Bränslespridarna för min Zafira -08 pajade

Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Bränslespridarna för min Zafira -08 pajade

Post by Sven »

På sportlov i Sälentrakten i slutet av februari stannade min Zafira när den gick över på bensin. Bärgning till Mora, mekanikerna slet sina hårtestar eftersom de aldrig sett en gasbil (Dalarna är gaslöst land). De upptäckte att något hängt upp sig för bränslespridarna, sprutade något lösningsmedel och bilen gick åter felfritt.

I mitten av maj var det dags att köra på bensin igen. Motorn dog efter några hundra meter. Jag lämnade den till Opelverkstad i Kista, två av fyra bränsleslpridare var förbrukade, de rekommenderade mig att byta alla fyra.

Opel rekommenderar att bensintanken ska köras tom minst en gång/halvår, något som jag gjort med råge. Jag hävdade därför maskinfel på min knappt 5 år gamla bil, som gått ca 6 700 mil. Opel Försäkring godkände detta, och istället för 11 600 kr fick jag betala 2 140 kr. :lol:

Någon annan som haft liknande problem med sin Opelgasbil? Ska man då och då spruta in STP:s motorrengöring? Problemet sitter ju dock inte i motorn, utan i bränslespridarna.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Bränslespridarna för min Zafira -08 pajade

Post by Astra CNG »

Hej Sven,

Tråkigt med haveriet. Jag misstänker att din bil saknar oljefällan på inkommande gasledningen eller att den är / var full och inte tömd enligt serviceschemat.
Detta med haverade insprutningsventiler har varit ett stort problem på tidigare Opel gasmotorer. Alla dessa problem ledde så småningom till en åtgärdskampanj som utfördes "om jag minns rätt" omkring 2010 i Sverige. Eftersom din bil är av årsmodell 2008 så borde den redan vara försedd med oljefälla, vet du om den är tömd enligt serviceschemat?

/Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Bränslespridarna för min Zafira -08 pajade

Post by Sven »

Tack för tipset, ska kolla detta, återkommer.
Opel Zafira CNG -08
skoxberra
Posts: 13
Joined: 2009-07-26, 22:48

Re: Bränslespridarna för min Zafira -08 pajade

Post by skoxberra »

Hade en Astra Cng fabriks 04 där gasspridarn byttes (Finns i en tidigare tråd "zafira 05 oljeavskiljare")
Lokalmecken min som felkodade sa att det satt en gas o en bensinspridare i varje cylinder på denna. Om du har dubbla spridare i Zafiran och problem med bensindrift är det måhända mindre sannolikt att oljefällan är problemet :?
OskarBr
Posts: 3
Joined: 2013-05-15, 23:14

Re: Bränslespridarna för min Zafira -08 pajade

Post by OskarBr »

Köpte i går en Opel Combo 06:a med dåliga gasspridare. Pris för 4 st i Sverige är 9600 kr. Hittat på ebay Bosch för 2500 kr ink frakt :D. Naturligtvis nya från butik.
ariagha
Posts: 4
Joined: 2013-11-26, 11:13

Re: Bränslespridarna för min Zafira -08 pajade

Post by ariagha »

Hej

Hur hittade du de i eBay ? Vad kallas de?
Jag har riktig problem med min zafira 2009 som vägrar växla till biogas och jag misstänker spriderna oxo.
Jag undrar är det två olika spridare en till bensin och en till biogas ?
mattiasek
Posts: 7
Joined: 2010-10-12, 19:22

Bränslespridarna för min Zafira -08 pajade

Post by mattiasek »

Ja det är olika spridare till gas och bensin. Lyft på locket. Bakom motorn ovanpå insuget sitter bensin spridarna
Under insuget sitter gasspridarna


Skickas från min iPhone via Tapatalk
wirre.the.man
Posts: 3
Joined: 2015-09-07, 16:21

Re: Bränslespridarna för min Zafira -08 pajade

Post by wirre.the.man »

Någon som vet Bosch-nr på dessa spridare? GM-nr är tydligen 55576400 för gasspridarna som sitter i min bil (tillverkad 2008-12). Hittar dock inget annat än original, vilket känns dyrt. :x Tips någon?
jonda
Posts: 2
Joined: 2018-06-20, 07:29

Re: Bränslespridarna för min Zafira -08 pajade

Post by jonda »

Måste man ta loss motorn för att byta gasspridare? Jag tror annars att det på min bara är glapp i kontakten eftersom den fungerar ibland. Kan jag komma åt kontakten utan att behöva ta loss motorn?
Post Reply