VW med läckande regulator

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Bjorn
Posts: 2
Joined: 2013-06-13, 21:08

VW med läckande regulator

Post by Bjorn »

Hej på er,

Jag har en VW Touran -08 och fick nedslag på besiktningen p.g.a. läckande gasregulator. Bilen har gått knappa 14000 mil. Efter besiktningen åkte jag till VW verkstaden för att höra om de kunde byta regulatorn. Svaret man får av VW är att dom inte kan byta regulatorn utan måste byta ut hela systemet, rör, regulator, spridare, ja rubbet. Man blir ju helt vansinnig, kalaset skulle gå på 30 000:- ! Hur är det möjligt med en sådan serviceorganisation/systemkonstruktion? Jag pratade med VW Sverige men de hade ingen bättre lösning.
Som tur var slank jag in på detta forum och såg att några Volvoägare hade lämnat sina regulatorer för renovering hos Stojby bilel. Jag ringde Jim på Stojby och han tog sig an regulatorn och nu är bilen besiktigad och går som en klocka igen till ett pris som som inte är en tiondel av vad VW skulle ha.
Själva regulatorn tog ca tio minuter att demontera/montera så det var inga svårigheter, det enda problemet jag stötte på var att jag var tvungen att "lufta" systemet innan bilen ville hoppa över till gasdrift, det tog lite tid innan jag kom på det men det var inget svårt när väl polletten ramlat ner.

Är det någon mer som har dålig erfarenhet av VW:s system? Ett tips är då att prata med Stojby bilel, man ska inte behöva betala nästan halva bilens värde bara för att VW har en ytterst tveksam servicepolicy.

/ Björn
TouranEF
Posts: 2
Joined: 2013-06-14, 21:58

Re: VW med läckande regulator

Post by TouranEF »

Hej!

Har samma bilmodell, Touran-08, som är underkänd p.g.a. läckande gas i motorrum idag. Hur fick du veta att det var regulatorn som läckte? Måste man tomma gastanken innan demontering av regulatorn?

MvH,
Ufuk
Bjorn
Posts: 2
Joined: 2013-06-13, 21:08

Re: VW med läckande regulator

Post by Bjorn »

Hej,
Sonden som dom hade på bilprovningen reagerade mest runt regulatorn. Det finns ju inte så mycket som kan läcka egentligen, fram till regulatorn är det väl bara ett rör och sedan är det ju en slang till spridarna och själva spridarna. Kopplingarna på regulatorn och vid spridarna borde gå att kolla med läcksökarspray, själva regulatorn är väl svårare.
Jag körde slut på gasen innan jag demonterade regulatorn. Man bör dock tänka på att bara för att motorn inte går längre på gas är det inte helt tomt, jag gissar på 5-10 bar gas kvar. Jag gjorde bilen strömlös så att solenoiderna på tankarna stängde,sedan lossade jag rören på regulatorn försiktigt och väntade tills det pyst klart (antar att det var gasen i ledningarna som pös ut för det tystnade ganska fort). Jag vet inte om det är rätt metod men det funkade för mig.
En liten fråga bara, bytte du också bakre tanken på recall i vintras, jag tycker att det är skumt att regulatorn börjar strula strax efter bytet men VW hävdar att dom bara varit vid tanken och skruvat men det är ju ett helt system, jag tänker på försmutsning osv.
Berätta gärna hur det har gått för dej.

/ Björn
TouranEF
Posts: 2
Joined: 2013-06-14, 21:58

Re: VW med läckande regulator

Post by TouranEF »

Hej! Äntligen idag fick jag min bil tillbaka. Eftersom reservdelar var inte lätt tilgångliga och vw verkstan hade ingen tid i sommarn, fick den körforbud. :(

VW har bytt regulatorn, spridare, ventilen usw. Reservdelarna kostade 19000-SEK plus ~6000-SEK arbetskostnad. So blev det ~25000SEK. Det gick som maskinskada i försäkringen (delkasko) betalade jag bara självrisken, 2000SEK.

