V70 CNG Bifuel pulserande tomgång är inte ETM

Post Reply
BritishBiFueler
Posts: 9
Joined: 2012-12-04, 23:15

V70 CNG Bifuel pulserande tomgång är inte ETM

Post by BritishBiFueler »

Volvo V70 1999 Mk1 CNG Bifuel:

botemedlet


Trådar som dessa slutar alltid med beställaren finna frågan men inte publicera några resultat. Inte den här gången, kommer jag.

Pulsen oscillerande (eller jakt) på tomgång orsakades av före-katt lambdasensor. Du frågar, hur kom jag till denna slutsats. Inte lätt!

Kom ihåg att pulsera var bara på gas. Jag ändrade ETM först längs med nya Denso K20PR-U tändstift. Nästa var injektorn renare trick. Ingen glädje. Nästa var att rekonditionera distributören. Fick ett kit från Ebay. Ingen glädje. Nästa jag städade MAF. Ingen glädje.

Efter att ha läst upp på den mottagna visdomen, började jag tro att jag behövde en stegmotor. Vid denna tidpunkt hade jag lite tur. Sedan "Check Engine" CE Varningslampa kom när man kör bensin, och koder verkade, som inte hade hänt fram till denna punkt. Koder sade Lambda. Ändrade det och Hurra, det pulserande tomgång på gas, tillsammans med "Check Engine" CE ljus gick.

Jag har sett Youtube video om hur tacho och motorn ser / ljud med en ETM fel, och vad jag hade var mycket lika, men med facit i hand, något annorlunda. Min motor skulle pulsa mycket snabbare. Förmodligen dubbelt så snabbt. ( Så om du har en snabb pulserande tomgång, titta på lambda.

Obs: Original Sensor hade stämplat på det: 920 2309 Denso 3310 Japan 990.726 Lambda

Ersätts med Denso DOX-1419.

Hoppas det hjälper någon. Nu korsar jag fingrarna ... bara inte den här veckan.


English

Volvo V70 1999 Mk1 CNG Bifuel:

The cure


Threads like these always end with the originator finding the issue but not posting any findings. Not this time, I will.

The pulse oscillating (or hunting) on the idle was caused by the pre-cat lambda sensor. You ask, how did I get to this conclusion. Not easily!

Remember pulsing was only on gas. I changed the ETM first along with new Denso K20PR-U spark plugs. Next was the injector cleaner trick. No joy. Next was to recondition the distributor. Got a kit from Ebay. No joy. Next I cleaned the MAF. No joy.

Having read-up on the received wisdom, I started to think I needed a stepper motor. At this point I had a bit of luck. Then 'Check Engine' CE warning light came on when running petrol, and codes appeared, which had not happened up to this point. Codes said the Lambda. Changed it and hooray, the pulsing idle on gas, along with the 'Check Engine' CE light went.

I've seen Youtube video of how the tacho and engine looks/sounds with an ETM fault, and what I had was very similar, but with hindsight, slightly different. My engine would pulse far faster. Probably twice as quickly. ( So if you have a fast pulsing idle, look at the lambda.

Note: Original Sensor had stamped on it: 920 2309 Denso 3310 Japan 990726 Lambda

Replaced with Denso DOX-1419.

Hope that helps someone. Now, I cross fingers... going from all I hear about the Necam system, , just not this week.
Post Reply