Vad är bra på enPassat 1.4 TSI ?

Post Reply
Recaro
Posts: 1
Joined: 2013-02-26, 21:48

Vad är bra på enPassat 1.4 TSI ?

Post by Recaro »

Hej, jag har fått upp ögonen för begagnade Passat 1.4 TSI Ecofuel men läser bara en massa negativa saker om den på nätet, finns det något som är positivt med den egentligen. Känner mig väldigt tveksam till köp efter allt jag läst.

Någon som vet hur stor andel av bilarna som är sålda som det strular med när det gäller DSG växellådan t.ex?


/Erik
FauVee
Posts: 46
Joined: 2011-10-21, 12:09

Re: Vad är bra på enPassat 1.4 TSI ?

Post by FauVee »

Jag har åkt Passat EcoFuel med DSG-låda i 3500mil och jag har inte aft några problem alls (än så länge?) av de man kan läsa om. Tycker att bilen är mycket trevlig.
frakt
Posts: 15
Joined: 2009-12-28, 20:04
Location: Norrköping

Re: Vad är bra på enPassat 1.4 TSI ?

Post by frakt »

Hej
Har en -09 med premiumpaket och DSG som gått nästan 7000mil och inga problem. Trevlig bil som man kan busköra med och det på ett miljövänligt bränsle. Har haft bilen sen december -09, var bil handlarens demobil som köptes. Hade då gått 2000mil sen april samma år
Räserperra
Posts: 7
Joined: 2013-05-04, 19:32
Location: Ingarö

Re: Vad är bra på enPassat 1.4 TSI ?

Post by Räserperra »

Har inhandlat en 2010 med manuell låda då sextonåringen snart ska börja övningsköra. Vet inget om kvaliteten på bilen men då jag anar att VW tagit åt sig av kritiken kring det strul som var förknippat med de första modellerna av Ecofuel så är jag inte speciellt orolig. Jag uppfattar bilen som sund och genomarbetad. Den som lever får de. :wink:
Bioörn
Posts: 3
Joined: 2013-08-20, 14:18

Re: Vad är bra på enPassat 1.4 TSI ?

Post by Bioörn »

Jag har en sen 2010a uttagen i slutet av oktober 2010. R-Line och dragkrok. Den har nu rullat 6500mil och varit med om vanligt vardagspendlande såväl som långkörningar. Jag har även kört en del med släp. Hittills har det inte varit ett endaste fel på bilen, den har gått som en klocka i ur och skur. Även den ruggigt kalla vintern 2010/2011 med temperaturer nedåt -30 uppe i fjällen utan motorvärmare fixade den galant, det tog bara lite längre tid innan gas-driften tog vid. Då jag har gaspump runt hörnet på jobbet så har jag kört nästan 100% på biogas (förutom vid start förstås). Jag har dock manuell låda som då inte har de problem som DSG lådan verkar dras med. Något jag gillar med Passaten är den stabila väghållningen och att den är förhållandvis pigg för att vara miljöbil. På jobbet har vi vanliga Volvo V70 och V50 poolbilar som jag tycker känns trötta och svampiga i jämförelse.
Nu är det dags att sälja denna trotjänaren för att ta ut en ny och för mig blir det givetvis en manuell Passat Ecofuel igen!
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Vad är bra på enPassat 1.4 TSI ?

Post by AndersH »

Verkar väldigt förnuftigt att gå lite emot strömmen och avstå från DSG-låda och alla de problem som den kan råka ut för. :)
User avatar
Samuel
Posts: 53
Joined: 2008-07-27, 23:06
Location: Umeå

Vad är bra på enPassat 1.4 TSI ?

Post by Samuel »

-12, DSG. Jag har bara tankat, fyllt på spolarvätska, tvättat och då och då åkt in med bilen på service (oftast bara oljebyten). Men så plötsligt vid 5000mil så började kopplingen hugga i korsningar. Kopplingsbytet tog handlaren på goodwill, lånebil och inga frågor. Men jag misstänker att den klena DSG:n inte pallar husvagn på 1500kg. Blir nog en rejälare dragbil när leasingen går ut.
Image - S-Max 2.2 tdci
Image - Passat ecofuel
Post Reply