App för gasmackar i sverige [nu för android!]

Allt om som har med gas att göra.
dhogborg
Posts: 17
Joined: 2013-03-04, 12:51

App för gasmackar i sverige [nu för android!]

Post by dhogborg »

Hej hela forumet! Nu ska jag dela ut gratis appar till er. Men först lite bakgundshistoria...

För ca en månad sedan blev jag (del)ägare till min första gasbil, en Passat Variant. Även om tillgången på gas i min hemstad Göteborg är mycket god så ville jag ha en bra app med mig när jag är ute och kör. Ingen av de apparna som fanns idag höll måttet då de saknade navigering och *bra* prisuppdatering. Sådan tur då att jag jobbar som iPhone/iPad app-programmerare! Jag gjorde en app som jag själv vill använda.

Ikväll släppte jag CNG Finder, en app som är mer än bara en lista med mackar. För på min server går varje natt ett program igång som laddar ner alla priser och mackar från de leverantörer som publicerar information på sina hemsidor. Det gör att jag tror mig kunna säga att min app är den som har de mest aktuella priserna. För de mackar vars leverantörer inte publicerar information förlitar sig appen på gasbilen.se, som också håller sig väl uppdaterad.

I skrivande stund är dessa leverantörer automatiskt uppdaterade varje natt:
  • Fordonsgas Sverige AB
  • E.ON
  • Lunds Energi
  • AGA
  • Öresundskraft
  • Svensk Biogas
  • Borås Energi & Miljö
  • Eskilstuna Energi
Tillsammans utgör det 85% av alla gasmackar i Sverige.

Dessutom tycker jag min app är snygg att se på :)
mzl.umemisel.320x480-75.jpg
mzl.umemisel.320x480-75.jpg (60.67 KiB) Viewed 38774 times
[/url]
Länk till AppStore: https://itunes.apple.com/se/app/cng-fin ... ?ls=1&mt=8
Länk till Google Play: https://play.google.com/store/apps/deta ... .cngfinder


Med tanke på att närmsta konkurrent tar en slant i betalt så tänkte jag ta en lite mindre slant i betalt, 7 kr. Men till alla som vill ha så finns här 15 st koder som gratis nerladdning i AppStore:
NERLWYHER9RK----
MK4H6EXTWNAF---
R96JXYF66P4X
TF7N6F4TWNY7---
JHL3NR9YTENJ
FTNM7EEFJMAM
76PM9449HLY3
NFRKAKYHP79N
AXL3THNLLNJL
JPH493RY64PH---
YEFKN9T73MPW
(Nu var alla slut för denna gången :P )

När ni använt en kod skriv gärna ett inlägg så jag kan stryka koden från listan.
Hoppas ni uppskattar och har användning för appen :)

Nyhet!
Nu har jag släppt en Android variant av appen! Länk finns ovanför. Samma funktionalitet som för iOS.

Tack för titten!
Last edited by dhogborg on 2013-04-23, 17:48, edited 5 times in total.
User avatar
Samuel
Posts: 53
Joined: 2008-07-27, 23:06
Location: Umeå

App för gasmackar i sverige

Post by Samuel »

MK4H6EXTWNAF använd. Tack för det!
Image - S-Max 2.2 tdci
Image - Passat ecofuel
camaleonte
Posts: 2
Joined: 2013-03-24, 20:40

Re: App för gasmackar i sverige

Post by camaleonte »

För oss som av någon outgrundlig anledning har windowstelefoner finns appen "gasmackar" på Marketplace, funkar rätt bra faktiskt, innehåller vägvisning till valt tankställe.
User avatar
Samuel
Posts: 53
Joined: 2008-07-27, 23:06
Location: Umeå

Re: App för gasmackar i sverige

Post by Samuel »

För er som inte använt kod tidigare, så:
1) öppna app store (klicka inte på direktlänken till appen ovan, utan starta app store som vanligt via sin ikon)
2) välj vyn "I blickfånget"
3) scrolla längst ner och leta där efter en knapp "lös in"
4) skriv in en av koderna ovan
Via koden vet apple vilken app som ska laddas ner.
Image - S-Max 2.2 tdci
Image - Passat ecofuel
dhogborg
Posts: 17
Joined: 2013-03-04, 12:51

Re: App för gasmackar i sverige

Post by dhogborg »

Tack för förtydligandet Samuel!
Ni som har kollegor och vänner med gasbil får så klart gärna dra nytta av koderna ovan. De är inte exklusiva för forumet (och snart hittar säkert Google dem också ;)).

