OBD2 felkodsläsare för gasbilar?

Post Reply
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

OBD2 felkodsläsare för gasbilar?

Post by pkrau »

Hej!

Jaha, nu tänds lampan för avgasrening ibland när motorn startas :( . Hänger med ett tag för att sedan slockna några dagar senare. Efter ytterligare några dagar tänds den igen.

Tänkte köpa en felkodsläsare för att se om det går att lista ut något den vägen.

Ska man köpa någon speciell felkodsläsare när man kör gasbil (kanske finns några roliga extra features även om inte gassystemet är väl integrerat), eller duger vilken OBD2-läsare som helst?

Är det någon skillnad på OBD2-läsare och FCR-läsare eller är det bara namnen som skiljer?

Sista frågan; OM det nu är en "falsk" indikering pga sensorstrul, kan man ändå besiktiga bilen om lampan skulle vara tänd den dagen?

Mvh Pontus
Bi-Fuel SportEdition
Posts: 9
Joined: 2012-02-06, 20:38
Location: Älmhult

Re: OBD2 felkodsläsare för gasbilar?

Post by Bi-Fuel SportEdition »

Ny medlem idag!
Jag har samma problem med lampan för avgasreningen som du har Pontus - ibland "på" och ibland "av".
Är det ett känt "fel" för just gas-bilar, eller ett generellt fel för lite äldre Volvo?

Mvh
Christer
V70 Bi-Fuel Sport Edition -06
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: OBD2 felkodsläsare för gasbilar?

Post by pkrau »

Hej och varmt väkommen till forumet (även om det betyder att du har problem med din gasbil)!

Jag har kollat runt lite; kollegan har samma problem med sin "vanliga" volvo. Verkar alltså vara något som händer ibland.

Hur som; jag lånade en OBD2-läsare och kollade felkoderna. "P0130 O2 sensor circuit one, bank one" (kolla gärna http://www.obd-codes.com/p0130, kanonbra sida). Tyvärr lyste inte lampan just när jag läste av koderna, så jag nollställde koden och sedan dess har den förstås inte satts igen, och lampan lyser inte heller. Nåja, funkar det så rör det inte får gälla tills vidare.

Orsaken till just min felkod kunde vara främre lambdasonden eller att t.ex någon vakumslang läcker. Ny lambdasond på bilia kostar 2800kr, biltema tar 500kr för en universal (dock har folk tydligen klagat på att felkoder kan återstå med biltemas lambda och att byta igen till original senare löste problemet).

Men som del av svar på min egen fråga kring OBD2-läsare har jag i alla fall lärt mig att man ska köpa felkodsläsare som kopplas direkt till datorn, inte de med en egen display (dessa är dyrare och verkar ge sämre information).

Den jag lånade av en kollega var en sådan här http://www.tradera.com/obd2-bluetooth-f ... _148341243.

Hör gärna av dig om hur det går för dig med felsökningen.


Mvh Pontus
Bi-Fuel SportEdition
Posts: 9
Joined: 2012-02-06, 20:38
Location: Älmhult

Re: OBD2 felkodsläsare för gasbilar?

Post by Bi-Fuel SportEdition »

Hej igen!

Tack för info och tipsen!.
Jag håller på att leta efter en verkstad då bilen skall in på 12000-mila service nu under våren och tänkte låta dem felsöka.
Har fått pris av en Volvoverkstad på servicen, med intervalltilläget vid de milen, på 4750 kr.
De har lämnat 15% rabatt eftersom de kör en kampanj nu fram till sista mars.
Någon som nyligen gjort denna service och kan ge mig en fingervisning om det är ett rimligt pris?

Mvh
Christer
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: OBD2 felkodsläsare för gasbilar?

Post by Fred »

Den bästa apparat man kan köpa till sin Volvo är en VIDA DICE som sedan kopplas till en laptop. Det är vad volvoverkstäderna använder och med den kan man göra det mesta. Finns att köpa från Kina (Alibaba.com) för runt 1300 kr inkl. frakt! Själv har jag en PPC från BRS sen tidigare så det har inte blivit av att skaffa en DICE men det kommer nog framöver.

