Demontera/renovera regulator - v70 2003
Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003
Jadå.. Det funkar underbart bra så det är bara att smeta på..
Använd mycket lite tätning som sagt, så kommer det bli gööööörbra
Använd mycket lite tätning som sagt, så kommer det bli gööööörbra
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
0704-811145
Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003
Helt rätt, nu går den som den ska!
Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003
Vad sitter det orginal i frästa spåret? O-ring?
Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003
Det är gummimembranet som ligger där, men jag antar att det krymper med åren...
-
- Posts: 40
- Joined: 2015-03-11, 23:21
Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003
Mycket bra info här:)
Jag plågas med samma symptom: svårstartad efter att ha stått över natten:( Går för övrigt bra både på både bensin och gasdrift.
Jag har en fråga: envägsventil på slangen från regulatorn till insuget, kan det vara en tillfällig lösning?
Och en till: membranet, finns det att köpa som reservdel? Eller är det möjligt att "tillverka" eget, typ passande tjock gummipackning?
Bilen används dagligen, men så fort tiden tillåter ska regulatorn rivas och gås igenom.
Jag plågas med samma symptom: svårstartad efter att ha stått över natten:( Går för övrigt bra både på både bensin och gasdrift.
Jag har en fråga: envägsventil på slangen från regulatorn till insuget, kan det vara en tillfällig lösning?
Och en till: membranet, finns det att köpa som reservdel? Eller är det möjligt att "tillverka" eget, typ passande tjock gummipackning?
Bilen används dagligen, men så fort tiden tillåter ska regulatorn rivas och gås igenom.
Last edited by marimbalanguage on 2015-03-12, 00:21, edited 1 time in total.
Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003
Har för mig att det inte gick att köpa löst, men det ska inte behövas om du kör med blått klet. Min bil har gått finfint cirka 8000mil sedan jag ordande kallödning och läckande packning. Angående backventil så tror jag inte det fungerar. Dels är det skumma gängor, men framförallt så är det ju i framriktningen som gasen läcker; tänk dig att motorn är "sur" av gasöverskottet vid start. Sitter redan en elektrisk ventil på tankarna som är inaktiv när motorn är av/kall men mängden i rören gör att det räcker för att sura motorn. Kopplar man ur ventlien medan motorn går (vilket man alltid ska göra innan man öppnar någon gaskoppling) så kommer bilen gå ett par minuter bara på gasen i röret...
Lycka till och fråga gärna!
Lycka till och fråga gärna!
Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003
Förresten; välkommen till forumet
-
- Posts: 40
- Joined: 2015-03-11, 23:21
Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003
Tack!
Är ganska färsk inom gasdrift, och efter en del sökande på nätet börjar nu förstå hur det fungerar:)
O-ringar är säkert inget svårt att skaffa, det är membranet jag tänker på, i tillfälle det är boven. Återkommer senare och berättar om hur det gått:)
Är ganska färsk inom gasdrift, och efter en del sökande på nätet börjar nu förstå hur det fungerar:)
O-ringar är säkert inget svårt att skaffa, det är membranet jag tänker på, i tillfälle det är boven. Återkommer senare och berättar om hur det gått:)
Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003
Ok. Har inte hört om någon som haft problem med trasigt membran så det är förhoppningsvis ok. Funderade på det där med envägsventil på slangen. Den har ju förstås inga gängor som jag yrade om, men däremot går flödet åt samma håll vid läckage som vid drift:
Normalt: undertryck i insuget
Läckage: övertryck i regulatorn
Att spärra denna väg med en elektrisk kran eller liknande kan vara farligt, övertryck kanske bildas någon annanstans, så man bör i så fall leda ut det snarare än att bara spärra.
Men det är alltid bättre att laga orsaken än symptomet.
Lycka till och notera gärna vilka o-ringar som passade, jag glömde skriva ner. Bilder på det hela tror jag att vi saknar på forumet också.