En uppdatering är på väg till App store med lite tillputsningar av detalj-informationen, och fix så appen sparar stället man tittade på sist man stängde appen.
roda
Posts: 9
Joined: 2012-11-03, 11:53
Location: Värnamo

Re: App för gasmackar i sverige

Post by roda »

Snyggt!
Jag orkade inte greja med koder utan sponsrade glatt med 7kr :wink:
---------------------
Caddy Ecofuel -09
Bat
Posts: 1
Joined: 2013-04-12, 06:53

Re: App för gasmackar i sverige

Post by Bat »

Tack för bra app!
Har tagit denna:
NERLWYHER9RK
User avatar
Marcus
Posts: 43
Joined: 2012-06-09, 09:03
Location: Göteborg

Re: App för gasmackar i sverige

Post by Marcus »

Tackar! :)
Använde TF7N6F4TWNY7
Subaru Legacy Boxer CNG -12
BosseBo
Posts: 11
Joined: 2009-04-05, 01:30

Re: App för gasmackar i sverige

Post by BosseBo »

Köpte precis appen, men den lyckas inte ladda ner någon information :?
frakt
Posts: 15
Joined: 2009-12-28, 20:04
Location: Norrköping

Re: App för gasmackar i sverige

Post by frakt »

Tack så mycket. Verkar vara en bra app då man även får navigering till macken.

Använde kod JPH493RY64PH :D
dhogborg
Posts: 17
Joined: 2013-03-04, 12:51

Re: App för gasmackar i sverige

Post by dhogborg »

BosseBo wrote:Köpte precis appen, men den lyckas inte ladda ner någon information :?
Hade ett kort avbrott på servern i lördags. Det åtgärdades mot kvällen och nu är allt normalt. :)
dhogborg
Posts: 17
Joined: 2013-03-04, 12:51

Re: App för gasmackar i sverige [nu för android!]

Post by dhogborg »

Här går det undan! :)

Jag har färdigställt CNG Finder för Android, och publicerat den på Google Play för samma kostnad som för iOS (7 kr).
https://play.google.com/store/apps/deta ... .cngfinder

Funktionaliteten är exakt samma som på iOS. Inklusive navigering och automatiskt uppdaterad prisuppgift varje natt.

Google Play har ingen möjlighet att dela ut promo-koder, och starka begränsningar på hur man kan ändra från betal/gratis app. Så ni med android telefon som vill testa appen gratis måste kontakta mig, så kan jag skicka ut filer som går att installera med lite trixande. Eller så får ni så klart köpa appen, det är upp till er :)

Men eftersom jag inte känner så många med androidtelefon (kontoret och familjen domineras av iOS) så blir ni testpiloter för olika tillverkare och modeller av telefoner. Därför delar jag gärna ut den gratis till er nu i början. Appen kräver Google Play Services (det har de allra flesta) och Android version 4 eller högre (det har inte alla, men t.ex. Samsung Galaxy S2 och nyare har det).
Peter F
Posts: 9
Joined: 2012-03-24, 11:51

Re: App för gasmackar i sverige [nu för android!]

Post by Peter F »

Tack för appen! Bra att man kan se om det är Biogas50 eller 100!
Använde FTNM7EEFJMAM
David N
Posts: 50
Joined: 2010-07-17, 18:17
Location: Stockholm

Re: App för gasmackar i sverige [nu för android!]

Post by David N »

Verkar som om alla gratiskoder är tagna nu, men sju spänns ska man väl överleva. :-)

Kul med något nytt, även om man förstås behöver ta sig till nya platser för att faktiskt genuint behöva den också. :-)
Subaru Legacy -12
dhogborg
Posts: 17
Joined: 2013-03-04, 12:51

Re: App för gasmackar i sverige [nu för android!]

Post by dhogborg »

Självklart är syftet främst att man ska trygga sin bränsletörst när man är långt hemifrån, men likväl också för att hålla koll på pris när man är hemma.

Jag funderar på att bygga in en prenemurationsfunktion så man kan få notiser när priset förändras, eller nya mackar öppnar. Hade det varit av intresse för någon? Ni får gärna komma med förslag på funktioner vad ni hade velat se. En del är ganska uppenbara (som t.ex. täckning i fler länder), men det är bara att hojta till om ni kommer på något.
David N
Posts: 50
Joined: 2010-07-17, 18:17
Location: Stockholm

Re: App för gasmackar i sverige [nu för android!]

Post by David N »

Jag gillar särskilt att man enkelt kan öppna en karttjänst med faktisk vägvisning, vilket jag personligen ser som den största fördelen jämfört med Eons app som jag hittills använt. Skulle den funktionen gå att koppla till Google maps-appen istället för Apples kartor vore det ännu bättre, inte främst för att jag inte gillar Apples kartfunktion (det vore en för billig poäng) utan för att Google har en vägvisningsfunktion som följer ens förflyttning och pratar till en.

Angående priserna tror jag att det vore mer intressant när de senast ändrades än när de uppdaterades i appen. Det verkar (nu har jag bara haft den en dag, så det här kan vara fel) som om det står gårdagens datum på alla priser, vilket kanske beror på att Gasbilen inte anger någon uppdateringsdag för sina siffror. Om man då hade datum som angav när priset senast ändrades skulle man få vettigare information än vad det ger att det är uppdaterat igår/idag/whatnot.

Sen ser jag att du har vissa stockholmsmackar som Eon och vissa som OKQ8 - det är väl samma sak, så där förstår jag inte riktigt hur några blivit det ena och andra det andra.

Och sist men inte minst: bra jobbat!
Subaru Legacy -12
dhogborg
Posts: 17
Joined: 2013-03-04, 12:51

Re: App för gasmackar i sverige [nu för android!]

Post by dhogborg »

David N wrote:Jag gillar särskilt att man enkelt kan öppna en karttjänst med faktisk vägvisning, vilket jag personligen ser som den största fördelen jämfört med Eons app som jag hittills använt. Skulle den funktionen gå att koppla till Google maps-appen istället för Apples kartor vore det ännu bättre, inte främst för att jag inte gillar Apples kartfunktion (det vore en för billig poäng) utan för att Google har en vägvisningsfunktion som följer ens förflyttning och pratar till en.

Angående priserna tror jag att det vore mer intressant när de senast ändrades än när de uppdaterades i appen. Det verkar (nu har jag bara haft den en dag, så det här kan vara fel) som om det står gårdagens datum på alla priser, vilket kanske beror på att Gasbilen inte anger någon uppdateringsdag för sina siffror. Om man då hade datum som angav när priset senast ändrades skulle man få vettigare information än vad det ger att det är uppdaterat igår/idag/whatnot.

Sen ser jag att du har vissa stockholmsmackar som Eon och vissa som OKQ8 - det är väl samma sak, så där förstår jag inte riktigt hur några blivit det ena och andra det andra.

Och sist men inte minst: bra jobbat!
Tack för feedbacken!
Jag är med dig på navigeringen, Apples kartor är inte de bästa men navigeringen är de ganska duktiga på. Tyvärr fungerar den bara på iPhone4S och senare så alternativet med googles navigeringapp kommer jag att fixa åt alla som vill använda det istället.

Datumet anger när priserna uppdaterades från operatören eller gasbilen. Just nu uppdateras priserna var tredje timme så den borde alltid visa dagens datum om uppdateringen gått automatiskt som normalt. Testa att trycka på reloadknappen om gårdagens datum fortfarande visas. Senaste ändring är väl inte otänktbart att jag kan fixa, kommer i så fall vara kopplat med någon form av historik kan jag tänka mig.

