Kan inte tanka Passaten full med gas.

Post Reply
Jobov
Posts: 13
Joined: 2009-03-17, 20:54

Kan inte tanka Passaten full med gas.

Post by Jobov »

Hej,

Jag har en Passat -09 och har på senare tid märkt att jag inte får i lika mycket gas som jag fått tidigare. Bilar före och efter mig får i mera och själv får jag bara i ~ 19nm3. När bilen var ny kunde jag få i nästan 30.

Någon som har haft liknande problem? Jag trodde först att det var dåligt tryck på mackarna men nu tror jag att det är bilen istället.

Dessutom visslar det vid gaspåtrag men det hör till en annan tråd och VW säger att det inte är något fel. **grrrr**

//
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Kan inte tanka Passaten full med gas.

Post by AndersH »

Jag gissar att du har en påfyllningsventil i någon av dina gastankar som inte öppnar vid tankning.

Ditt problem liknar väldigt mycket det som dryftades i en annan tråd (http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=31&t=2167) men vi fick dock aldrig reda på hur det gick för trådskaparen i den tråden.
Jobov
Posts: 13
Joined: 2009-03-17, 20:54

Re: Kan inte tanka Passaten full med gas.

Post by Jobov »

Mm jag läste den tråden men fick liksom inget riktigt svar på vad det var.

Jag är ju måttligt intresserad av att lämna in den här i Uppsala på Møller Bil. Ingen man pratar med är nöjda med dom. Jag har själv slutat att serva bilen där efter ett antal gånger med dåligt bemötande och fel som inte åtgärdats. Senast åkte jag till Enköping bara för att slippa lämna in den här. Skillnaden i bemötande var ju som natt och dag. Läst här på forumet att Linköping is da shit om man vill lämna in sin gasbil. Folk verkar vallfärda dit.

Byte av en ventil kan ju låta som hyffsat billgt.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Kan inte tanka Passaten full med gas.

Post by AndersH »

Hur beter sig tankmätaren för gasen i din bil efter att du har tankat? Står den på fullt från start och sedan sjunker snabbt en liten bit i samband med att bilen kopplar över från bensindrift till gasdrift?
Jobov
Posts: 13
Joined: 2009-03-17, 20:54

Re: Kan inte tanka Passaten full med gas.

Post by Jobov »

Har tänkt svara på denna tråd en längre tid nu. Eftersom jag trott att jag fått bukt med problemet.
Vi körde en längre sträcka och när gasen var slut så tankade vi (i sundsvall) och fick i 30 kubik. Mycket bra tänkte jag och såg framför mig hur mycket pengar man sparat.

Nu idag så hade jag kört 10 mil från full tankning av gas. Mätaren stod på ca 2/3 kvar i gastankarna. Så dalade plötsligt gasmätaren ned till noll inom loppet av 10 sekunder. Det piper till och säger att jag ska tanka igen. Något fel tänker jag och åker i alla fall in och tankar. Får då i ca 1 kubik innan pumpen stannar. När jag kör iväg sen går bilen över till gas och samma sak händer igen. 10 sekunder ned på noll.

Är detta gasventilerna som spökar? Verkar som fler har fått byta dessa. Min garanti har ju gått ut (2009:a) Tycker nästan de borde ha förlängd garanti på dessa dåliga saker ;P.
Post Reply