Normalt: undertryck i insuget
Läckage: övertryck i regulatorn
Att spärra denna väg med en elektrisk kran eller liknande kan vara farligt, övertryck kanske bildas någon annanstans, så man bör i så fall leda ut det snarare än att bara spärra.
Men det är alltid bättre att laga orsaken än symptomet.
Lycka till och notera gärna vilka o-ringar som passade, jag glömde skriva ner. Bilder på det hela tror jag att vi saknar på forumet också.
-
- Posts: 40
- Joined: 2015-03-11, 23:21
Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003
Satt och googlade cng/volvo, och hittade några sidor:
http://www.ebay.it/itm/Volvo-S60-S80-V7 ... 1222173286
http://www.holenderskielpg-sklep.pl/en_ ... el-CNG/342
Hittade också en annons på blocket ang. renovering av gasregulatorer och annat:
http://www.blocket.se/goteborg/Defekt_V ... ?ca=15&w=3
http://www.ebay.it/itm/Volvo-S60-S80-V7 ... 1222173286
http://www.holenderskielpg-sklep.pl/en_ ... el-CNG/342
Hittade också en annons på blocket ang. renovering av gasregulatorer och annat:
http://www.blocket.se/goteborg/Defekt_V ... ?ca=15&w=3
-
- Posts: 40
- Joined: 2015-03-11, 23:21
Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003
Var i kontakt med Bengt (annonsen på blocket: http://www.blocket.se/goteborg/Defekt_V ... ?ca=15&w=3 , och fick följande svar:
Självklart är det helrenovering. 1 års garanti.
Det tar ungefär 4 timmar att renovera en regulator då man bland annat ultraljudstvättar alla delar...
Bengt
Kommer man dit med en lös regulator kostar totalrenoveringen 2500 kr. Med demontering och montering kostar det 3600 kr. Är faktiskt inte alls så värst med tanke på vad en ny kostar...
Självklart är det helrenovering. 1 års garanti.
Det tar ungefär 4 timmar att renovera en regulator då man bland annat ultraljudstvättar alla delar...
Bengt
Kommer man dit med en lös regulator kostar totalrenoveringen 2500 kr. Med demontering och montering kostar det 3600 kr. Är faktiskt inte alls så värst med tanke på vad en ny kostar...
-
- Posts: 40
- Joined: 2015-03-11, 23:21
Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003
Beställde renoveringskit till regulatorn, komplett med membran, packningar och o-ringar (från Polen).
Demonterade delvis regulatorn häromdagen, gjorde rent invändigt och monterade ihop, då o-ringarna jag köpte inte passade.
Jag lyckades inte lossa röret som går in på regulatorn:( Nippeln var lös, men själva röret ville inte släppa, vred fram och tillbaka, försökte bända, men icke.
Membranet var helt, o-ringarna var ganska slitna, så jag la dem en stund i motorolja för att dem skulle svälla upp lite. Det hjälpte dock inte, då den fortfarande läcker lite när motorn är kall. Efter montering gick bilen märkbart bättre på tomgång (gasdrift), då den gick lite ojämnt tidigare (berodde säkert på lite smuts i regulatorn, såg ut som gamla oljerester).
En fråga: hade nästan tom tank (gas), och varningslampan började lysa. Stoppade och tankade, och då gick det bara lite över 16 kg gas i. Kan det stämma, eller verkar det vara för lite för full tank?
Demonterade delvis regulatorn häromdagen, gjorde rent invändigt och monterade ihop, då o-ringarna jag köpte inte passade.
Jag lyckades inte lossa röret som går in på regulatorn:( Nippeln var lös, men själva röret ville inte släppa, vred fram och tillbaka, försökte bända, men icke.
Membranet var helt, o-ringarna var ganska slitna, så jag la dem en stund i motorolja för att dem skulle svälla upp lite. Det hjälpte dock inte, då den fortfarande läcker lite när motorn är kall. Efter montering gick bilen märkbart bättre på tomgång (gasdrift), då den gick lite ojämnt tidigare (berodde säkert på lite smuts i regulatorn, såg ut som gamla oljerester).
