering/demontering och regbes.
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Omärkta ståltankar: LÖSNING NÄRA!

Post by M-G »

Problemet löst!

Bil godkänd med provtryckt tank!

Har levererat in en del underlag till TS och får se vad som händer vidare. Återkommer med mer info!
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Provtryckning av ståltank: Regbesiktat å klart!

Post by M-G »

Image

Image

Nya tankar, regbesade och klara! efter ett års arbete är det äntligen klart!
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
merlin
Posts: 5
Joined: 2015-04-16, 18:19

Re: Provtryckning av ståltank: Regbesiktat å klart!

Post by merlin »

Hej
Verkligen trevligt att någon du engagerar sig i frågan om tankarnas livslängd. Är rysligt nyfiken och undrar hur det fortskrider. Har själv en BMW 316g som felfritt rullar framåt med gas ca 3000 mil per år. Kollade med BMW och en ny tank kostar drygt 30 000 kr och ytterligare 10 000 kr fall dom skall montera den :-(

Hälsningar Tord
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Provtryckning av ståltank: Regbesiktat å klart!

Post by M-G »

merlin wrote:Hej
Verkligen trevligt att någon du engagerar sig i frågan om tankarnas livslängd. Är rysligt nyfiken och undrar hur det fortskrider. Har själv en BMW 316g som felfritt rullar framåt med gas ca 3000 mil per år. Kollade med BMW och en ny tank kostar drygt 30 000 kr och ytterligare 10 000 kr fall dom skall montera den :-(

Hälsningar Tord
Hej Tord!

Tanken borde kunna provtryckas. Var bor du?

Tryckning kostar ca 1000kr
Regbes 940 kr.

Montering kan nog provtryckningsfirman hjälpa till emd för ca 1500kr extra.

Förutsatt att tanken är 100% tom så behöver man 2 st 13mm-nycklar, 1 st 14mm nyckel, 1 st 7mm hylsa, en st polygrip + en god vän som kan hjälpa till att lyfta ur tanken.

Någon som vet fabrikatet på BMW:s tankar? Volvo har FABER som tillverkare.
Last edited by M-G on 2015-04-16, 19:22, edited 1 time in total.
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Omärkta ståltankar: Process med Transportstyrelsen

Post by M-G »

Perier wrote:Här kommer bilder från kvällens undersökning av gastanken i min BMW 316g.
Måste man ta ur tanken för att provtrycka den?
Verkar bökigt.
Känner någon till om det finns nåt ställe i närheten av Göteborg som är ackrediterat?
Verkar vara FABER även på BMW - iså fall är det nog bara att höra med en firma nära dig om provtryckning!
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
merlin
Posts: 5
Joined: 2015-04-16, 18:19

Re: Provtryckning av ståltank: Regbesiktat å klart!

Post by merlin »

Tack för återkopplingen och engagemanget kring tankarna. Jag bor i Göteborg, men tar mig gärna land och rike runt för att få tanken provtryckt och därmed ytterligare några år med gas i tankarna.
Tar gärna tips fall någon vet en firma som trycker tankar, gärna på plats i bilen eller tar sig besväret att montera i och ur för att genomföra testen. Kan meka själv, men har råkat ut för två besvärliga brandolyckor i livet och bör nog avstå heta arbeten.
I bilen finns en handbok från BMW som beskriver gassystemet, men inga dimensioner eller materialdata på tanken. Tankens volym är 80 liter och den förväntas rymma 19,2 m3 vid 200 barö. Vid tankning fyller den aldrig mer än 14-16 m3, men med dessa kör jag 30-35 mil.

Hälsningar Tord
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Provtryckning av ståltank: Regbesiktat å klart!

Post by M-G »

merlin wrote:Tack för återkopplingen och engagemanget kring tankarna. Jag bor i Göteborg, men tar mig gärna land och rike runt för att få tanken provtryckt och därmed ytterligare några år med gas i tankarna.
Tar gärna tips fall någon vet en firma som trycker tankar, gärna på plats i bilen eller tar sig besväret att montera i och ur för att genomföra testen. Kan meka själv, men har råkat ut för två besvärliga brandolyckor i livet och bör nog avstå heta arbeten.
I bilen finns en handbok från BMW som beskriver gassystemet, men inga dimensioner eller materialdata på tanken. Tankens volym är 80 liter och den förväntas rymma 19,2 m3 vid 200 barö. Vid tankning fyller den aldrig mer än 14-16 m3, men med dessa kör jag 30-35 mil.

Hälsningar Tord
Hör med Dan Steinland på gasbolaget i Dalarna/Falun - de hjälper till med det mesta.Skicka upp foton på tanken samt vad som står instansat. Tanken måste dock demonteras ur bilen för tryckning. Verkar vara samma fabrikat som volvon, FABER. En tryckning kostar runt 1000-lappen

Bilprovningen kräver ID-nummer på tanken samt intervall för nästa provtryckning. på min 518G var det 6 år, precis som på volvon. Vet dock inte vad 316G har för intervall.
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
merlin
Posts: 5
Joined: 2015-04-16, 18:19

Re: Provtryckning av ståltank: Regbesiktat å klart!

Post by merlin »

Tack för tipset som gjorde gott på många vis. Falun är en favorit och tar gärna en ny tripp i vår eller sommar. Har visserligen vart i gruvan några gånger nu, men där finns väldigt mycket mera för mig och min grabb som är idrottsintresserade.
Behöver jag ta reda på inspektionsintervallet eller är det något som gasbolaget skriver i protokollet från provtryckningen? Sker provtryckningen med vatten?

Hälsningar Tord
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Re: Provtryckning av ståltank: Regbesiktat å klart!

Post by larfor »

Jamen så bra. Då får det kanske bli en tripp ner till Falun.
Id.-nr är det samma som tillverkningsnr eller reg.nr som står på lappen på tanken? Enligt lappen på tanken så är besiktningsintervallet 2 år på min tank. Har du fått ngn reaktion från transportstyrelsen om de inlämnade handlingarna, m-g?
Post Reply