Konvertera veteranbil

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
Retro
Posts: 7
Joined: 2012-09-12, 13:48
Location: Sumpan

Konvertera veteranbil

Post by Retro »

Hej,

som jag skrivit i min presentation så är det en gas-veteran som hägrar. Innan jag drar igång projektet på riktigt så behöver jag höra era erfarenheter. Har sökt men hittar ingen detaljerad information här om de tekniska detaljerna kring systemen. Hittar heller ingen tråd av någon som konverterat (till biogas alltså)??? Finns förutnämnda så ber jag om ursäkt för min dåliga sökförmåga och tråden kan slängas, annars tar jag gärna del av era erfarenheter av konvertering.

Vad jag är intresserad av är teknisk beskrivning av system, komponenter och komponentval samt gällande regelverk. Observera att det gäller äldre fordon, före 1975, så det är andra förutsättningar än vanligt.
Retro
Posts: 7
Joined: 2012-09-12, 13:48
Location: Sumpan

Re: Konvertera veteranbil

Post by Retro »

Sådärja, då har jag fått tag i lite dokument från våra kära myndigheter. Nu ska det plöjas byråkrati! Om någon är bra på att uttolka reglerna så meddela mig gärna.
User avatar
Twinturbo
Posts: 8
Joined: 2012-10-23, 07:45

Re: Konvertera veteranbil

Post by Twinturbo »

Jag har konverterat en Jeep Wrangler först till flexifuel och fick den godkänd av bilprovningen efter 3 månaders diskussion med transportstyrelsen som till slut erkände att jag tolkat nya lagen om efterkonvertering rätt och dom fel.
Efter det har jag konvertarat även till gas men tvekar på om jag ska regga den med det vilket en besiktningsman jag känner avrådde från för då besiktningen blir mycket krångligare .
Tog däremot reda på vad som gällde och bara man kan påvisa att komponenterna är godkända (plockade från tex VW passat) och man gjort installationen efter de kriterier som föreskrivs i lagen (risk för läckage in i kupen måste elimineras etc) så skulle det inte vara något problem att regga enligt de kontakter jag pratat med.
Själva gasspridarna styrs ju som vilken spridare som helst så det gäller bara att hamna rätt, för egen del så har jag ju bytt ut insprutningen mot en programmerbar och då ställer man ju som man vill.
Den bilen jag plockade systemet från en Ford Crown Victoria polisbil från Usa använde till och med vanliga bränslespridare till gasen men dom använder inte jag utan har speciella gasspridare för gasen.
Jeep Wrangler -91 Twinturbo 4.6 Stroker
Sveriges första godkända hemmakonverterade Flexifuel, numer ombyggd till Quadfuel.
Bensin, E85, Hydrogen, Biogas (CNG)
rngnow
Posts: 1
Joined: 2012-02-14, 16:24

Re: Konvertera veteranbil

Post by rngnow »

Hej och hälsningar från grannen Finland,

vi har ungefär fem firmor i Finland som gör gaskonverteringar till vilka som helst bensinbilar. Kostnaden är 2000 till 3000 euro beroende på cylindertalet och motortypet (förgasar- eller insprutningsmotor) och kontollbesöket till besiktningen är inkluderad i priset. Alla gaskomponenter måste ha E110-godkännande och monteringssatsen E115 -godkännande samt montören måste ha en tillstånd till gasmonteringar.

Det har varit ganska populärt att konvertera stora amerikanska bilar som är törstiga men man har sett också mindre Nissan, Fiat och liknande.

Antal gasbilar i Finland är i dag ungefär 1000 st och vi har bara 18 tankställen... Den vanligaste gasbilen är fortfarande en äldre V70 som har importerats från Sverige.

Tyvärr har gasbilister i Finland inga förmåner utan nästa år kommer vi att få en ny skatt (drivkraftsskatt) till alla metanbilister. Nivån är ungefär 50 % av det som dieselbilisterna betalar. Men lyckligtvis är gasen ännu betydligt billigare än i Sverige: Naturgas 1,36 euro/kg och biogas 1,48 euro/kg. Vi brukar säga att naturgas är 50 % billigare än bensin och biogas 40% billigare.
Post Reply