En fråga: hade nästan tom tank (gas), och varningslampan började lysa. Stoppade och tankade, och då gick det bara lite över 16 kg gas i. Kan det stämma, eller verkar det vara för lite för full tank?
-
- Posts: 40
- Joined: 2015-03-11, 23:21
Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003
Fick idag renoveringskittet till regulatorn:) Demonterade den, gjorde rent invändigt, bytte alla o-ringar och packningar, nytt membran.
Måste självklart ut och provköra bilen efteråt, och blev ganska orolig då bilen gick väldigt ojämnt på tomgång:( Kom då på att jag glömde sätta vakuumslangen på plats, så nu går den bra igen. Måste skruva upp trycket lite granna, tror det beror på att det nya membranet är lite styvare, och inte flexar lika mycket (min teori). Bilen går fint både på tomgång och vid belastning, och jag väntar i spänning på att se om det kommer bubblor imorgon tidigt.
Tog några bilder, men hittade inte hur man lägger ut de här...
Måste självklart ut och provköra bilen efteråt, och blev ganska orolig då bilen gick väldigt ojämnt på tomgång:( Kom då på att jag glömde sätta vakuumslangen på plats, så nu går den bra igen. Måste skruva upp trycket lite granna, tror det beror på att det nya membranet är lite styvare, och inte flexar lika mycket (min teori). Bilen går fint både på tomgång och vid belastning, och jag väntar i spänning på att se om det kommer bubblor imorgon tidigt.
Tog några bilder, men hittade inte hur man lägger ut de här...
Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003
Bra jobbat och kul med folk som lagar själva. Hoppas det funkar nu då.
16 kilo gas är fulltank, mer går det nog inte i..
Bilder kan du ladda upp här
http://forumbilder.se/
Kämpa pååå
16 kilo gas är fulltank, mer går det nog inte i..
Bilder kan du ladda upp här
http://forumbilder.se/
Kämpa pååå
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
0704-811145
-
- Posts: 40
- Joined: 2015-03-11, 23:21
Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003
Några bilder:
[/img]
[/img]
[/img]
[/img]
[/img]
[/img]
För att enklast komma åt regulatorn kan man ta ut hela luftfilterboxen: lossa kontakten till LMM och dra hela boxen rakt upp.
Vill man undvika spill av kylvätskan i motorrummet kan man först lossa fästet som regulatorn sitter på, och sedan lägga papper eller en trasa under regulatorn när kylslangarna skall lossas, det kommer ut typ 1 dl, sen stoppar det.
Jag spände regulatorn i en skruvtvinga för att lossa bultarna, översta locket är fjäderbelastat!
Membranet sitter fastklämt mellan två brickor. Det behövs en liten umbraconyckel och skiftnyckel (alt. 19mm blocknyckel) för att lossa dessa brickor.
Lågtrycksdelen är inte så komplicerad, man ser med en gång vad som är vad.
[/img]
[/img]
[/img]
[/img]
[/img]
[/img]
För att enklast komma åt regulatorn kan man ta ut hela luftfilterboxen: lossa kontakten till LMM och dra hela boxen rakt upp.
Vill man undvika spill av kylvätskan i motorrummet kan man först lossa fästet som regulatorn sitter på, och sedan lägga papper eller en trasa under regulatorn när kylslangarna skall lossas, det kommer ut typ 1 dl, sen stoppar det.
Jag spände regulatorn i en skruvtvinga för att lossa bultarna, översta locket är fjäderbelastat!
Membranet sitter fastklämt mellan två brickor. Det behövs en liten umbraconyckel och skiftnyckel (alt. 19mm blocknyckel) för att lossa dessa brickor.
Lågtrycksdelen är inte så komplicerad, man ser med en gång vad som är vad.
Last edited by marimbalanguage on 2015-04-14, 23:45, edited 3 times in total.
