V70 -02 Skjuter säkring till Gasventil

trulle
Posts: 14
Joined: 2011-11-02, 00:17
Location: Uddevalla

Re: V70 -02 Skjuter säkring till Gasventil

Post by trulle »

Jag hade att just vänster gick åt pipan. Gasen går genom den lilla på höger sidan till den vänstra. I mitt fall förlorar jag 13 liter. Hade höger ventil pajat hade det ju då blivit 26 liter förlust vilket är en påtaglig volymminskning, så jag hade tur i oturen!
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70 -02 Skjuter säkring till Gasventil

Post by Iroc »

-
Last edited by Iroc on 2017-03-16, 23:10, edited 1 time in total.
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 -02 Skjuter säkring till Gasventil

Post by Fred »

Hej!

Sent inlägg i denna tråd men mig veterligen sätter inte BiFuels gassystem några felkoder alls. Systemet är ju ett "piggyback"-system som satts ovanpå de vanliga 2,4 l bensinarna och har inte integrerats i CAN alls. De lite nyare bilarna har dock fått CAN-koppling till regulatorn så att man kan avläsa trycket via DICE men att tankventilerna skulle ha integrerats har jag mycket svårt att tro...de har ju bara av och på så det märker man ju ifall de funkar eller inte.

Förövrigt vill jag bara ge en stor tumme upp för en fantastisk felsökning och en grym tråd, allt sånt här är guld värt för oss som inte tycker att Volvo ska få komma undan med sina ockerpriser på gasrelaterade problem!

Förresten, borde inte den här tråden passa bättre under kategorin "Teknik och driftsproblem"?

Mvh
Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70 -02 Skjuter säkring till Gasventil

Post by Iroc »

Tre olika felkoder kan sättas... och dom tror jag inte kan avläsas med en vanlig obd scanner.. Det måste kollas upp, kan vara intressant att veta..


Image



Och det är ju på gastryck, för dom som har givaren, sen på stegmotor och på fuel shut off valve... Gasventiler som du säger märker man snabbt om dom inte funkar...
En felkod kan ha många orsaker, så det är ju bara en liten lätt visning åt vart man ska börja felsöka...
Andra värden är gemensamma med "bensindelen" så man kan ju kika på lambda och sånt där för att se så allt uppför sig som det ska även på gasdrift...

Vissa firmor litar 100% på datorn och bara byter en enligt datorn felaktig grej till stor kostnad, men ingen dator kan ersätta en bra mekaniker som tänker lite "runt omkring" problemet... En felkod kan ju sättas pga av nåt helt annat som ger samma symptom..
Men tyvärr är "byt grejen och låt kunden betala och återkomma" ett stort problem med många, men inte alla, av dagens verkstäder...
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
Post Reply