Jag gick till besiktning bara några veckor efter dem har installerad nya gas flaskorna, och dem uptäckte direkt låkagen, vet inte om det har nagonting at göra med.

Körde bara några mil idag, farddator är lite förvirrad, (visar 300km räckvidd med en kvart tank och förbrukning är lägre (var 6kg/100km innan, nu ligger under 5kg/100km, det var aldrig under 5kg innan)) annars ser det normal ut. Vi får se vid tankning sanningen!

Hoppas går bättre nästa år! Vet inte heller varför dem har bytt alla delar, men nya regulator ser lite annorlunda ut. Kanske den passar inte til gamla spridare usw.

MvH,
ufuk
Perhyl
Posts: 4
Joined: 2011-02-28, 21:33

Re: VW med läckande regulator

Post by Perhyl »

Hej, jag har en Touran 07 som lämnades in till verkstad eftersom Volkswagen återkallat den för byte av gastankar. Efter att de satt in nya tankar drog den enbart bensin. Verkstaden säger att gasregulatorn lagt av. Verkstaden har lämnat ett kostnadsförslag på åtgärder (byte till elektronisk) som kostar 26 682 kronor. Det tycker jag är helt orimligt eftersom den lade av när de bytte gastankarna. Försäkringsbolaget Trygg Hansa vägrar ta det som maskinskada eftersom bilen gått 10 500 mil och deras gräns är 10 000.

Vad ska jag göra, någon som vet råd? Reklamera till verkstaden? Byta försäkringsbolag? Ringa till VW och hoppas på deras välvilja? Vända mig någon annanstans, till och med något annat land med reparationen? 27 tusen är ju sjukt mycket!
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: VW med läckande regulator

Post by avozetta »

Perhyl wrote:Hej, jag har en Touran 07 som lämnades in till verkstad eftersom Volkswagen återkallat den för byte av gastankar. Efter att de satt in nya tankar drog den enbart bensin. Verkstaden säger att gasregulatorn lagt av. Verkstaden har lämnat ett kostnadsförslag på åtgärder (byte till elektronisk) som kostar 26 682 kronor. Det tycker jag är helt orimligt eftersom den lade av när de bytte gastankarna. Försäkringsbolaget Trygg Hansa vägrar ta det som maskinskada eftersom bilen gått 10 500 mil och deras gräns är 10 000.

Vad ska jag göra, någon som vet råd? Reklamera till verkstaden? Byta försäkringsbolag? Ringa till VW och hoppas på deras välvilja? Vända mig någon annanstans, till och med något annat land med reparationen? 27 tusen är ju sjukt mycket!
Om jag förstått dig rätt så gick bilen på gas när du lämnade in den men har aldrig gjort det sen du fick tillbaka den. I så fall skall du naturligtvis reklamera detta mot verkstaden. Byta försäkringsbolag hjälper inte i detta läge i och med att bilen passerat 10000 mil.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Perhyl
Posts: 4
Joined: 2011-02-28, 21:33

Re: VW med läckande regulator

Post by Perhyl »

Det skumma är ju att flera VW-ägare tycks ha råkat ut för samma sak. Bilarna återkallas av VW för byte av gastankar, men efter tankbytet fungerar inte gasregulatorn. VW-verkstaden hävdar att inget samband finns, eftersom "de bara varit under bilen". Därför finns ingen grund för reklamation, menar dem. Så det måste vara någon slags gudomlig slump som gör att flera bilägare drabbas av samma problem, med åtföljande offert på åtgärder om 27 700 kronor. Skulle vara intressant att veta hur många som råkat ut för samma problem.
Sanandh
Posts: 1
Joined: 2013-10-02, 17:37

VW med läckande regulator

Post by Sanandh »

Vi har en Touran-07 och bytte gastankarna i mars. Vi har tyckt att det luktat lite gas sedan dess och att den tragit lite mer gas. Bilen besiktigades i måndags och vi fick körförbud då den läckte gas. Bilen bogserades till Din Bil i Malmö som säger att det är fel på gasregulatorn och att det inte beror på att vi bytte tankarna. För att fixa bilen vill de ha 32 500:- Saken är den att gasregulatorn byttes när bilen gått 12000 mil och nu har den gått 21500 mil, ska gasregulatorn inte hålla längre än så? Hur många fler än oss har fått problem med gasregulatorn efter att de tvingats byta tankarna?
AlisBalis
Posts: 2
Joined: 2013-10-07, 22:35

Re: VW med läckande regulator

Post by AlisBalis »

Har precis samma problem som flera av er andra. Bytte bakre gastank på min touran -08 som ett garantiärende före sommaren och kände efter det att det luktade lite gas. Hade bilen inne för reparation av ett dörrlås som kärvade och bad dem då kolla efter ev. gasläckage och mycket riktigt så var det gasregulatorn som läckte. en bekymrad servicetjej bad mig kolla med mitt försäkringsbolag eftersom det förmodligen skulle bli dyrt. Länsförsäkringar hade gränsen 10000 mil och eftersom jag ligger på 11300 så fick jag ingen hjälp där.

VW-verkstaden erbjuder mig reparation där man byter gasregulator till en nyare variant och därtill byte av kringliggande delar (eftersom man inte har den gamla i sortimentet av något skäl :0 ) för ca 15000 kr med lite rabatt från verkstaden och VW som betalar vissa de delar som måste bytas på grund av att man uppgraderar regulatorn.

Väldigt intressant att se att så många har fått problemet i samband med gastanksbytet... Skall nog ta en diskussion med VW igen!
Perhyl
Posts: 4
Joined: 2011-02-28, 21:33

Re: VW med läckande regulator

Post by Perhyl »

Hej, end of story: efter att ha publicerat mig här och på vw:s facebooksida, stod det klart för vw att flera råkat ut för samma sak. Så de betalade 2/3 av reparationen. Tack för sociala medier och för detta forum!
BIo-Power
Posts: 3
Joined: 2013-10-18, 00:06

Re: VW med läckande regulator

Post by BIo-Power »

Har en Golf Bi-fuel som är svårstartad och misstänker läckage i regulator. Så min fråga är var sitter den? på en Golf 4
Bilen har gått lång och lämna den till VAG är inget alternativ då repartion kostar mer än bilen är värd.
Har någon här i forum bild på var den sitter :?:
Mvh
Bertil
tmalm
Posts: 2
Joined: 2013-10-29, 16:44

Re: VW med läckande regulator

Post by tmalm »

Är i samma situation nu. En Touran -08 som turligt nog gått mindre än 10 000mil, bytt bakre tanken och nu läcker regulatorn. Ska bli väldigt spännande att se hur det här går!


/Thomas
tmalm
Posts: 2
Joined: 2013-10-29, 16:44

Re: VW med läckande regulator

Post by tmalm »

Bi-fuel går väl på Bensin/Etanol? Har alltså ingen gasregulator!

/Thomas
BIo-Power
Posts: 3
Joined: 2013-10-18, 00:06

Re: VW med läckande regulator

Post by BIo-Power »

Bi-Fuel står för Bensin och Gas på VW Golf
Scott
Posts: 4
Joined: 2013-11-08, 17:57

Re: VW med läckande regulator

Post by Scott »

Har exakt samma problem som du hade Björn. Hur gick det efter bytet, har du låtit VAG-verkstaden mäta ev. läckage kring regulatorn? Jag står i begrepp att ta loss regulatorn och skicka den till Stojby.
BIo-Power
Posts: 3
Joined: 2013-10-18, 00:06

Re: VW med läckande regulator

Post by BIo-Power »

Har haft bilen inlämnad och det var gasspridarna som läckte dessa byttes och den startar på första varvet startmotorn går runt!!
Enl verkstad är symtomen samma p.g.a det läcker gas.
Vad har du för bil?
Scott
Posts: 4
Joined: 2013-11-08, 17:57