-
- Posts: 40
- Joined: 2015-03-11, 23:21
Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003
Några till:
[img][IMG]http://forumbilder.se/EB0S1/img-1528.JPG?width=150[/img][/img]
[img][IMG]http://forumbilder.se/EB0S1/img-1529.JPG?width=150[/img][/img]
[img][IMG]http://forumbilder.se/EB0S1/img-1530.jpg?width=150[/img][/img]
[img][IMG]http://forumbilder.se/EB0S1/img-1531.jpg?width=150[/img][/img]
[img][IMG]http://forumbilder.se/EB0S1/img-1532.jpg?width=150[/img][/img]
Jag hade en droppa olja på alla rörliga delar vid montering, mest för att o-ringarna skulle hamna korrekt i sina spår.
Det gamla membranet tror jag är förstärkt med syntetiska trådar, (man ser struktur), det nya membranet är bara gummi (se bilder). Det gamla sparade jag just in case...
Hade lite silikon i spåren där membranet ligger, vet inte om det var nödvändigt med nytt membran, men gjorde det ändå.
[img][IMG]http://forumbilder.se/EB0S1/img-1528.JPG?width=150[/img][/img]
[img][IMG]http://forumbilder.se/EB0S1/img-1529.JPG?width=150[/img][/img]
[img][IMG]http://forumbilder.se/EB0S1/img-1530.jpg?width=150[/img][/img]
[img][IMG]http://forumbilder.se/EB0S1/img-1531.jpg?width=150[/img][/img]
[img][IMG]http://forumbilder.se/EB0S1/img-1532.jpg?width=150[/img][/img]
Jag hade en droppa olja på alla rörliga delar vid montering, mest för att o-ringarna skulle hamna korrekt i sina spår.
Det gamla membranet tror jag är förstärkt med syntetiska trådar, (man ser struktur), det nya membranet är bara gummi (se bilder). Det gamla sparade jag just in case...
Hade lite silikon i spåren där membranet ligger, vet inte om det var nödvändigt med nytt membran, men gjorde det ändå.
Last edited by marimbalanguage on 2015-04-14, 10:54, edited 1 time in total.
-
- Posts: 40
- Joined: 2015-03-11, 23:21
Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003
Högtrycksdelen:
[img][IMG]http://forumbilder.se/EB0S1/img-1534.jpg?width=150[/img][/img]
[img][IMG]http://forumbilder.se/EB0S1/img-1535.jpg?width=150[/img][/img]
[img][IMG]http://forumbilder.se/EB0S1/img-1536.jpg?width=150[/img][/img]
[img][IMG]http://forumbilder.se/EB0S1/img-1537.jpg?width=150[/img][/img]
[img][IMG]http://forumbilder.se/EB0S1/img-1538.jpg?width=150[/img][/img]
[img][IMG]http://forumbilder.se/EB0S1/img-1539.JPG?width=150[/img][/img]
[img][IMG]http://forumbilder.se/EB0S1/img-1540.jpg?width=150[/img][/img]
Högtrycksdelen var lite mer knepig, måste spänna den i ett skruvstäd för att kunna pressa in det nedersta locket och dra ut låsringen. Än man envis nog..
Rester av gammal olja (röd) inne. Umbracoskruven i mitten var inte lätt att få ut, måste hålla fast kolven med en låsringstång för att den inte skulle rotera.
Resten var enkel. Alla o-ringar och packningar i högtrycksdelen var otroligt hårda, nästan som plast. Ingen flexibilitet alls, knäcktes så fort jag försökte böja dem.
Hade lite olja på glidytorna och packningarna, kontrollerade att allting gled fint och utan motstånd.
Vid provkörning slog den om till gasdrift utan att dö på tomgång, men gick hackigt (jag glömde visst sätta vakuumslangen på plats, enkelt att fixa.). Motorn responderade fint, men kändes lite kraftlös på låga varv i högre hastigheter (t ex 80 kmt-5växel och man försökte accelerera, då tvekade den). Skruvade ut skruven som reglerar gastrycket ca 1/8 varv, då gick den betydligt bättre. Har inte mätt trycket, då jag saknar pålitlig manometer:( Det kan kanske bero på att det är lite mer glidmotstånd med nya packningar och o-ringar, och det kan hända jag måste skruva ner trycket senare.
