DYRAST I EUROPA

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
maestrohansson
Posts: 1
Joined: 2012-05-03, 22:38

DYRAST I EUROPA

Post by maestrohansson »

Hej,
är det någon som vet varför Sverige verkar har dyrast gas i europa (se http://www.ngvaeurope.eu/european-ngv-statistics) ?
Nåja , om man bortser från Danmark som mig veterligen inte har några offentliga tankställen...

Är villkoren för våra leverantörer sämre eller är det för att vi lider under karteller/osund konkurrens.
I Malmö har EON nu toppat på 14.60 och är för första ggn sedan jag köpte gasbil uppe i höjd med 95-oktan. Värre verkar Gbg ha där Fordonsgas ligger en bit över 16 kr...

Vet någon hur skattelättnaderna ser ut i Sverige jämfört med övriga europa så man åtminstone vet om leverantörerna är tar ut subventionerna i ökade vinster..

Förlåt det lätt konspirationsteori-doftande inlägget, man blir lite less efter att ha tankat i Tyskland...

Daniel
guaruska

Re: DYRAST I EUROPA

Post by guaruska »

Håller med. Luktar kartell här i Sverige. Det känns som att priserna läggs efter bensinpriset och i Göteborg högre (fordonsgas). Jag tankar aldrig på fordonsgas av just den anledningen. Bor på landet och de närmsta tankställena är just Fordonsgas - planerar mina tankningar så det ryker om det. Det är även bullshit att man skulle komma längre på naturgas än biogas, inte en km i skillnad är det. Men jag fattar inte biogaspriserna eftersom råvaran är gratis, typ.
Det knasigaste i det här är att i Tyskland så är ju det nästan endast naturgas som kommer i pumparna. Varför är det då så dyrt här?
I Göteborg är det ju inte värt varken för miljön eller ekonomin att äga en gasbil - de flesta efterkonverterade gasbilar är ju optimerade för bensin och drar ju mer gas än bensin per mil.
Vi gasbilsägare får snart flytta till Boden, det verkar vara det enda självständiga gasstället i Sverige.
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: DYRAST I EUROPA

Post by avozetta »

Priset på fordonsgas är marknadsanpassat precis som övriga bränslen och går det att ta ut ett högre pris så gör man det. Jämför dock inte "äpplen med päron" då biogas, naturgas och bensin har olika energivärde. Gasbilen.se, http://gasbilen.se/Att-tanka-din-gasbil/Aktuella-priser, räknar ut ett jämförpris mot bensin för alla pumpar i Sverige, det är det priset du skall räkna på, inte det priset som det skyltas med på på pumpen.
Jag har fört lite statistik själv här utifrån gasbilens uppgifter, http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=2163.

Trist om vi är dyrast i Europa men det är vi väl på bensin också :wink:
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
guaruska

Re: DYRAST I EUROPA

Post by guaruska »

Det spelar ingen roll om bränslena har olika energiinnehåll eftersom det är ju motorn som ska se till att energin utvinns, verkningsgraden. Är inte motorn optimerad för just det bränslet så blir ju verkningsgraden lägre.
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: DYRAST I EUROPA

Post by avozetta »

Självklart spelar verkningsgraden in också, det är ju inte annorlunda än något annat bränsle. I min Volvo så kan jag märka en tydlig skillnad mellan ren biogas och ren naturgas vilket märks på både räckvidd och piggare/slöare motor. Att veta vad man tankat har nog blivit svårare det senaste åren då det blandas friskt mellan bio- och naturgas för att trygga tillgången av fordonsgas på mackarna.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: DYRAST I EUROPA

Post by osh »

Någon som ställt frågan till e.on och/eller fordonsgas?
GöranB
Posts: 34
Joined: 2010-09-11, 15:37

Re: DYRAST I EUROPA

Post by GöranB »

Var i Högdalen/Sthlm på nya Preem-stället.
Attachments
IMAG0964.jpg
IMAG0964.jpg (45.28 KiB) Viewed 25512 times
Göran VW Touran 2011
Farsta Sthlm Image
GöranB
Posts: 34
Joined: 2010-09-11, 15:37

Re: DYRAST I EUROPA

Post by GöranB »

Fast det va fel. 13.49 va priset.
Ha en skön dag
Göran
Göran VW Touran 2011
Farsta Sthlm Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: DYRAST I EUROPA

Post by Fred »

Jag kommer drygt 30 mil på naturgas och bara drygt 20 mil på biogas så visst är det skillnad i verkningsgrad. Detta är viktigt att ta i beaktande när man väljer var man tankar om det endast är priset man fokuserar på.

Den relativt nyöppnade OKQ8-macken i Sollentuna har 50/50 gas och deras pris låg tidigare nästan en krona högre än Statoil Täbys 100 % naturgas. Det betyder att man kommer kortare för mer pengar om man väljer att tanka på OKQ8. Nu har dock OKQ8 justerat ned sitt pris en aning men det är fortfarande skillnad.

Mvh
Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
lubbis
Posts: 52
Joined: 2009-11-16, 19:33
Location: Linköping

Re: DYRAST I EUROPA

Post by lubbis »

Åter efter en Tysklandstur. Lite prisskillnad mot Sverige. Betalade 7,44 SEK/Nm3 och då var det H-Gas dvs mer energiinnehåll än biogas.
roda
Posts: 9
Joined: 2012-11-03, 11:53
Location: Värnamo

Re: DYRAST I EUROPA

Post by roda »

Jag märker inte ett dugg skillnad i förbrukning mellan Bio50 och Bio100 i Caddyn så jag försöker hålla mig till Bio100
---------------------
Caddy Ecofuel -09
roda
Posts: 9
Joined: 2012-11-03, 11:53
Location: Värnamo

Re: DYRAST I EUROPA

Post by roda »

roda wrote:Jag märker inte ett dugg skillnad i förbrukning mellan Bio50 och Bio100 i Caddyn så jag försöker hålla mig till Bio100
Får nog ändra mig lite.
Jag märker ingen större skillnad på Bio50 och Bio100 hos EON men när jag testade Bio100 från NSR (Helsingborg) och Svensk biogas så kom jag märkbart kortare. Alltså verkar det vara mer fräs i EON:s Bio100.
---------------------
Caddy Ecofuel -09
Ola O
Posts: 16
Joined: 2013-11-07, 09:50

Re: DYRAST I EUROPA

Post by Ola O »

Jag skrev till Plus och bad de komma upp varför våra fordonsgaspriser är mycket högre än Tyskland. Gör ni det också så kanske de tar upp fallet.
Ola O
Posts: 16
Joined: 2013-11-07, 09:50

Re: DYRAST I EUROPA

Post by Ola O »

skarebrian
Posts: 2
Joined: 2012-12-27, 21:00

Re: DYRAST I EUROPA

Post by skarebrian »

Ja, frågan är lika aktuellt oktober 2015.
Nu ha Volkswagen "kommit ut ".
Dags för fordonsgas pris i Sverige att känna färg.
En pipeline från Norra Tyskland - problem löst - priset ner till 10,- /kg
Läst ett intressant produktions report - som "visa " att Sverige producera till en högre pris än man kan tanka i Europa. Är vi så dålig på produktion ?
http://www.sgc.se/ckfinder/userfiles/fi ... 296_v2.pdf
Brian :?:
Post Reply