Snart V70 Bi-fuel 04-05 ägare...

Post Reply
Jackson
Posts: 2
Joined: 2012-09-10, 21:57

Snart V70 Bi-fuel 04-05 ägare...

Post by Jackson »

Hej alla, sprillans ny här på forumet.
Jag kommer troligtvis köpa en beg Volvo V70 Bi-fuel om några dagar, där man säger sig ha bytt "gasventilen".
Är det en speciell enhet som är dyr att byta? Finns det fler dyra "nyckelkomponenter" som man bör kolla om de är bytta innan köp?
Jag är väl insatt i bensinmotorer men aldrig rört vid en gasbil. har även pysslat *mycket* med etanolkonvertering så troligtvis kommer jag göra samma med denna.
Synd bara att tanken är på endast 30 liter, har jag tur kommer jag ca 30 landsvägsmil på det med E85 i tanken.
Om det blir ett fel i "gas-sidan" av motorn, kan jag alltid köra på bensin i sådana fall? Om man inte kör med gas, kollar besiktningen efter gas läckage ändå?
Det kommer säkert dyka upp fler frågor, är alltid lite extra nervöst när man ska ge sig in i ny teknik...
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Snart V70 Bi-fuel 04-05 ägare...

Post by AndersH »

Välkommen till forumet! :)

Med "gasventilen" avses förmodligen magnetventilen på stora gastanken (8/88 i nedanstående bild) och den är ganska dyr att byta.

Image

Andra dyra gaskomponenter som kan krångla är gastrycksregulator, gasfördelare och gastrycksgivare.

Vid fel på gassystemet kan du alltid köra på bensin genom att aktivera Petrol-knappen.

Vid kontrollbesiktningen måste bilen gå att köra på gas annars blir det underkänt.
Jackson
Posts: 2
Joined: 2012-09-10, 21:57

Re: Snart V70 Bi-fuel 04-05 ägare...

Post by Jackson »

Tack Anders för svar!
Jag måste erkänna att jag börjar bli osäker på om min ekonomi verkligen kommer klara att äga en Bi-Fuel V70.
Jag har läst massor på detta fina forum, och det verkar som alla drabbas förr eller senare av de dyra reparationerna. Upp emot 15000kr för att byta gasregulator (rätta mig om jag har fel), det är lite väl mycket för min begränsade ekonomi.
Men jag ska fundera vidare.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Snart V70 Bi-fuel 04-05 ägare...

Post by AndersH »

Jo, det är ett faktum att en Volvo Bi-Fuel kan gå sönder på flera väldigt kostsamma sätt...
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: Snart V70 Bi-fuel 04-05 ägare...

Post by Rushdie »

Äh, kan du etanolkonvertera kan du väl mecka gastrycksregulator :)

Så avancerat är det inte. Jag menar, det är ju bara människor som har byggt och renoverar grejerna. Kan dom kan du.
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
Post Reply