Re: VW med läckande regulator

Post by Scott »

Kör en Touran-08. VAG verkstaden säger gasregulatorn och eftersom många verkar ha haft det problemet är jag beredd att "chansa" på att byta regulatorn. Själva handgreppet att ta loss regulatorn verkar inte vara speciellt svårt och eftersom Stojby tar under 5000 kr för att renovera regulatorn så är jag beredd att chansa på det.
Scott
Posts: 4
Joined: 2013-11-08, 17:57

Re: VW med läckande regulator

Post by Scott »

Nu har Stojby Bil El i Växjö bytt packningarna i regulatorn för 3000 kr. Suverän service av Stojby, vi avtalade en tid då jag kunde komma förbi med regulatorn och några timmar senare kunde jag hämta upp den. Bilen har varit inlämnad hos VAG-verkstaden för igångsättning av gastankarna och kontroll av ev. läckage (1500 kr). De hittade inget läckage, härligt! Förutom tiden att surfa runt på nätet och leta information i ämnet så tog min bortmontering av gasregulatorn 30 min och det tog 15 min att sätta tillbaka den. Kan tilläggas att jag inte är den som gillar att skruva i bilar, så det kändes skönt att det var så lätt.
Scilla
Posts: 12
Joined: 2009-08-11, 20:31

Re: VW med läckande regulator

Post by Scilla »

Hej i gamla tråden! Nu har vi råkat ut för exakt samma sak som många andra här: Touran Ecofuel -08 som fick bakre gastankarna bytta vid återkallning, började strula med att inte slå över till gas efter det, nu när vi sent omsider gjort en ordentlig felsökning i samband med service visar den gasläckage vid regulatorn. Har nu printat ut den här tråden för att ta med till VW-verkstan i eftermiddag när jag hämtar ut bilen. Deras kostnadsförlag är uppåt 40 00 kr...

Det tråkiga är att jag har tid för besiktning på tisdag vilket är i sista minuten för på torsdag blir det körförbud hur som helst. Ska jag utgå ifrån att det skulle bli körförbud pga läckaget och boka av tiden? I så fall är det ju lika bra att vänta tills regulatorn är fixad (och så får vi klara oss utan bil ett tag...)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Kör VW Touran Ecofuel sedan augusti 2009
Scott
Posts: 4
Joined: 2013-11-08, 17:57

Re: VW med läckande regulator

Post by Scott »

Jag har ingen aning om Bilprovningen utfärdar ett omedelbart körförbud för en läckande gasregulator. Jag skulle ändå åka till Bilprovningen. Fråga VW-verkstaden om de vet hur Bilprovningen bedömer en läckande gasregulator.
Jag utgår från att din Touran har gått mer än 10 000 mil så att din maskinskadeförsäkring inte gäller.
Scilla
Posts: 12
Joined: 2009-08-11, 20:31

Re: VW med läckande regulator

Post by Scilla »

Scott wrote:Jag har ingen aning om Bilprovningen utfärdar ett omedelbart körförbud för en läckande gasregulator. Jag skulle ändå åka till Bilprovningen. Fråga VW-verkstaden om de vet hur Bilprovningen bedömer en läckande gasregulator.
Jag utgår från att din Touran har gått mer än 10 000 mil så att din maskinskadeförsäkring inte gäller.
Ok, jag frågar dem. Men det verkar ju som att flera andra fått körförbud. Men den har bara gått 8000 mil tack och lov!!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Kör VW Touran Ecofuel sedan augusti 2009
TouranGBG
Posts: 1
Joined: 2014-05-23, 18:14

Re: VW med läckande regulator

Post by TouranGBG »

Exakt samma historia. Touran 08, bytte gastankar, läckte gas, bytte massa grejer. Dock gällde försäkringen. Men nu läcker den bensin istället :(
olofmogren
Posts: 2
Joined: 2008-06-11, 10:55
Location: Göteborg
Contact:

Re: VW med läckande regulator

Post by olofmogren »

Jag har ett svar till Bio-Power och övriga i samma sits. Jag har en Golf Bi-Fuel från 2003 (den går inte på etanol, bi-fuel är beteckningen Volkswagen har använt för bilar med bensinmotor och fullstor bensintank som också kan köras på gas).

