Trög tankning, byte "påfyllningsstuds"

Post Reply
gassa
Posts: 3
Joined: 2013-08-29, 20:39

Trög tankning, byte "påfyllningsstuds"

Post by gassa »

Hej! Jag fick problem att tanka min touran ecofuel 2010 och lämnade in den till verkstaden. (tankningen kunde ta 30 minuter, och vissa pumpar fungerade inte alls)

De sa att de fick byta en "påfyllningsstuds" (stuts?), vilket skulle kosta 5600kr (delen lite mer än 4000 + 1400kr arbete)


Efter en del tjat fick jag ner priset först till 3700kr, sen till 50%, 2800kr, men Volkswagen själva ville inte ersätta problemet utan bilfirman fick stå för rabatten.


Visserligen har garanti och reklamationsperiod gått ut (bilen är knappt 4 år) men jag är ändå rätt besviken på att volkswagen inte kunde ersätta detta på en så pass ny bil. (all service är skött ordentligt på samma firma, ca 8000mil)

Det kan ju inte röra sig om något annat än ett fabrikationsfel. Som jag förstår det så sitter denna del nere på själva tanken, och det finns ju inte speciellt många sätt att tanka "fel" med en gasbil. (Annat än möjligen glömma slangen men det har jag inte gjort och det borde ändå inte påverka själva tanken)


Finns det någon som känner igen detta problem. Eller känner igen sig i Volkswagens styvmoderliga behandling av gasbilsägare? Borde jag stått på mig mer?
gassa
Posts: 3
Joined: 2013-08-29, 20:39

Re: Trög tankning, byte "påfyllningsstuds"

Post by gassa »

(äsch då, denna skulle hamnat i Volkswagensektionen. Skit bakom tangenterna, flytta gärna den som kan.)
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Trög tankning, byte "påfyllningsstuds"

Post by AndersH »

Tråd flyttad :)
Post Reply