[img][IMG]http://forumbilder.se/EB0S1/img-1534.jpg?width=150[/img][/img]
[img][IMG]http://forumbilder.se/EB0S1/img-1535.jpg?width=150[/img][/img]
[img][IMG]http://forumbilder.se/EB0S1/img-1536.jpg?width=150[/img][/img]
[img][IMG]http://forumbilder.se/EB0S1/img-1537.jpg?width=150[/img][/img]
[img][IMG]http://forumbilder.se/EB0S1/img-1538.jpg?width=150[/img][/img]
[img][IMG]http://forumbilder.se/EB0S1/img-1539.JPG?width=150[/img][/img]
[img][IMG]http://forumbilder.se/EB0S1/img-1540.jpg?width=150[/img][/img]
Högtrycksdelen var lite mer knepig, måste spänna den i ett skruvstäd för att kunna pressa in det nedersta locket och dra ut låsringen. Än man envis nog..
Rester av gammal olja (röd) inne. Umbracoskruven i mitten var inte lätt att få ut, måste hålla fast kolven med en låsringstång för att den inte skulle rotera.
Resten var enkel. Alla o-ringar och packningar i högtrycksdelen var otroligt hårda, nästan som plast. Ingen flexibilitet alls, knäcktes så fort jag försökte böja dem.
Hade lite olja på glidytorna och packningarna, kontrollerade att allting gled fint och utan motstånd.
Vid provkörning slog den om till gasdrift utan att dö på tomgång, men gick hackigt (jag glömde visst sätta vakuumslangen på plats, enkelt att fixa.). Motorn responderade fint, men kändes lite kraftlös på låga varv i högre hastigheter (t ex 80 kmt-5växel och man försökte accelerera, då tvekade den). Skruvade ut skruven som reglerar gastrycket ca 1/8 varv, då gick den betydligt bättre. Har inte mätt trycket, då jag saknar pålitlig manometer:( Det kan kanske bero på att det är lite mer glidmotstånd med nya packningar och o-ringar, och det kan hända jag måste skruva ner trycket senare.
-
- Posts: 40
- Joined: 2015-03-11, 23:21
Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003
Uppdatering:
gjorde precis bubbeltest, och inga bubblor! Slangen från regulatorn till gasfördelaren är hård, ergo har inte trycket försvunnit. Utetemperatur ca 2C, optimala förhållanden för ett bubbeltest, och den verkar hålla tätt!
Det var en sak till jag tänkte på: nämligen att vakuumslangen är konstant inkopplad till gasregulatorn, och då allt det invändiga är "aktivt", alltså flexar membranet, kolven glider upp och ner osv även när man kör på bensin. Nu vet jag inte hur mycket slitage delarna utsätts för, men för att slippa riva den igen senare tänker jag montera en liten solenoid mellan insuget och regulatorn som aktiveras samtidigt med gasdriften, och stänger vid bensindrift. Då förblir regulatorn inaktiv under bensindrift, vilket minskar slitage på sikt. Här är vakuumventilen som jag tänkte använda till detta:
[img][IMG]http://forumbilder.se/EB0S4/img-1478.JPG?width=150[/img][/img]
gjorde precis bubbeltest, och inga bubblor! Slangen från regulatorn till gasfördelaren är hård, ergo har inte trycket försvunnit. Utetemperatur ca 2C, optimala förhållanden för ett bubbeltest, och den verkar hålla tätt!
