jag kan inte växla till biogas

Post Reply
ariagha
Posts: 4
Joined: 2013-11-26, 11:13

jag kan inte växla till biogas

Post by ariagha »

Hej

Jag har en opel zafira 2009 bensin/biogas, bilen var avstält en månad.
efter en månad batteriet var helt dött så jag startade med start hjälp kablar.
Men jag märkte att den är fast på bensin och den växlar inte till biogas när man trycker på knappen, den är fulltankt biogas.

Jag tog bort batterie kablerna , jag tänkte nollställe men det gick inte bra(det är samma sak).

Jag kollade lite , flesta säger att jag måste lämna till opel det är bara de som kan.

Har ni några tips vad kan det vara? kan man fixa själv ?

Tack
Ari
ariagha
Posts: 4
Joined: 2013-11-26, 11:13

Re: jag kan inte växla till biogas

Post by ariagha »

Vad är detta för forum inga är aktiva , finns det någon som underhåller forumet?
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: jag kan inte växla till biogas

Post by Johan »

Om du inte får svar på din fråga så beror det förmodligen på att ingen vet.
Ibland kan det också ta rätt lång tid att få svar, många läser forumet sporadiskt.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Bohman
Posts: 15
Joined: 2013-08-07, 13:32

jag kan inte växla till biogas

Post by Bohman »

Instämmer. Det är inte så många som läser och antagligen färre som faktiskt har kunskap om systemen. Jag har också varit en sån som mest läser och är tacksam och förundrad över hur många ändå som lägger mycket tid och energi på att visa o förklara.
Har tänkt om lite den senaste tiden. Även om jag inte har så mycket kunskap om olika problem så har jag i princip klarat mig från verkstadsbesök de senaste 20 åren trots många fordon av olika karaktär. Mest äldre. Internet har blivit min räddning många gånger.
Ditt problem skulle jag tackla genom att ställa mig några frågor.
- fungerade gasdriften när du ställde bilen.
- finns det gastryck framme vid ex. Gasregulator och gasfördelare. Försiktighet här, kan vara högt tryck.
- kan det vara elfel. När bilen stått kan det hända att kontakter blir sämre. Lossa, dra och knacka på alla elanslutna komponenter som kan vara inblandade.
Alla dessa moment skall förstås utföras med stor försiktighet. Jag förutsätter att den som ger sig på ett system tar ansvar för det själv. Är man oförsiktig kan det lätt sluta med avbrutna plastdelar eller fritt strömmande gas under högt tryck. Jag har ingen som helst erfarenhet av Opel sedan jag sålde min Commodore 1986
Har nu bl.a. En S60 gas.
Lycka till!
Volvo V70 -07
ariagha
Posts: 4
Joined: 2013-11-26, 11:13

Re: jag kan inte växla till biogas

Post by ariagha »

Hej

Tack för ditt svar.

Jag lämnade bilen på opel för felsökning och jag tänkte om det runt 8000 så fixar jag dig hos dem, men killen ringde och sa att det är fel på motorstyrdon och måste bytas och det kostar 15 000 och arbetet kostar 5 000 så 20 000 men jag tror inte att det är felet.
Min fråga är var ligger motorstyrdon ?
Kan man köpa beg. Och montera ?
Kan man programmera en beggagnad ?

Tack

Gasdriften fungerade förut
Kanalerna har de kollat
Post Reply