Äntligen skaffat gasbil, Volvo V70. Problem med tryck i kyls

Post Reply
Folke N
Posts: 27
Joined: 2008-03-26, 11:18
Location: Sundsvall
Contact:

Äntligen skaffat gasbil, Volvo V70. Problem med tryck i kyls

Post by Folke N »

Nu har jag äntligen skaffat en gasbil, Volvo V70 -06. Köpte den privat och hade inga problem första dagarna men efter en vecka så fick jag larm om låg lylvätskenivå, skruvade av locket till expansionskärlet och det var ett högt tryck där, när trycket släppte så steg nivån igen. efter att ha upprepat detta några gånger så fick jag ett tips om att det kan vara locket so är fel på, det ska tydligen ha någon tryckavlastande funktion som slutat funke. Köpte nytt lock och problemet verka vara borta.

Folke N
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Äntligen skaffat gasbil, Volvo V70. Problem med tryck i kyls

Post by avozetta »

Grattis till val av gasbil !
Ditt kylvätskeproblem är dock troligen inte alls relaterat till gassystemet, kylsystemet är gemensamt för båda drivmedlen. Jag hade precis samma problem med min 945 tidigare, främst vid hög belastning och även mitt problem försvann vid byte av lock.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Folke N
Posts: 27
Joined: 2008-03-26, 11:18
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Äntligen skaffat gasbil, Volvo V70. Problem med tryck i kyls

Post by Folke N »

Det är betydligt värre än att det löstes med ett nytt lock. tydligen så är det läckage av gas in i kylsystemet som orsakar detta, det blir tryck och bubblor som påverkar kylvätskan i behållaren, när bilen står stilla stiger nivån och sedan sjunker den under körning och larmar för låg nivå i behållaren. ska söka efter detta på andra trådar, tror jag har sett något om detta fenomen på någon tråd om renovering av regulator.
Taskig början på biogasepoken för en biogasentusiast.
Kan inte hitta tråden där det stod om att det kan läcka gas till kylsystemet i regulatorn eller var det gasfördelaren, SNÄLLA HJÄLP MIG HITTA NÅGOT OM DETTA!
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Äntligen skaffat gasbil, Volvo V70. Problem med tryck i kyls

Post by AndersH »

Jag hittade en tråd där användare matn hade problem med att det byggdes upp ett gastryck i kylsystemet men vi fick inte reda på hur det gick sedan...

http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... 374#p16374
Folke N
Posts: 27
Joined: 2008-03-26, 11:18
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Äntligen skaffat gasbil, Volvo V70. Problem med tryck i kyls

Post by Folke N »

Tack Anders! Hoppas på svar från Matn, under tiden undrar jag om du vet hur det gått med de Tyska kontakterna som renoverar regulatorer, det har skrivits om detta på forumet.
Jag har tydligen också fått ett följdfel genom att trycket av att gas som kommit ut i kylsystemet gjort att kylaren gått läck i övre slanganslutningen. Någon som vet om det går att reparera kylare eller om det bara är byta till ny som gäller.
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Äntligen skaffat gasbil, Volvo V70. Problem med tryck i kyls

Post by Fred »

Jodå, det finns firmor som renoverar kylare men till en så pass vanlig bil som en Volvo V70 är det säkert billigare att hitta en fräsch på skroten. Då behöver du inte heller vara utan bilen så länge utan kan byta när det passar dig (såvida det fortfarande går att köra med den trasiga kylaren),

Mvh
Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: Äntligen skaffat gasbil, Volvo V70. Problem med tryck i kyls

Post by pkrau »

Hej!

Beklagar att ditt köp av biogasbil inte blev lyckat! Jag har haft andra typer av problem med min nyinköpta gasbil, men de verkar ha löst sig nu (tvi, tvi, tvi). Till att börja med kan du sannolikt utesluta gasfördelaren, den har inget med kylsystemet att köra. Det är regulatorn som är boven. Att köpa en ny kostar närmare 10000kr plus montage, och det är ju inte direkt kul. Att få tag på en begagnad är svårt. Jag har försökt få tag i någon här på forumet, men det gav inget napp. Om du mot förmodan skulle råka hitta en begagnad, så kan du vara säker på att även den behöver renoveras, vilket verkar vara mer regel än undantag. Detta har iofs visat sig vara ganska enkelt.

Att din regulator läcker mellan kylssytem/gasdel var underligt. Jag har haft isär min några gånger, men utan att faktiskt bry mig om att fundera på kyldelen. Jag hade bara isär "vattensidan" sidan i ett misslyckat försök att ta mig in till högrtycksidan av regulatorn (tur i efterhand att jag inte kom in i den, den var inte trasig).

Men är du säker på att det är gasdelen som är orsaken? Du kan ju ha en skadad topplockspackning som släpper kompression ut i kylssystemet... Dvs har du bara problem när du kör på gas?

Hur som helst, lycka till!

Mvh Pontus
Folke N
Posts: 27
Joined: 2008-03-26, 11:18
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Äntligen skaffat gasbil, Volvo V70. Problem med tryck i kyls

Post by Folke N »

Min första åtgärd var att åka in på Volvo för att testa om topplockspackningen gått, dom hittade inga avgaser i kylvattnet så den orsaken är avfärdad. Jag har också läst på detta forum om att det kan hända att det läcker gas över till kylvattnet. Har också läst en massa om att renovera regulatorer, men inte hittat någon återrapportering om hur det gick för han som hade vattenläckage. Inte heller om hur det gått för de som skickat regulator rör renovering i Tyskland.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Äntligen skaffat gasbil, Volvo V70. Problem med tryck i kyls

Post by AndersH »

Om det läcker in gas i kylsystemet så borde man väl känna av gaslukt (med näsan eller ett gasdetekterande mätinstrument) vid locket till expansionskärlet?
Folke N
Posts: 27
Joined: 2008-03-26, 11:18
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Äntligen skaffat gasbil, Volvo V70. Problem med tryck i kyls

Post by Folke N »

Jag kollade inte om det fanns gaslukt, men problemet finns inte så länge jag kör på bensin och gastanken är tom.

Har pratat med en firma som renoverar bilel, b.la. torkarmotorer, han är väldigt intresserad av att ge sig på att renovera gasregulatorer, kommer ev. att testa detta efter helgerna. Återkommer med rapport om hur det hela avlöper.
Shield
Posts: 1
Joined: 2012-12-25, 22:53

Re: Äntligen skaffat gasbil, Volvo V70. Problem med tryck i kyls

Post by Shield »

Hej!

Hittade denna gamla tråd med samma felbeskrivning som jag har på min V70 från -07. Min läcker dock bara kylarvatten när det är kallt (ca <0). Jag tycker mig dessutom känna gaslukt om bilen stått över natten i riktigt kallt väder med mycket gas i tanken.
Hur gick det med försöken att renovera gasregulatorn? Gick det och hjälpte det?

Någon som har mer info om problem som detta?

Jag är själv ingen höjdare på bilar, men väldigt nöjd med denna min första gasbil fram till nu.
Post Reply