V70 Bifuel missljud

Post Reply
henka
Posts: 2
Joined: 2011-08-18, 14:21

V70 Bifuel missljud

Post by henka »

Hej,

Jag är ägare till en V70 Bifuel manuell årsmodell 2005 och som rullat cirka 20 500 mil. Bilen är servad enligt serviceintervallerna och nybesiktigad utan anmärkning. Kamrem inkl. spännare och brytrulle byttes vid 19 000 mil.

För ett tag sedan upptäckte jag ett svagt missljud som jag inte lyckats lösa vad det kan vara och hoppas på er hjälp. Det är ett relativt svagt missljud i form av ett surrande ljud. Problemet vid felsökning är att det inte låter vid tomgång utan enbart när man kör bilen. Vad som ytterligare försvårar det är att det låter hela tiden oberoende om man belastar motorn eller inte dvs har koppling uppe eller nere när motorn är kall men när motorn är varm hörs det tydligt när man trycker ner kopplingen att missljudet försvinner. Främst upplever jag att ljudet hörs mest på 3 och 4:ans växel men har även på senare tid börjat låta lite när man kör på 5:ans växel också.

Jag har varit inne på 2 olika Bilia verkstäder för rådfrågning och dom har på båda ställena provkört bilen och hört missljudet. Dock kunde ingen av dem säga vad det var som orsakade ljudet. På båda ställena trodde man att det inte var missljud från motor, växellåda eller transmission. Första stället hade ingen förslag på vad det kunde vara mer än att det ev.skulle kunde vara någon motorkudde exempelvis som var utsliten och därmed ledde till ev vibrationer och missljud. På andra stället så trodde man att det var däckljud alternativt någon lös list eller liknande som orsakade vibrationer. Jag har provat att byta till vinterdäcken men missljudet återstår och några lösa lister, plastdetaljer m.m har jag inte hittat vare sig utanpå bilen eller i motorrummet m.m.

Kan det vara urtrampningslagret? Vad jag läst mig till så låter vanligtvis ett fel på urtrampningslagret när man belastar kopplingen dvs tvärt emot hur min koppling beter sig.

Just nu vet jag inte riktigt hur jag skall gå vidare men på något sätt måste jag få reda på orsaken till ljudet så att jag kan åtgärda det. Förstår att problemet är diffust men är det någon som har några funderingar på hur jag skall fortsätta felsökningen så tackar jag så mycket på förhand.
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: V70 Bifuel missljud

Post by avozetta »

Jag kan inte direkt härleda dina problem som gasrelaterade, har du ställt frågan på volvoforumet?
http://jagrullar.se/forum/
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Post Reply