Retro

Ny på forumet? Skriv gärna en liten presentation av dig själv här.
Post Reply
Retro
Posts: 7
Joined: 2012-09-12, 13:48
Location: Sumpan

Retro

Post by Retro »

Hej,

som namnet antyder så är jag inne på retrofordon; gamla bilar. Jag är en gubbe som heter Niklas och sedan min ungdom skruvat med allt möjligt, framför allt bilar. Jag har i skrivande stund inte något biogasfordon men smider planer på att bygga ett. Anledningen till att just biogas är inressant för min del är dels att det tycks mig den miljökonvertering som kräver minst ingrepp i bilens orginalkonstruktion samt att just biogas är vad jag förstår det mest miljövänliga alternativet sett ur ett helhetsperspektiv.

Jag bestämde mig därför att regga mig på forumet för att läsa, lära och diskutera. Jag ser fram emot att ta del av allas era erfarenheter och med denna hjälp bygga mig en riktig miljö-veteranare.

Vilka veteraner? Jo, Citroën och engelskt är det som upptar garaget.

/Niklas
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: Retro

Post by Johan »

Varmt välkommen!

Tror du man kan biogaskonvertera en Porsche 928 GTS? :-)
(Enda sportbilen som lockat mig på ett så där irrationellt sätt som jag antar att sportbilar ska göra).
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Retro
Posts: 7
Joined: 2012-09-12, 13:48
Location: Sumpan

Re: Retro

Post by Retro »

Johan wrote:Varmt välkommen!

Tror du man kan biogaskonvertera en Porsche 928 GTS? :-)
(Enda sportbilen som lockat mig på ett så där irrationellt sätt som jag antar att sportbilar ska göra).
Tackar Johan,

ja, jag tror absolut att det går. Tekniskt sett vet jag ännu för lite men tekniska problem kan ju alltid lösas. På en bil nyare än 1975 tror jag dock att regler kan lägga vissa krokben, men det kommer under projektets gång att klarna hur regelverket skall hanteras. Som många säkert minns var det ju officiellt omöjligt att importera vissa årsmodeller under en period på grund av Sverige/Schweiz-unika avgasregler, men det gick ju att komma runt med (sic!) gaskonvertering. M a o, regler kan till viss del hanteras och vad gör man inte för miljön!

Sedan får jag erkänna att jag också är lite svag för 928:an, speciellt de tidiga. Har inte ännu haft någon, men en 928 CNG vore ballt!
Post Reply