Jakten på snål körning

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
guaruska

Jakten på snål körning

Post by guaruska »

Tjena alla. Jag är ny här på forumet...beror på att jag bara ägt en gasbil i 1 månad och 2 dagar. Det är en Opel Zafira 1,6 CNG turbo 2009 med 150 galna hästar som är lycklig att ha mig som ägare :wink: .
Nu har jag kört 200,63 mil och tankat 126,66 kubik biogas, för det mesta. Har tankat naturgas en gång och då kom jag inte längre än vad jag gör på biogas. Detta ger en förbrukning på 0,63 kubik/mil blandad körning (med flertalet kallstarter). Vid landsvägskörning har jag som snålast hamnat på 0,56 kubik/mil (tankade, körde 14 mil nästan enbart landsväg, och tankade vid samma pump några timmar senare). Som längst på gas uppmätte jag vid tankningen idag då, utan att ens börjat köra på bensin, kom 473,5 km. Det var nog inte många meter kvar på gas dock. Fick i 27,07 kubik gas vid tankningen. Har inte kört en meter på bensin än. Försöker hålla hastigheten runt tillåtna gränsen (tappar lite fart i uppförsbackar och hamnar lite över i långa nerförsbackar). Jag får min lägsta förbrukning till 3,92 kg/100 km.

Nu undrar jag hur långt ni kommer på era bilar, endast på gas? Och/eller förbrukning? Alla modeller tillåts delta såklart, det gör det hela bara mer intressant. Uppge uppmätt förbrukning, inte färddatorns förbrukning, helst på många tankningar för att undvika problemet med dåligt tryck i pumparna. Även längsta sträcka per gastank, uppge då hur många kubik ni fått i.

Ni får gärna rätta mig om jag mäter fel i mina omvandlingar.
FauVee
Posts: 46
Joined: 2011-10-21, 12:09

Re: Jakten på snål körning

Post by FauVee »

Liknande siffror för min del i en Passat. Får oftast i 32Nm3 om det varit helt tomt på gas och det räcker till c:a 50-52mil blandad körning
Bothner
Posts: 10
Joined: 2010-12-26, 20:13

Re: Jakten på snål körning

Post by Bothner »

Hej. Jag har en Mercedes E200 NGT Nya. Den går som taxi och den drar oftast 1NM3/mil. Lite synd att färddtatorn visar förbrukning i Kg/10mil. Du tankar ju i NM3 och jag vet inte vad det blir för omvandlingsfaktor på biogas? Som bäst har jag dock kört på långkörning, då visade färdatorn 5kg/10mil.
guaruska

Re: Jakten på snål körning

Post by guaruska »

Tjena Bothner.

Vad jag har hittat på nätet så är omvandlingsfaktorn 0,7-0,75 på biogas (0,8 naturgas). 1 nm3/mil = 0,75 kg/mil. 5 kg/10 mil borde då bli 6,67 nm3/ 10 mil. Anledningen till att jag tar den högre siffran är väl att få marginalen åt det positiva hållet. Upptäcker man att det faktiskt är mindre så är det ju bara kul, hellre det än tvärtom menar jag.
Fast det verkar som att mäta i kg är mer konstant, och tillförlitligt än nm3. 1 kg väger ju alltid 1 kg, spelar ingen roll om det är 0 grader celsius, eller 30 grader celsius. Volymen varierar ju med temperaturen. De (som säljer gas) säger ändå att temperaturen inte spelar någon roll, men då borde jag inte få in 30 nm3 i min tank som bara rymmer 20,3 kg (som inte var tom vid tankningstillfället). Eller? Vi blir nog lite lurade genom att betala per kubik iställer för kg.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Jakten på snål körning

Post by AndersH »

Hur många tror att pumpen väger gasen som trycks in i våra bilar? :wink:
guaruska

Re: Jakten på snål körning

Post by guaruska »

Om det funkar i andra länder, som bl a Tyskland med sina 800 gasmackar, så borde det väl funka i Sverige också?
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: Jakten på snål körning

Post by Håkan »

Ingen bra tråd för en AFV...

Max mängd gas ca 26Nm3
Max körsträcka ca 33mil

Förbrukningen är i princip konstant hur jag än kör.
Stadstrafik eller motorväg spelar ingen roll, mätaren visar ca 1l/mil bensinekvivalent vilket ger ca 0,85Nm3/mil och kostar ca 10,5kr/mil
Enda chansen att få ned förbrukningen rejält är att köra i 85km/h på 6:an men vem orkar det?

Ha en go kväll
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
sinuslinus
Posts: 10
Joined: 2011-07-19, 23:54
Location: Norrköping

Re: Jakten på snål körning

Post by sinuslinus »

Jag har en Fiat Punto från 07 som jag haft sen i juli och som funkar fint. Boken säger att gastanken rymmer 11 kg vilket borde bli 14-15 Nm3 och25 mil brukar det bli på en 14 kubikstankning.
Rekordet är 29 mil men då hade jag tankat nästan 16 Nm3.
Jag har ingen färddator så det blir inte så momentana mätningar...

