Gasmätarfunktionen på V70

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
Christa
Posts: 4
Joined: 2006-11-24, 16:52

Gasmätarfunktionen på V70

Post by Christa »

Hej!
Jag är på gång att köpa en Volvo V70 bi-fuel. När vi lånade hem den och tankade fullt med biogas så visade mätaren fortfarande tomt när vi körde vidare. Efter en stund började den krypa uppåt men det tog minst en halvmil kanske längre innan den visade fullt.

Efter att vi senare stannat och kört igång så visade den fullt med en gång. Senare när vi stannat så tog det en stund efter start innan mätaren vaknade till liv.

Är detta normalt eller är det något fel? Bilen är årsmodell 2003.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Tankmätarens beteende är INTE normalt!

Gick bilen på gas överhuvudtaget, dvs var lampan i PETROL-knappen släckt?

Hej och välkommen till forumet också! :)
Christa
Posts: 4
Joined: 2006-11-24, 16:52

Post by Christa »

Tack, tack!

Jodå den gick på gas. Det gick åt 17 kubikmeter på 22 mil. Sedan har vi kört bilen två gånger till och då har det fungerat. Det är lite besvärligt med fel som kommer och går.

Vi funderar på att kräva att få inskrivet i kontraktet att vi noterat detta fenomen om inte säljaren gör något åt det före köp.

Tacksam för synpunkter på detta dilemma.
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Är det en Volvo-säljare? De borde defintivt kolla upp det ordentligt, och jag hade nog velat ha inskrivet ett förbehåll i köpekontraktet om jag skulle köpt den.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Det här problemet påminner lite om det som diskuterades i denna tråd om defekta tryckgivare:

http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=52

På Volvo-forumet JagRullar.se nämndes en gång att tryckgivare tillverkade före vecka 42 år 2002 skulle kunna vara problematiska.

Vill du köpa bilen så borde du pruta några tusenlappar på priset för att ha till ett eventuellt byte av tryckgivaren om den skulle ge upp helt och hållet.

Har nuvarande ägaren själv råkat ut för det beteende som du nu sett?

Hur långt har bilen gått?
Christa
Posts: 4
Joined: 2006-11-24, 16:52

Post by Christa »

Bilen har gått drygt 8000 mil och säljs av en bilfirma. Min kille ringde förra ägaren och jag antecknade så här

"Mycket krångel i början. Den stannade på tomgång. Bytte tryck och värmegivaren i gastankarna. Gastryckregulatorn vid motorn började läcka. Bilia var förvånade över att den började krångla."
Dataprogrammet som styr de här sakerna hade de också bytt.

Det finns enligt uppgift flera olika saker som kan påverka om mätaren funkar eller inte men det där kan jag inte.

Den har gått ca 2500 mil sedan besiktningen i december förra året och den förra ägaren hade den ytterligare ett år innan dess så den hade ju inte gått så långt när han bytte komponeneterna.

Vi har tänkt att få med i kontraktet att vi påpekat felet innan vi köpte bilen. De tillämpar MRF-garanti så det är ju också frågan om vad den omfattar. Det finns ju också en ny 6-månaders regel i konsumentköplagen som säger att fel som säljaren inte kan bevsa att de uppkommit efter köp har man garanti på. Om det omfattar alla sorters fel vet jag inte. Att gå ner i pris vill säljaren inte gå med på.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Läckande gastryckregulator råkade jag också ut för på min egen V70N Bi-Fuel från 2003 men efter garantibyte av den så har den fungerat bra. Uppenbarligen var det en omgång defekta gastryckregulatorer som fabriksmonterades i årsmodell 2003.

Min tankmätare har några enstaka gånger (två?) stannat på tomt när jag slagit på tändningen, men efter att ha vridit av tändningen och försökt igen så har den vaknat till liv igen.

Om förra ägaren intygar att bilen har fungerat bra efter bytet av alla komponenter i början av dennes ägande av bilen så ser jag inga större risker med den här bilaffären. Men lita inte på mig, jag har bara gjort två bilaffärer i hela mitt liv... 8)

Får man vara nyfiken och fråga vilket pris de begärt och hur bilen är utrustad? Automatisk eller manuell växellåda?
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Jag har varit duktig i dag, tvättat klenoden. När jag sedan startade för att köra ett ärende, råkade jag se gasmätarvisaren som omedelbart ställde sig på full tank (fyllde i går). Då kom jag att tänka på två saker; den här frågan och vår gamla 245:a som vi hade tidigare.

På 245:an lade hastighetsmätaren av. Sedan gick den igång, men lade av då och då. Enkelt tänkte jag och ringde för att få tid på macken för mätarvajerbyte. Fick då veta att sådana hedenhösgrejor inte finns längre, det sköts elektroniskt. Man kunde prova byte av givare för några tusen, men säkert var det inte, det kunde vara instrumentet också.

Jag ville inte punga ut med sådana summor på vinst och förlust, så jag körde med felet ett tag. Felet kom alltid vid start, oftast satte mätaren igång efter ett tag. Så tyckte jag mig märka att den gick i gång om det var gupp i vägen. När den sedan inte funkade när jag redan var litet småirriterad, blev jag ilsk och knackade till på glaset vid mätaren. Den startade ögonblickligen...

Felet var alltså tröghet i mätarnålen, inte ovanligt när det handlar om Volvos instrument påstod någon, de sätter dit billigast möjliga. I fortsättningen knackade jag bara på glaset när mätaren var ovillig, och det fungerade alltid på direkten.

I dessa datortider tänker man ju nästan alltid på elektroniken när någonting inte funkar, men det kan ju vara ett simpelt mekanikfel också. Kanske det är likadant med den här gasmätaren?

(Lägger in den här litanian på Volvoforumet också eftersom frågan finns även där.)
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Jag sitter o rattar en biogastaxi(V70 -02) till och från (extraknäck) och känner mycket väl igen problemet med tankmätare som inte vill börja röra sig förrän långt efter start.
Det lustiga är att det händer vid sådär en på 20 starter eller så, och om man vrider av tändningen, så skuttar mätaren upp direkt när man vrider på tändningen igen.

Tror inte att det är ett mekaniskt fel, för även den lilla röda lampan (som markerar att gasen nästan är slut) lyser även den i väntan på att mätaren ska börja röra sig. Dock så slåte bilen över till gasdrift lika snabbt/långsamt, oavsett om mätaren skuttar upp till "rätt" nivå direkt, eller om den segar...
Mig veterligen har fenomenet varit likadant hela tiden jag kört den bilen, vilket för sig om 6mån <-> ca 4000 mil.
Bilskrället har gått ca 34000 mil, och endel är bytt ('stanna vid tomgång'-problematik) men annars går den bra.....
Image
Christa
Posts: 4
Joined: 2006-11-24, 16:52

Post by Christa »

Tack för alla svar!
Post Reply