Mvh
Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: OBD2 felkodsläsare för gasbilar?

Post by pkrau »

Det låter spännande! Vad kan man mer göra för kul då? Något av värde eller mest på skoj?

Är intresserad av att ändra omslagsnivå på automatiska avbländningen på backspegeln och den tid belysningen är tänd efter att man ljustutat på väg ur bilen. Går det?

Mvh Pontus
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: OBD2 felkodsläsare för gasbilar?

Post by Fred »

Vad jag har förstått kan du göra allt som auktoriserade volvoverkstäder kan bortsett från att ladda ned ny mjukvara (för att göra detta krävs ett abonnemang som inte privatpersoner kan teckna). Att ändra befintliga parametrar ska dock inte vara något problem. T ex att höja/sänka temperaturlägena på stolsvärmen, ta bort det automatiska (idiotiska) svepet med bakrutetorkaren när backen läggs i och vindrutetorkaren är aktiverad (V70) m.m. m.m.

Bästa sättet att få reda på mer om DICE och VIDA är att gå in på jagrullar.se, där finns ett par riktigt långa trådar om dessa.

Mvh
Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: OBD2 felkodsläsare för gasbilar?

Post by pkrau »

Ok, tack för infon! Men hur menar du med idiotisk funktion - jag älskar den! Saknar bara att sidospeglarna vrids ner också...

Mvh Pontus
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: OBD2 felkodsläsare för gasbilar?

Post by Fred »

När jag köpte min bil för några år sedan kunde jag inte förstå hur tidigare ägare lyckats få bakrutan var så otroligt repig...tills jag la i backen första gången när jag precis spolat framrutan och hade vindrutetorkaren på intervall för att ta hand om de eftersläpande rinningarna. Skreeeeeech, skreeeeech lät det från den snustorra och dammiga bakrutan när torkaren gjorde sitt automatiska svep. :shock: Jag blev nästan lite chockad av att bilen hade en så urkorkad funktion...inte konstigt att bakrutan var så repig. V70ns bakruta blir ju väldigt smutsig och då krävs det spolarvätska för att inte repa den vid rengöring.

Det ska dock sägas att jag är lite allergisk mot teknik som själv bestämmer vad jag vill göra med den. Alternativen ska finnas men det är jag som ska bestämma när funktionerna ska aktiveras. Om jag ska backa och inte ser ut genom bakrutan på grund av smuts så vill jag bestämma om den ska rengöras eller inte, det ska inte bilen bestämma åt mig. Ett annat exempel är bilar som automatiskt blinkar tre gånger så fort man nuddar blinkersspaken...det stör mig otroligt mycket då jag ofta bara ger en liten blink om jag t ex ska byta fil när det är tomt på trafik. Vill jag att det ska blinka tre gånger så slår jag till spaken och tar tillbaka den när det blinkat tre gånger.

Det detta sagt så vill jag understryka att jag inte på något sätt tycker att ni som inte delar min mening är idiotiska eller urkorkade...det är ju bara härligt att vi människor tycker olika om saker om ting! :D

Bra av Volvo att det går att stänga av bakrutesvepet...men lite dåligt att det måste göras av verkstad/någon som har en DICE. Det borde finnas ett val i bilen för det tycker jag.

Mvh
Fred

EDIT:
Saknar bara att sidospeglarna vrids ner också...
Det saknar jag också!! Fast jag vill att det ska finnas en knapp för det så jag kan välja om de gör det eller inte...inte att de vinklar ned automatisk när backen läggs i... :P
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: OBD2 felkodsläsare för gasbilar?

Post by pkrau »

Ok, Fred. Jag köper dina argument, ska vara extra försiktig med snustorr bakruta :)

Och som du säger; Volvo borde låta användaren styra lyxen via menyer.

Mvh Pontus
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: OBD2 felkodsläsare för gasbilar?

Post by Fred »

Precis, gärna mycket lullull men låt mig som är människa bestämma när funktionerna går in! :mrgreen:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply