Caddy Life Ecofuel

Diskutera fritt. Plats för Köp&Sälj.
Post Reply
Kaffe
Posts: 9
Joined: 2006-11-06, 10:10
Location: Örebro

Caddy Life Ecofuel

Post by Kaffe »

Jaha, i eftermiddag får en sprillans ny Caddy Life Ecofuel och blir gasåkare.

Valet av bil grundas på att jag gillar flexbil-idéen och att Caddyn har en riktigt hyfsat bra räckvidd på gas (beräknad till 43 mil på naturgas). Bensintanken är däremot spännande liten och ska räcka till cirka 15 mil. En reservdunk ska inköpas snarast...

Färgen är enligt VW – Lambadagrön!
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Grattis!

Jo, det där med dålig räckvidd på det ena eller båda bränslena är ju ett (litet?) problem innan gasmackar blir vanliga. För mig som kör mest lokalt är det ett litet bekymmer, ligger bra nära 100% på biogas, men större gastank och därmed färre tankningar vore ju inte fel om man säger. Skall man ut i gasöken är det ju mindre kul med liten bensintank.

Sätt fart på utbyggnaden, gasproducenter!
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Kul!

Skulle vara intressant att höra om du jämförde något med Opel Zafira, och i så fall varför valet hamnade på Caddyn.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Kaffe
Posts: 9
Joined: 2006-11-06, 10:10
Location: Örebro

Post by Kaffe »

Den andra bil som låg närmast tillhands var Fiat Multipla. Den föll på att den inte har farthållare och att inte svenska Fiat tar in den. Den går att köpa genom Miljöbilscenter i Göteborg och har över 40 mil gas samt 40 mil bensin när det gäller räckvidd. Eftersom jag reser en del i jobbet så är det en hyfsat viktig parameter. Fiat:en är intressant annars. Räckvidden uteslöt sedan VW Touran som man bara kommer runt 30 mil på, på gasen.

Nu bör det bara bli riktigt trixigt på enstaka resor under året men det blir förhoppningsvis kärt besvär.

När det gäller Opel så gillar jag inte deras baksäten som har ett förkrympt säte i mitten bak. För mig som har tre barn (varav två tonåringar) så känns det lite snålt. Det är en helt annan rymd i Caddyn måste man säga – tänk bollhall... Kommer nu att kunna köra iförd hög hatt – vilket man ju alltid har nytta av :)
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Första jag hör talas om! du får hålla oss informerade om hur det går, alltid bra med fler modeller på marknaden! Och räckvidd är ju en av gasbilarnas akilleshäl.
Image
Kaffe
Posts: 9
Joined: 2006-11-06, 10:10
Location: Örebro

Post by Kaffe »

En liten rapport efter resor till bland annat Stockholm och Göteborg, från Örebro.

Att tanka är inget problem. Utlovade 38-41 mil som räckvidd fungerar. (28 nm3 tror jag gick i när jag hade kört slut på det mesta i gastanken).

Jag tycker i övrigt att bilen är trevlig. Lite känsla av folkabuss i baksätet men är man inte allt för flärdfull så är det inget minus. Jag upplever den som pigg trevlig att köra. Förarmiljön är alldeles utmärkt.
Sam Lagström
Posts: 1
Joined: 2007-08-26, 22:15

Caddy EcoFuel med automatlåda

Post by Sam Lagström »

Hej!
Någon som vet om Caddy EcoFuel finns med automatlåda?
Tack så länge.

/Sam
Post Reply