Det var en sak till jag tänkte på: nämligen att vakuumslangen är konstant inkopplad till gasregulatorn, och då allt det invändiga är "aktivt", alltså flexar membranet, kolven glider upp och ner osv även när man kör på bensin. Nu vet jag inte hur mycket slitage delarna utsätts för, men för att slippa riva den igen senare tänker jag montera en liten solenoid mellan insuget och regulatorn som aktiveras samtidigt med gasdriften, och stänger vid bensindrift. Då förblir regulatorn inaktiv under bensindrift, vilket minskar slitage på sikt. Här är vakuumventilen som jag tänkte använda till detta:
[img][IMG]http://forumbilder.se/EB0S4/img-1478.JPG?width=150[/img][/img]
Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003
Mycket goda nyheter och fint med din redovisning! Detta är mycket viktig information till oss som i övrigt är i händerna på svindyra Volvo för att få ordning på gasdriften. Speciellt nu när våra bilar i princip helt har tappat 2:a-handsvärdet pga att gastankarna har sista användningsdatum. Det är verkligen inte värt att lämna in bilen för byte av regulator på Volvo längre.
Ett tips när det gäller att lägga in bilder: istället för att lägga in länken till varje bilds sida på forumbilder.se inom som du gjort ovan, högerklicka på bilden och välj "Kopiera bildadress" och klistra in den länken mellan "[ img][/img]" istället. Då blir det så här:
I min texteditor ser det ut så här [ img]http://forumbilder.se/EB0S1/img-1528.JPG[/img] (fast utan mellanslaget i första [img] som måste läggas in för att förevisa hur man gör). På så sätt slipper vi som läser dina fina beskrivningar klicka upp varje enskild bild och du kan skriva bildtexter under varje bild om du vill. Du borde kunna redigera dina inlägg i efterhand om du orkar.
Förresten, har du redovisat vilken från polsk sida du köpte renoveringskitet?
Ett tips när det gäller att lägga in bilder: istället för att lägga in länken till varje bilds sida på forumbilder.se inom som du gjort ovan, högerklicka på bilden och välj "Kopiera bildadress" och klistra in den länken mellan "[ img][/img]" istället. Då blir det så här:
I min texteditor ser det ut så här [ img]http://forumbilder.se/EB0S1/img-1528.JPG[/img] (fast utan mellanslaget i första [img] som måste läggas in för att förevisa hur man gör). På så sätt slipper vi som läser dina fina beskrivningar klicka upp varje enskild bild och du kan skriva bildtexter under varje bild om du vill. Du borde kunna redigera dina inlägg i efterhand om du orkar.
Förresten, har du redovisat vilken från polsk sida du köpte renoveringskitet?
-
- Posts: 40
- Joined: 2015-03-11, 23:21
Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003
Tack för infon!
Se den andra bilden, på klisterlappen står adressen:)
Länk till sidan: http://www.holenderskielpg-sklep.pl/pl/ ... el-CNG/382
Jag betalade via PayPal, (103 euro), och ca 10 dagar senare kom ett rekommenderat brev. Slapp betala moms och tullavgifter t.o.m:)
Se den andra bilden, på klisterlappen står adressen:)
Länk till sidan: http://www.holenderskielpg-sklep.pl/pl/ ... el-CNG/382
Jag betalade via PayPal, (103 euro), och ca 10 dagar senare kom ett rekommenderat brev. Slapp betala moms och tullavgifter t.o.m:)
-
- Posts: 40
- Joined: 2015-03-11, 23:21
Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003
Har också hört det där ang gastankar:(
Ser att vissa bildemonteringar säljer beg. gastankar, och undrar om det är möjligt att byta tankarna till nyare och fortsätta köra några år till? Hur ser SBP på det?
Krav till dokumentation?
Är det någon här som vet hur tömning av tankar går till (gammal olja)? Misstänker att tanken måste demonteras först... Använder man damp, kemikalier?
Försökte tömma filterkoppen på ev olja, men skruven satt djävulskt hårt, så umbracohålet blev runt:( Planen nu är att knacka in lite större torx. I värsta fall får jag lossa hela filterhållaren och våldta den på arbetsbänken.
Ser att vissa bildemonteringar säljer beg. gastankar, och undrar om det är möjligt att byta tankarna till nyare och fortsätta köra några år till? Hur ser SBP på det?
Krav till dokumentation?
Är det någon här som vet hur tömning av tankar går till (gammal olja)? Misstänker att tanken måste demonteras först... Använder man damp, kemikalier?
