Slut i tanken?

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
User avatar
moraola
Posts: 70
Joined: 2006-12-28, 10:21
Location: Mora

Slut i tanken?

Post by moraola »

På andra ämnen har det skrivits om vad som händer när det tar slut i gastanken. Men vad händer om man kör slut på bensinen först? (Volvo bilar). Motorn startar ju alltid på bensin. Kan man hamna i en situation där man inte får igång motorn trots att det finns gott om gas i gastanken?
V70 Bi-fuel -07
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Det skall gå att starta på gas, om än litet motvilligare eftersom den är optimerad för start på bensin. Jag har för mig att det står om detta i instruktionsboken, har den inte tillgänglig just nu.
User avatar
moraola
Posts: 70
Joined: 2006-12-28, 10:21
Location: Mora

Post by moraola »

Nu har jag testat!
Bakgrunden är att jag ganska ofta åker ut i gaslöst land. Jag har kommit fram till att det då är smartast att tvångsstyra på bensin och använda gasen som reserv. På så vis kan man köra bensintanken helt tom och därmed förlänga räckvidden något.
Sagt och gjort. Jag tvångsstyrde på bensin och körde tanken tom. Jag förväntade mig då att bilen skulle växla över till gas. Men det gjorde den inte. Motorn dog i landsvägsfart och jag tvingades växla över till gas manuellt. Motorn hoppade då snällt igång på gas, på rullstart.
Åkte sedan till närmsta mack och stängde av motorn. Innan jag tankade bensin provade jag att starta motorn igen (knappen i gasläge). Motorn tände, hackade och dog samtidigt som bensinlampan (på knappen) blinkade. Jag provade tre gånger samma resultat.
Min slutsats är att styrsystemet försöker starta på bensin, trots att det inte finns någon bensin, och därmed får inte motorn något bränsle alls. Lite korkat? Rullstart gick ju bevisligen bra, se ovan.
Jag tankade sedan bensin (fick i exakt 29 liter) och åkte vidare utan problem.
Slutsatsen blir att tvingas man stänga av motorn med tom bensintank, då har man problem. Kanske bäst att ta med en reservdunk?
V70 Bi-fuel -07
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Intressant experiment! :) Vad hände när det sista "blocket" släcktes i bensinmätaren och hur långt kunde du sedan köra tills motorn stannade?
User avatar
moraola
Posts: 70
Joined: 2006-12-28, 10:21
Location: Mora

Post by moraola »

När sista "blocket" släcks, har jag ca 3 liter kvar. Det upplevs nästan som ett "reservblock".
Jag kör numer alltid tills alla "block" släckts, innan jag tankar.
V70 Bi-fuel -07
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Hehe, living on the edge... :wink:
CRV
Posts: 20
Joined: 2007-04-09, 17:05

Post by CRV »

Enligt instruktionsboken skall man kunna starta på gas, men det kan ta flera sekunder att få igång bilen. Men de rekommenderar samtidigt att man INTE kör slut på bensinen...

Eftersom bränslemätaren har få "indikatorsteg" för bensin och det inte finns någon form av färddator så vågar man knappast inte testa att köra "nästan slut" på bensinen heller. Det kan bli en tråkig erfarenhet (?).

MVH/CRV
(som hittills nästan enbart kört på gas och har det som absolut mål)
Post Reply