Jävla pistolmunstycken!

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Jävla pistolmunstycken!

Post by AndersH »

I afton skulle jag tanka bilen vid Svensk Biogas nyaste tankställe i Linköping vid Engströms Bil och såg till min besvikelse att det endast fanns pistolmunstycken som jag tidigare haft dålig erfarenhet av... Inte gick det bättre denna gång då jag vid "avfyringen" klämde långfingret illa i den smala springa som blir mellan bygeln och tankmunstycket! :?

Image

Mitt långfinger omfamnade bygeln mycket mera än på ovanstående bild då jag tog i allt vad jag orkade för att klämma åt och helt plötsligt lyckades jag klämma in bygeln och en hudflik på långfingret kom i kläm i den sketna smala springan...

Image

Är det mig eller min bil (Volvo V70N) det är fel på som alltid misslyckas med dessa idiotiska munstycken???

Nej, byt ut alla dessa jävla pistolmunstycken mot vanliga med spak! :evil:
lubbis
Posts: 52
Joined: 2009-11-16, 19:33
Location: Linköping

Re: Jävla pistolmunstycken!

Post by lubbis »

Något är inte riktigt ok på din anslutning för för mig fungerar det jättebra (VW Passat). Gillar dessa skarpt. Det finns ju en på Gumpekulla stationen som jag alltid försöker få.

Det ska inte åtgå något våld alls för att låsa munstycket. Däremot kan det vara lite trickigt att ta bort men hjälper man till genom att dra själva munstycket bakåt så fungerar det bra.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Jävla pistolmunstycken!

Post by AndersH »

Enligt instruktionen på Svensk Biogas hemsida ska man "trycka ner munstycket till bottenläget på nippeln" vilket jag gjorde men det krävdes ett jävla tryck och för att åstadkomma det så måste man ju klämma om stenhårt runt bygeln som helt plötsligt "släpper" och så sitter en fingerspets i kläm! Helidiotisk konstruktion. Undviker alltid pistolmunstycket vid Gumpekulla då det flög plastflisor sist jag försökte där och kommer aldrig mer att tanka vid Engströms Bil...
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Jävla pistolmunstycken!

Post by avozetta »

Finns det olika varianter på pistolmunstycken tro? Jag har aldrig varit i närheten av att göra mig illa på dem, däremot på det gamla med "svängarmen".

Att sätta dit pistolmunstyckena har alltid funkat smidigt för mig utan våld. Däremot var det lite trickit i början att koppla loss dem innan jag kom på hur man gör. Efter att man släppt spärren för handtaget så trycker man in pistolen mot tanknippeln lite lätt samtidigt som man drar tillbaka metallröret som ligger runt pistolen, då lossnar det lätt.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
lubbis
Posts: 52
Joined: 2009-11-16, 19:33
Location: Linköping

Re: Jävla pistolmunstycken!

Post by lubbis »

Tror fortfarande att du har något knas på din anslutning för jag har inga problem. Du får annars åka till Barhäll och tanka för de har nyinvigning denna och nästa helg med 50 öre rabatt. (Om de nu inte bytt till nytt handtag där också?)


AndersH wrote:Enligt instruktionen på Svensk Biogas hemsida ska man "trycka ner munstycket till bottenläget på nippeln" vilket jag gjorde men det krävdes ett jävla tryck och för att åstadkomma det så måste man ju klämma om stenhårt runt bygeln som helt plötsligt "släpper" och så sitter en fingerspets i kläm! Helidiotisk konstruktion. Undviker alltid pistolmunstycket vid Gumpekulla då det flög plastflisor sist jag försökte där och kommer aldrig mer att tanka vid Engströms Bil...
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Jävla pistolmunstycken!

Post by AndersH »

Tja, kanske det men jag har aldrig haft några problem att få fast munstycken av den gamla vanliga sorten med spak. Där känner man ju att det greppar tag som det ska genom att man själv deltar i det hela när man vrider på spaken och kan korrigera om det hamnar lite snett. Med pistolmunstycket så smäller det ju bara till upplever jag det som. Till saken hör kanske att det i det här fallet inte fanns någon som helst instruktion uppsatt (som jag kunde se i alla fall) utan jag provade mig fram och lyckades först avfyra pistolmunstycket i luften och fick mecka en stund med att lossa spärren på bygeln för att sedan försöka igen på bilen.

Jag vidhåller att pistolmunstyckena är felaktigt utformade som inte lämnar någon plats för ett finger mellan bygeln och munstycket då bygeln kläms åt. En varningsdekal med ordet "Klämrisk!" på pistolmunstycket vore befogat.

Får väl hoppas på att det inte är pistolmunstycke vid Barhällsmacken... Ute vid Gumpekulla finns det som tur är tre vanliga munstycken och bara ett pistolmunstycke. Hoppas det förblir så.

Jag skrev ett argt mail till Svensk Biogas och de ringde upp dagen efter och var förvånade över mina problem. Ingen annan hade någonsin klagat på deras pistolmunstycken. Kanske har ingen annan orkat klaga på skiten?
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Jävla pistolmunstycken!

Post by Stålis »

Jag har heller aldrig haft problem med pistolmunstyckena men kan trösta dig med att Barhällsmacken har kvar det gamla vanliga munstycket med vred även efter ombyggnaden av kompressorn.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Jävla pistolmunstycken!

Post by AndersH »

Jippie... Fingret har nästan läkt ihop nu.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Jävla pistolmunstycken!

Post by Fred »

Jag tror att jag skrivit i någon annan tråd om första gången jag skulle använda pistolmunstycket. Jag lyckades också avfyra det i luften på något sätt och trycket var så högt att det slog lock i öronen på både mig och sambon som stod bredvid! :shock: Jag tycker att de är lite obehagliga faktiskt...men det är säkert en vane- och teknikfråga. Tur att de inte är så vanliga på de mackar jag frekventerar...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply