Justera gastryck på frihand?

Post Reply
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Justera gastryck på frihand?

Post by pkrau »

Hej!

Nu när mina allvarliga problem med gasdriften är löst börjar man förstås fundera på de mindre allvarliga. Bilen (V70 2003) smårycker i hastigheter upp till ca 80km/h, eller så kanske det bara inte känns i högre hastigheter. Det är inga stora ryckningar, känns mer som ojämnheter i vägbanan. Men om man vet om det så stör man sig lite på det.

Den är dessutom lite slöare på gas än på bensin. Om jag ska göra en snabb omkörning så växlar jag gärna över till bensin för att få mer kraft. Men så kanske de ska vara.

Så nu funderar jag på om man skulle ge sig på att justera gastrycket, självklart helt utan mätare. Därför har jag lite funderingar:

*Om jag gör en markering på aktuellt läge på justeskruven, kan jag då gå tillbaks dit om det inte blir bättre, eller är det en sån där otäck skruv som inte blir ilka igen även om man återställer?

*Vilket håll ska jag skruva om jag vill öka trycket?

*Hur känslig är justerskruven, ska man vrida ett kvarts varv eller typ inget alls innan det börjar hända grejer? Läste om någon krake på forumet som sköt topplockspackingen pga alltför ivriga justeringar. Just det är jag inte så sugen på idag.

* Är det några andra konstigheter eller är det bara att ta en insexnyckel och skruva? Tänkte aldrig på hur justermekanismen såg ut när jag renoverade regulatorn...

Nån som gjort en lyckad justering på frihand förut?

Mvh Pontus
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Justera gastryck på frihand?

Post by avozetta »

Jag överlåter gastrycksjustering åt någon annan men dina symptom med småryckningar i farter kring 70-80 har jag också haft och jag upplever att det försvinner när jag rengjort mitt spjällhus/öppnat det fullt ett antal gånger manuellt (det finns lite olika teorier om vad det är i spjällhuset som krånglar, se andra trådar i ämnet).

Att bilen upplevs som slöare på gas är fullt normalt då motorn blir högvarvig. Du behöver komma upp i 4000-4500 tusen varv för att få ut alla 140 kusar.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: Justera gastryck på frihand?

Post by Iroc »

Håller med ovanstående talare. Bilen är slöare på gas, och beroende på gaskvalitet så är det ibland bättre att slå över till bensin vid omkörning.
Spjället låter mer som en rimlig orsak..

Gastrycksjustering på fri hand ska du nog inte ge dig på.
Är trycket för lågt borde det märkas bättre i högre farter väl när vindmotståndet ökar och den vill ha mer gas.. ?

Skruvar du in insexskruven ökar du spänningen på fjädern, alltså blir det hårdare för den att öppna, och då ökar trycket och tvärtom..
Vill du prova ändå så räkna varven du skruvar in eller ut, en markering syns nog inget vidare i det trånga utrymmet..

Själv fick jag skruva ganska många varv för att få en liten minskning av mitt tryck (som enligt datorn var för högt).. Ett varv med gängor på skruven gör ju inte så stor fjäderspänningstrycksskillnad eller vad man ska kalla det..
Men koppla in mätare vid justering är nog säkrast när det är så små marginaler det rör sig om.

Och gött att det löste sig med regulatorn :)
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: Justera gastryck på frihand?

Post by pkrau »

Ok, då är alltså gas-slöheten inte någon indikator på lämpligt gastryck.

Angående spjällhuset så påstog föregående ägare att det bytts. Vet inte när, men bilen hade rullat 21000mil när jag köpte den. Jag har även motionerat och torkat ur spjällhuset i samband med rasregulator-renoveringarna. Hoppas i alla fall inte att även det är i dåligt skick.

Någon har nämnt att byta stift är en bra idé, och att man ska köra några tankar på enbart bensin ibland. Jag har inte gjort något av det, så det kan man ju ge sig på...

Resonerade lite kring gasregulatorn med en kollega som mekat alldeles för mycket i sina dar och han föreslog att regleringen kan vara lite olinjär, precis som för de flesta förgasarbilar, så det skulle kunna förklara att problemen minskar i högre farter. Jag vet inte...

Däremot är jag sugen på att göra ett försök på tryckjusteringen i alla fall. Kan nog inte låta bli, även om Iroc avråder, det verkar ligga i min natur :) Jag har införskaffat biltemas icke-precisionsmätare så det är väl bara att sätta fart. Först borde jag nog byta olja dock, serviceuppmaningen fastnar snart i displayen :)

Mvh Pontus
Post Reply