Måste man köra på bensin ibland?

Post Reply
torbjorn.kattstrom
Posts: 3
Joined: 2012-12-26, 13:17

Måste man köra på bensin ibland?

Post by torbjorn.kattstrom »

Jag har en B170 och kör bara på gas men igår träffade jag på en person som sa att man bör köra på bensin var femte tank för att inte insprutningsventilerna ska förstöras. Är det någon som vet om detta stämmer eller är det bara ännu en myt om gasbilar?
Torbjörn
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Måste man köra på bensin ibland?

Post by Stålis »

De flesta gasbilar startar på bensin och fortsätter på bensin ytterligare en stund innan de går över till gasdrift. Insprutningsventilerna blir rimligtvis tillräckligt motionerade på det viset. Ett undantag är Opel som startar på gas och följdaktligen har inskrivet i instruktionsboken att man ska köra en tank på bensin var 3:e eller var 6:e månad. Ett annat skäl att köra på bensin då och då är att bränslet i tanken inte ska bli för gammalt.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
torbjorn.kattstrom
Posts: 3
Joined: 2012-12-26, 13:17

Re: Måste man köra på bensin ibland?

Post by torbjorn.kattstrom »

Ställde samma fråga till serviceverkstaden, de har aldrig varit med om att något sådant skulle ha hänt. Så det var som jag misstänkte, en till myt om gasbilar.
Torbjörn
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Måste man köra på bensin ibland?

Post by avozetta »

Myt och myt vet jag inte numera, i allra högsta grad verklighet, läs trådarna om nya gassubarun. Boxermotor mår tydligen inte alls bra av att bara köras på gas, där skvätter man i lite bensin regelbundet hela tiden under gasdrift, men det gäller som sagt endast den motorn.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
torbjorn.kattstrom
Posts: 3
Joined: 2012-12-26, 13:17

Re: Måste man köra på bensin ibland?

Post by torbjorn.kattstrom »

Jo, helt osökt är det inte. Det finns några gamla trådar på webben om problem med Volvomotorn, men ingen som kommit på vad det är. Mercedesverkstaden känner inte till problemet så då är jag trygg.
En annan sak jag har noterat är att bränsleblandningen på gas inte blir tillräckligt fet när det är riktigt kallt, kallare än vad det brukar bli i Tyskland. Om jag ställer in bilen på bensin så startar den fint och går fint på tomgången trots att oljan är seg och trög. Vid kallstart på gas måste jag ge lite gas och hålla motorn på 1000 varv en liten stund för att inte få tjuvstopp.
Torbjörn
Post Reply