Den drar inte så mycket men är rätt slö. Hela 52 hästar på gas... Skulle tro om de inte tagit minsta motorn och konverterat den så att hade den dragit mindre. Nu blir det mycket maxgas i uppförsbackar och så, dessutom bara en 8 ventilers motor.
Liten bil men jag kom fram till att jag inte har behov av större = billigt.
Fiat Punto Bi-Power 2007
Image
Dagalufh
Posts: 9
Joined: 2010-08-21, 17:22
Location: Skövde

Re: Jakten på snål körning

Post by Dagalufh »

Jisses, min stackars V70 får ju skämmas.. En -98 års modell som rymmer nånstans mellan 17-20 beroende på väder och tryck i pumpen..

Mitt rekord är cirka 25 mil på en tankning.. Vanligen kommer jag på en 18nm3 tankning nånstans runt 20, om jag åker landsväg. Stadstrafik så drar den mycket så det blir ungefär 18 mil på en 18nm3 tank..

Törstig rackare :/
V70 Bi-Fuel -98, Automat
guaruska

Re: Jakten på snål körning

Post by guaruska »

Skämmas o skämmas...du kör ju på gas-det är det som räknas. Och vad kul att det blir några olika bilar, önskar fler kunde dela med sig.
Anledning: det här är verkliga siffror och inte fabriksspecifikationer. Att ha informationen från många olika bilar samlat gör det lättare för människor som är på väg att köpa en gasbil att få sig en reell uppfattning om vad förbrukningen kan tänkas bli. Det blir lätt för dem att hitta informationen på ett enda ställe.

Så kom igen, dela med er!
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Jakten på snål körning

Post by avozetta »

I sidfoten ser ni min snittförbrukning, kontinuerlig mätning sen 2 år tillbaka. Detaljerna hittar ni med ett klick på länken. Omräknat till Nm3 blir det 8,5.
Två faktorer som påverkar förbrukningen, kör aldrig över 90 (har jag som policy på hemmaplan numera) och planera din körning så att du i största möjliga mån undviker stopp. Det flesta förbränningsmotorer är optimerade för att gå som snålast mellan 70 och 90. Att få bilen i rull från stillastående slukar en hel del också. Det finns naturligtvis fler faktorer som påverkar förbrukningen (finns flera trådar om detta) men dessa anser jag är det två största.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Jakten på snål körning

Post by AndersH »

Snittförbrukningen utslaget på alla 4340 mil som jag kört min Volvo V70N -03 på gas ligger på 0,70 Nm3 biogas per mil. Vid ytterst seriös snålkörning har jag kommit ner till ca 0,60 Nm3 biogas per mil.
ituile
Posts: 2
Joined: 2010-05-02, 23:47

Re: Jakten på snål körning

Post by ituile »

Nu har jag kört min Passat Ecofuel i 1 år 4 mån, ca 1750 mil. Det mesta jag kört på bensin är 5 mil i sträck. Räknar jag om (energivärdet) det lilla jag kör på bensin vid start och efter tankning så får jag en snittförbrukning på 0,63 Nm3/mil. Det var samma som jag gissade innan köp. Rekordet måste vara när jag vid tankning kört 50,6 mil och färddatorn sa att det fortfarande var 6 mil kvar. Rekordet enligt färddatorn under en ca 25 milsfärd är 3,2 kg/100 km.
Sören_Marodören
Posts: 3
Joined: 2012-01-07, 14:00
Location: Kärna, Kungälv

Re: Jakten på snål körning

Post by Sören_Marodören »

Jag fick min nya Fiat Punto EVO Natural Power 1:a februari 2011.
Den drar runt 4.7 Nm3/mil om man kör lugnt.
Givetvis är förbrukningen beroende av körstil. Speciellt törstig blir bilen på motorvägar.
Men den verkar klara stadstrafik bra. Då drar den inte så mycket.
Jag brukar komma 35-39 mil på en tankning.
(Men några gånger tror jag backventilen vid påfyllningen inte gjort tätt. Då har jag inte kommit så långt.)
Har bara tankat bensin 2 gånger på detta året. Och då har jag inte tankat fullt.

Mvh,
/Sören
po_forsgren
Posts: 2
Joined: 2012-01-24, 10:50

Re: Jakten på snål körning

Post by po_forsgren »

Jag fick min nya volvi bi-fuel MY12 1/12-2011.
Jag har hittils kört 254 mil och har haft en snittförbrukning på 0,70 Nm3/mil (uppmätt vid pumpen)
magnussvensson
Posts: 3
Joined: 2012-02-20, 09:53
Location: Floda

Re: Jakten på snål körning

Post by magnussvensson »

Hej
Jag kör en Fiat Punto 1,2 Bi-power 2005 sedan tre år tillbaka, som pendelbil till jobbet. 4 mil per väg, motorväg med backar + kökörning på genomfartslederna runt Göteborg . Mätt vid pumpen, endast gaskörning (tankat bensin två gånger på tre år) har det hittils blivit 0,5Nm3/mil med sommardäck och 0,55Nm3/mil med vinterdäck.
Motorn är på 52 hästar endast, så det är gasen i botten för det mesta, alltså är det svårt att få bilen att bli törstigare än såhär.
Snålt - ja. Driftssäkert - ja. Men det är ingen vidare komfort, buller är väl det som stör mest.
Pendelhäcken: Fiat Punto 1,2 Bi-power 2005
Familjetransportören: Audi A6 Avant S-line 2,0TDI 2008
Sommarglidaren: Audi Cab 2,3E 1992
Post Reply