Opel Zafira

torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Opel Zafira

Post by torkel »

Hej!

Är ny här, men tänkte hänga lite mer när jag nu skaffat gasbil. Ville bara berätta om min gasbil, en Opel Zafira. Har tidigare provkört nya Zafira som bensinare under ett halvår, men har nu äntligen fått gasbilen.

Bilen är mycket praktisk med klar personbilskänsla trots storleken. Med passagerarsätet framfällt langade jag in 236 cm höga garderober utan problem och hade ändå plats för två passagerare.

Barnen trivs ypperligt bak med gott om utrymme och förvaringsfack. Ett stort mittarmstöd med mugghållare i baksätet håller dem på betryggande avstånd från varandra så de inte kan slåss. Med twin audio kan de lyssna på sin faviritskiva i lurar medan vi därframme har radion på. Plötsligt blir långresor en njutning.

Det jag kan klaga på är att det har en förmåga att skallra lite i kupén efter några månader, vilket jag märkte i lånebilen. Inte så det stör, men det känns inte 100% robust.

Dessutom är extrasätena lite knöliga att fälla ner -- det främre baksätet måste dras fram för att få upp eller ner de bakre stolarna. Denna nackdel har både bensinaren och gasbilen, men förmodligen är detta en lösning man har valt för att göra plats åt gastankarna.

Bensintanken på 14 liter är i minsta laget, men det är ju för att uppfylla de tyska kraven för miljöklassning. Fördelen är att man är tvingad att hålla sig till gasen.

När det gäller motorn är den lite i klenaste laget. 96 hästar för 1670 kg bil vill inte riktigt räcka till när man dessutom har passagerare och packning i bilen. Dessutom får man därmed inte dra tyngre släp än 400 kg. Om Opel verkligen gör sin satsning på turbo för gasbilar under nästa år så öppnar sig stora möjligheter att sälja även till de som ser det som ett krav att bilen ska ha lite drag.

På det hela taget är jag mycket nöjd med min Zafira. Att köra gasbil är inte att backa 5 år i tiden, utan man får en modern bil med allt tänkbart lull-lull och på köpet ett gott samvete. Tänk om det budskapet kunde nå ut till folk i allmänhet.

Ny uppdatering: Första tanken gas räckte 35 mil. Den andra kom jag 40 mil på. Då är det uteslutande stadskörning och bensinen är ännu så länge orörd. Den stora skillnaden beror förmodligen dels på att motorn drar lite mer i början, dels på att jag har lärt mig köra bilen ekonomiskt.
Last edited by torkel on 2006-11-28, 09:19, edited 2 times in total.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Trevlig sammanfattning!
Det kom en nyhet från fordonsgas för något år sedan att Opel skulle släppa en turbogasmotor till Zafiran, vilket nu borde vara ganska snart.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Gasturbo

Post by torkel »

Jag skulle inte tro att det är ganska snart. Jag fick förmodligen, efter många förseningar, en av de första gaszafira som levererats. Ursprungligen skulle jag ha fått den senast slutet av maj - början av juni, men det tog alltså till vecka 44.

Med andra ord har de nyss fått igång distributionen av den "vanliga" CNG:n och har förmodligen en rätt rejäl backlog där. Turbon tror jag därför kan dröja ett bra tag. De har ju inte ens visat upp någon prototyp på den.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

ok, trist att det har dragit ut på tiden.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

TNG

Post by torkel »

Jag hittade mer information om Opel TNG (Turbo Natural Gas). Det ser ut som TNG-bilar är planerade till 2008 och att man med hjälp av effektivare tankar och turbo hoppas kunna få en räckvidd i klass med bensinare:
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Det låter ju mycket bra, löser man räckvidden så försvinner den enda stora nackdelen med gasfordon kontra bensinfordon - om man ser till endast fordonet
Man kan undra hur de nya tankarna ska se ut?

