V70 solenoid till gastank trasig

Post Reply
stejak
Posts: 1
Joined: 2012-01-19, 19:05

V70 solenoid till gastank trasig

Post by stejak »

Hej !

Bil V70 2005
För någon vecka sen gick säkring nr 16 och bilen vill ej gå på gas.
Fick bilen felsökt av en bilelektriker (god vän) och han kom fram till att Solenoiden till högra tanken är det kortslutning i. Vi kopplade ur den och bilen fungerar igen som den ska men tappar ett antal m3 gas. Förra ägaren hade kopplat ur den vänstra på Volvo ( troligen samma fel). Ringde Volvo idag och en ny solenoid kostar 12000 !!! = 24000 för två !!! + arbete....sen läcker gasregulatorn ( gjort bubbeltest ) + att den är svårstartad.

Är det någon annan som haft samma fel med att gasventilen ( solenoiden ) på tankarna ger upp ? Finns dessa solenoider att köpas någon annan stans än Volvo ? ( Ej begagnade delar).

/ Stefan
Jojje
Posts: 3
Joined: 2012-02-03, 18:34

Re: V70 solenoid till gastank trasig

Post by Jojje »

Hej
Jag har bytt gasventil på den stora tanken på min 07a. Köpte den på internet i Tyskland. Genuine parts gmbh heter företaget. Volvo ville ha 12500 svenska kronor plus jobb ca ytterligare 3000:- Firman i Tyskland tog 825 euro skickad O klar hem till mig. :D Kom i fin Volvo låda :D Sen fick Volvo byta den eftersom tanken var full och man behöver specialverktyg för att släppa trycket.
Mvh jojje
Post Reply