Ska fixa de där mackarna som fått fel företag, ibland behövs manuell korrigering. Det är också en tänkbar funktion för framtiden, felrapport direkt från appen.
David N
Posts: 50
Joined: 2010-07-17, 18:17
Location: Stockholm

Re: App för gasmackar i sverige [nu för android!]

Post by David N »

Kul att du genomförde förslagen! Det var ett elände att hitta hur man bytte navigeringskartor, men mycket nöjd när jag till sist förstod hur man gjorde.
Subaru Legacy -12
dhogborg
Posts: 17
Joined: 2013-03-04, 12:51

Re: App för gasmackar i sverige [nu för android!]

Post by dhogborg »

Får kanske skriva en liten manual så småningom ;)
Test att dra upp från botten av skärmen, så hittar du en till gömd funktion.
David N
Posts: 50
Joined: 2010-07-17, 18:17
Location: Stockholm

Re: App för gasmackar i sverige [nu för android!]

Post by David N »

Den hittade jag, men det gjorde det bara ännu mer frustrerande att inte hitta det jag letade efter. :)
Subaru Legacy -12
User avatar
Myrn
Posts: 21
Joined: 2013-08-28, 09:25

Sv: App för gasmackar i sverige [nu för android!]

Post by Myrn »

Det här med biogas 100 eller 50 fungerar inte va? Det står ju 100 på alla mackar. Jag har också verifierat att detta inte stämmer på mackar jag tankat på när jag frågat personalen. Det är ju inte alltid det framgår på pumparna.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
VW Passat Ecofuel -10
dhogborg
Posts: 17
Joined: 2013-03-04, 12:51

Re: Sv: App för gasmackar i sverige [nu för android!]

Post by dhogborg »

Myrn wrote:Det här med biogas 100 eller 50 fungerar inte va? Det står ju 100 på alla mackar. Jag har också verifierat att detta inte stämmer på mackar jag tankat på när jag frågat personalen. Det är ju inte alltid det framgår på pumparna.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
I stockholm är det lite si och så med vad man ska kalla stationerna. E.on kallar dem nu bio50 men har separat prissättning, och tidigare (när appen lanserades första gången) var prissättningen enligt bio100 (således fick de den benämnignen). Nu kallar E.on alla för bio50 men har separat prissättning för stockholm beroende på dagsaktuell ratio av natur/biogas. Appen läser redan in rätt pris (enl. E.ons hemsida) och jag ska uppdatera stationerna så de benämns rätt också. AGA är otydligare men då läser jag in gasbilen.ses lista över vilka som är 50/100.

Resten av landet tror jag är tämligen exakt, självklart verifierar jag alla stationer när jag kan, men jag tar gärna input från delar av landet där jag inte är :)
User avatar
Myrn
Posts: 21
Joined: 2013-08-28, 09:25

Sv: App för gasmackar i sverige [nu för android!]

Post by Myrn »

Jag förstår. Det låter bra. Statoil är Aga va? I Kista var pumpen helt vit och dom på macken visste nada.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
VW Passat Ecofuel -10
dhogborg
Posts: 17
Joined: 2013-03-04, 12:51

Re: Sv: App för gasmackar i sverige [nu för android!]

Post by dhogborg »

Myrn wrote:Jag förstår. Det låter bra. Statoil är Aga va? I Kista var pumpen helt vit och dom på macken visste nada.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
Statoil och AGA har ett samarbete kring fordonsgas ja. Men bara för att det varit så behöver det inte alltid vara så. Jag håller så klart koll på nyheter kring fordonsgas, men ibland är ögon på marken oslagbara. Alla felaktigheter får gärna rapporteras så appen alltid är så aktuell som möjlig.
User avatar
Myrn
Posts: 21
Joined: 2013-08-28, 09:25

Sv: App för gasmackar i sverige [nu för android!]

Post by Myrn »

http://www.gasbilen.se/Att-tanka-din-ga ... tallelista står gaspriset 12:76kr vid Frihamnsporten. I appen står ett annat pris.

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk now Free
VW Passat Ecofuel -10
Post Reply