Dessutom,
I pdf-slidesen från "EUCAR, CONCAVE, JRC W2W study 2005" länkad i http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=284 kan man också läsa att verkningsgraden på cng-motorer anses kunna överstiga dieselmotorerna från 2010+, en rätt markant ökning från idag. (Förhoppningsvis inte på beskostnad av högre NOx utsläpp).
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Jag har läst någonstans tidigare är att man försöker göra tankar som är mer anpassade efter hålrum i karossen. Cylindrar är ju inte precis optimala ur utrymmessynpunkt.
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Det är ju en helt ny Zafira generation som släppts på marknaden så det är inte konstigt att det blivit eftersläpning för introduktionen av vissa modellvarianter.

Syns väl också i statistiken om man jämför 2006 med 2005, Opel har sålt mycket färre CNG bilar jämfört med 2005. I gengäld har väl VW fått ut ett antal av sina nya CNG varianter.

Sedan kan man kanske misstänka att man prioriterat att komma ikapp efterfrågan på hemmamarknaden. För den förra Zafira generationen såg jag att andelen CNG bilar sålda i Tyskland var upp i 27% strax innan generationsskiftet.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

S-klasse wrote: För den förra Zafira generationen såg jag att andelen CNG bilar sålda i Tyskland var upp i 27% strax innan generationsskiftet.
Intessant, men vad menar du med sista meningen? Utgör CNG-versionen 27% av de sålda Zafirorna i Tyskland?
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Ja, under 2005 stod det på en "Erdgas" nyhetssida att andelen CNG bilar i Opel Zafira försäljningen hade kommit upp till 27%, strax innan den generationen lades ner. Tror faktiskt att den blivit vanlig som Taxi.

Källan var : http://www.erdgasfahrzeuge.de/appFrameset.html

Hittade även annan statistik, Januari 2006 fanns det 9325 Zafira CNG registrerade i Tyskland.
925 Opel combi CNG och 2255 Astra Caravan CNG.

Siffrorna fanns under : http://www.kba.de/

Vidare fanns det samma datum : 697 Mercedes E 200 NGT, 1924 Volvo Bi-fuel, 14228 VW Golf Bi-fuel, 2399 BMW 518 ig och 156 BMW 316 ig.

Efterhandskonverterade fann jag ingen statistik om, men på motsvarigheten till ForumGas finns det en avdelning om gas-konverteringar :

http://www.erdgasfahrer-forum.de/
CNG-Driver
Posts: 76
Joined: 2007-03-03, 16:05
Location: Landkreis Neumarkt Bavaria(Tyskland)

Post by CNG-Driver »

Hej,
Today I have spoken with the OSV on the phone.
They told me that the OPEL TNG will be presented in spring 2009 and the delivery will start in autumn 2009.
The reason for the delay was the laborious search to the wear-resistant materials for the Turbo-CNG engine. The high temperature of the engine had been a problem for a long time, but in the meantime the problem has been solved.

Greetings
CNG-Driver
Image
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Nu har jag ett tags erfarenhet av bilen och av att köra på gas. Har kommit fram till att förbrukningen ligger på 0,68 Nm3/mil vid stadskörning med naturgas. Det ger en bränslekostnad på 6,46 per mil. Ganska OK för en så stor bil...
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Jag hämtar ut min nya Opel Zafira nästa vecka!

Post by Sven »

Jag har precis fått besked om att jag kan hämta min Opel Zafira CNG 2008 fredag 21 september. Opel trodde den skulle levereras under oktober, förmodligen i slutet av månaden. Jag är inte precis ledsen för att den nu kommer en månad tidigare! :lol:

Jag har ju babblat en hel del på det här forumet. Eftersom jag varken har ägt en gasbil eller tankat något fordon med gas så har jag ju hittills utövat något slags "torrsim".

Nu ska det bli andra bullar! Jag kommer snart att ha verklig erfarenhet av gasbil i allmänhet och Zafiran i synnerhet. Jag kommer att fortsätta babbla här men nu också berätta om min bils förbrukning, hur jag upplever motorns prestanda, om jag tycker att "Stockholmseländet" avssende tankställena för fordonsgas stämmer etc, etc.

Snart ska jag också lägga in en bild på bilen intill min signatur.
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Grattis! Ser fram emot dina rapporter!
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Min nya Opel Zafira -08 överträffar förväntningarna!