I alla fall, min regulator började läcka, man kunde höra ett pysande ljud till och med. Fick en offert på närmare trettio tusen från mechanum, vilket bilen knappt är värd. Hörde av mig till Stojby el, men de verkar inte kunna serva denna regulator. Till slut hittade jag en regulator på en skrot och gav en massa tusen för den. Regulatorn sitter bakom kofångaren, framför höger framhjul, och under spolarvätskebehållaren. Bytet var relativt enkelt efter att kofångaren var borta. Spolarvätskebehållaren blev jag visserligen tvungen att montera ur, men annars gick allt som en dans. Mechanum hade stängt gasförsörjningen genom att dra ur kontakterna till tankarna. Nu är allt monterat och bilen går på gas igen! Skön känsla!

Edit 2015-09-03: felstavning, samt lade till några foton.
Attachments
tmp_14352-DSC_04831668648305.JPG
tmp_14352-DSC_04831668648305.JPG (553.57 KiB) Viewed 35868 times
tmp_14352-DSC_0485-1586409617.JPG
tmp_14352-DSC_0485-1586409617.JPG (698.98 KiB) Viewed 35868 times
tmp_14352-DSC_0486-1638560130.JPG
tmp_14352-DSC_0486-1638560130.JPG (682.94 KiB) Viewed 35868 times
VW Golf IV Variant 2.0 Bi-Fuel 2003 - Biogasbil
verdi
Posts: 1
Joined: 2015-10-23, 13:15

Re: VW med läckande regulator

Post by verdi »

Hej WV ägare
Jag fann ett prisvärt alternativ till läckande TOURAN EcoFuels -08 gasregulator. Jag köpte en BIGAS RI-27J på LPG shop UK, med frakt ca 1.500 kr. Det är en tvåstegs regulator med sluttryck på ca 2-3 bar. För att få ett högre tryck, 6-7 bar som WVs injektorer behöver, behöver 2:a stegets fjäder bytas mot en hårdare. Kontaktade BIGAS i Italien som var mkt tillmötesgående. De informerade om att de hade 6-7 Bar (100PSI) fjäder till denna modell. Köpte en fjäder som reservdel av Konvegas (BIGAS återförsäljare i Sverige), beställningsnummer MOLL0001200, kostnad med frakt ca 800 kr. Det var ganska lätt att byta ut denna fjäder och flyttade över nipplar från den gamla orginalregulatorn. Har numera en ny, perfekt fungerande gasregulator, ca 10% lägre gasförbrukning till en kostnad av under 2.500 kr totalt. Klarade besiktingen utan några som helst problem. Min uppfattning är att orginalregulatorn är av så dålig kvalite och det lönar sig inte att renovera dem. BIGAS renoveringsatser kostar mindre än 300 kr.
PelleJ
Posts: 2
Joined: 2016-01-18, 22:44

Re: VW med läckande regulator

Post by PelleJ »

Hej.
Verdi: Intressant med BIGAS-regulator :) . Har själv en Touran -07. Är det samma gastrycksregulator som på -08? Passade BIGAS-regulatorn direkt i?
Jag vet inte om det är gastrycksregulatorn som strular på min bil, med VW-verkstaden bytte två insprutningsventiler för 6100 kr, hjälpte inte ett smack. Började med att bilen vid vissa tillfällen inte slog över från bensindrift till gasdrift. Sedan blev det oftare och oftare. Nu går den mestadels på bensin :( . Har dock inte märkt något gasläckage, men har i o f s inte kollat.
Post Reply