Post by Sven »

Igår hämtade jag min nya Opel Zafira CNG 2008. Har idag kört den Stockholm - Nynäshamn t o r. I förarsätet sitter man tämligen högt och har en utmärkt sikt. Bilen har goda köregenskaper, styrningen utmärkt, "svarar direkt".

Motorn är, precis som jag anat, lite seg. I uppförsbackar kan bilen sacka en del och ibland måste jag växla ner. Accelerationen kan vara ganska långsam på 4:ans och 5:ans växel. För mig passar dessa egenskaper ganska bra, för det innebär att körsättet blir väldigt mjukt och komfortabelt, ngt som också i allra högsta grad uppskattas av min fru!

Bilen har en mycket bra vändradie. Fronten är ganska kort och bakluckan nästan vertikal, detta betyder att det är lätt att bedöma var bilen tar slut och därmed underlättas fickparkering. Jag hade tidigare en Nissan Primere kombi 03:a 1,8 liters motor. Den hade betydligt sämre vändradie och det var svårare att bedöma hur stor bilen var. Zafiran är kort sagt mycket smidigare.

Jag tycker att bilen är relativt tystgående. Vad motorn anbelangar märker jag också att motorbromsen s a s tar mer, dvs när jag t ex ligger på 90-väg och det blir 70 och jag inför detta släpper gasen och motorbromsar så är jag nere på 70 snabbare än med min Nissan Primera.

På de två bakersta platserna, den tredje raden, satt min 12- och 10-åring. De är 146 resp 148 cm långa. Jag trodde att de skulle tycka att det var trångt, men de trivdes alldeles utmärkt med sittkomforten längst bak!

Min 3,5 åring och mitt spädbarn har ännu inte åkt i bilen. Jag har alltså inte testat den med bilbarnstol, så jag får återkomma med rapporter om detta och om det är krångligt eller inte att med bilbarnstol i sätesrad två fälla upp eller ner tredje strolsraden.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: Min nya Opel Zafira -08 överträffar förväntningarna!

Post by Johan »

Intressant sammanfattning och grattis till bilen!
Sven wrote: Min 3,5 åring och mitt spädbarn har ännu inte åkt i bilen. Jag har alltså inte testat den med bilbarnstol, så jag får återkomma med rapporter om detta och om det är krångligt eller inte att med bilbarnstol i sätesrad två fälla upp eller ner tredje strolsraden.
På gamla Zafiran som jag kör så är detta tyvärr ett problem, barnstolarna måste ut innan man får upp de bakre säterna. Dessutom får man gå in genom bakluckan (visserligen inte så jobbigt) eftersom barnstolarna är ivägen även då.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Kan tillägga att jag tycker inte sikten är bra i Zafiran. B-stolpen tar så stor del av sikten att jag i rondeller får luta mig åt sidan för att se ordentligt.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

torkel wrote:Kan tillägga att jag tycker inte sikten är bra i Zafiran. B-stolpen tar så stor del av sikten att jag i rondeller får luta mig åt sidan för att se ordentligt.
Håller med precis. Rondeller är ett gissel, jag ser biltrafiken, men cykel/övergångsstället är skymd.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Johan wrote:
torkel wrote:Kan tillägga att jag tycker inte sikten är bra i Zafiran. B-stolpen tar så stor del av sikten att jag i rondeller får luta mig åt sidan för att se ordentligt.
Håller med precis. Rondeller är ett gissel, jag ser biltrafiken, men cykel/övergångsstället är skymd.
Tycker att A-stolpen i V70 är lika problematisk. Har jättesvårt att se åt sidorna i min bil, tycker de där A-stolparna tar upp all sidosikt. Man får sig lite överraskningar då och då.
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Oldfield wrote: Tycker att A-stolpen i V70 är lika problematisk. Har jättesvårt att se åt sidorna i min bil, tycker de där A-stolparna tar upp all sidosikt. Man får sig lite överraskningar då och då.
Håller med helt. Nu har jag vant mig, och inte minst lärt mig -nästan "the hard way" som man säger. De där stolparna klarar galant att skymma en hel bil i korsningar emellanåt. Vid ett tillfälle så perfekt tajmat med mitt svängande att en bil från höger hela tiden var dold... Jag fick syn på den innan det blev riktigt kritiskt, men han gillade nog inte mitt körsätt skulle jag tro. Jag är numera MYCKET noga med att "uggla" i korsningar. Ja ni vet, huvudet hit och dit som ugglor gör :wink:
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

torkel wrote:Kan tillägga att jag tycker inte sikten är bra i Zafiran. B-stolpen tar så stor del av sikten att jag i rondeller får luta mig åt sidan för att se ordentligt.
Kanske jag underväderar A-stolpens effekt därför att jag tycker sikten genom framrutan är väldigt bra, både i höjdled och i sidoled. Jag har ju inte haft bilen så länge precis, men visst håller jag med om att A-stolpen skymmer sikten. Jag tycker dock att jag ganska snart "glömt bort" detta problem. När jag har kört lite mer är det väl inte osannolikt att jag kommer erfara samma sak som flera andra gjort, att det blir problem t ex vid rondeller och att se fotgängare/cyklister. Jag får återkomma.
Opel Zafira CNG -08
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Jaja, A-stolpen då. :)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Lite om hanteringen av 3:e sätesraden och lastvolym

Post by Sven »

Jag har nu testat min nya Zafira vad gäller att fälla upp tredje sätesraden när det finns bilbarnstolar i den andra. Vi har en Britax Freeway på rad två dvs en upprätt bakåtvänd bilbarnstol för barn fr ca 9 mån ålder upp till 4-5 å å (eller kanske ännu högre upp). Den fästes med två band i framstolen och med ett säkerhetsbälte från stolsrad två. För att kunna fälla upp tredje stolsraden på Zafiran måste de två banden till framstolen kopplas ur, men detta räcker för att kunna föra fram stolsrad två tillräckligt långt. Hela bilbarnstolen måste alltså inte lyftas ur. Det är enkelt att fästa stolen till banden igen.

I min familj är vi sex personer. Vi behöver alltså inte fälla upp båda extrastolarna i den tredje sätesraden. Vi har en gammaldags barnvagn för vårt spädbarn, en säkert 5 år gammal Emmaljunga, j f m de moderna barnvagnarna en riktig "Trabant". Den är tämligen bred, 57 cm, men får faktiskt plats att stå bredvid den ensamma stolen i rad tre. Detta hade jag inte trott! :D Det betyder att jag inte behöver ha någon takbox med om vi alla sex ska åka bort över helgen (längre semestrar kräver dock takbox).
Opel Zafira CNG -08
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Har redan i två inlägg berört min bils förbrukning av gas vid landsvägskörning, tar inte upp mer om det här, hänvisar till http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?p=2628#2628 Däremot kan jag säga lite om bensinförbrukningen.

På min resa var jag tvungen att köra 93 km på bensin. Därefter tankade jag gas, och senare fyllde jag även på bensintanken. Jag fick i 6,00 liter, ger en förbukning på 0,65 l/mil. Det rörde sig om ren landsvägskörning. Jag inser att denna siffra är ganska osäker, eftersom det rör sig om så små kvantiteter. Om pumpen inte riktigt lyckades fylla tanken så påverkar detta förbrukningen avsevärt. I övrigt var förhållandena ganska bra, bl a var motorn varm och jag startade aldrig bilen. Dock innehöll bilen en viss last (vikt på passagerare och bagage ca 240 kg) och rullade på dubbdäck.

Om Zafiran drar ca 0,65 l bensin/mil vid landsvägskörning så torde den totala räckvidden bli ca 70,8 mil (ca 49,3 + ca 21,5) vid landsvägskörning. Så långt skulle jag dock inte köra utan att ha en full reservdunk bensin med mig! :wink:
Opel Zafira CNG -08
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Har tankat min Zafira igen. Kom nu 406 km på gastanken, skulle beteckna det som blandad körning. Dragit ca 0,67 Nm3/mil.
Opel Zafira CNG -08
Post Reply