Försökte tömma filterkoppen på ev olja, men skruven satt djävulskt hårt, så umbracohålet blev runt:( Planen nu är att knacka in lite större torx. I värsta fall får jag lossa hela filterhållaren och våldta den på arbetsbänken.
Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003
Hej, tack för det jobb ni lägger ner och delar med er av grabbar! Har själv problem med en V70N -06 som jag tänkt ta mig an inom kort. Misstänker att det är två problem i mitt fall:
Nästa steg blir att tömma systemet. Började jobba på det idag också, men motorn dog ju som vanligt vid gasdrift och ville sen inte gå mer på gas alls. Får låta den vila lite under natten och se om den blir bättre...
- Regulatorn släpper in gas i kylsystemet som trycker ut kylvätskan.
- Fördelaren är kass, så bilen stannar när den kommit upp i arbetstemperatur vid gasdrift.
Nästa steg blir att tömma systemet. Började jobba på det idag också, men motorn dog ju som vanligt vid gasdrift och ville sen inte gå mer på gas alls. Får låta den vila lite under natten och se om den blir bättre...
Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003
Ehem, jag hittar inte RMI17. Faktiskt inga relä'er alls vänster bak i min V70N från -06. Bara en massa säkringar där. Eller måste man fälla fram säkringsboxen? Min bil har platt golv i bagaget och inte en puckel där tanken ligger om det spelar någon roll...Hewey wrote:...
Gasrörsystem tömning av Volvo Bi-Fuel bilar 2003 ->
- Starta bilen och låt den gå med gas.
- Ta bort reläet från position RMI17 från vänster vägg av bagageutrymme. Nu ska magnetventilen på gastank stänga sig och gas kvar på röret förbrukas.
- Motoren ska döda inne i cirka en minut. Stänga av strömmen (=tändningslås i position 0).
- Om du vill, du kan köra bilen i garaget med bensin. Säkra trots allt, att ventilation i garage är bra, om lite gas kommer ut från systemet.
- På stora gastanken, stänga ventilen som leder gas till motoren. (3/16" sexkanthål)
- På båda lilla gastankarna, stänga ventilen (bara en ventil per tank, med en liten skiftnyckel).
- Lösgöra negativ ledning från batteri innan du börjar någon service operation med gas system.
-...
Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003
Jaha, tydligen är jag på rätt plats och letar. I min bil finns inga reläer där men kanske kan bilden hjälpa någon som inte har en 06'a hitta RMI17. Har sett att någon nämner att dra en säkring istället. Får ta och leta i manualen ikväll.
Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003
Jag skall ta isär min regulator och citerar marimbalanguage's inlägg men med en liten editering för att få lite bättre översikt när jag nu skall ge mig ut på djupt vaten...
marimbalanguage wrote:Högtrycksdelen:
Högtrycksdelen var lite mer knepig, måste spänna den i ett skruvstäd för att kunna pressa in det nedersta locket och dra ut låsringen. Än man envis nog..
Rester av gammal olja (röd) inne. Umbracoskruven i mitten var inte lätt att få ut, måste hålla fast kolven med en låsringstång för att den inte skulle rotera.
Resten var enkel. Alla o-ringar och packningar i högtrycksdelen var otroligt hårda, nästan som plast. Ingen flexibilitet alls, knäcktes så fort jag försökte böja dem.
Hade lite olja på glidytorna och packningarna, kontrollerade att allting gled fint och utan motstånd.
Vid provkörning slog den om till gasdrift utan att dö på tomgång, men gick hackigt (jag glömde visst sätta vakuumslangen på plats, enkelt att fixa.). Motorn responderade fint, men kändes lite kraftlös på låga varv i högre hastigheter (t ex 80 kmt-5växel och man försökte accelerera, då tvekade den). Skruvade ut skruven som reglerar gastrycket ca 1/8 varv, då gick den betydligt bättre. Har inte mätt trycket, då jag saknar pålitlig manometer:( Det kan kanske bero på att det är lite mer glidmotstånd med nya packningar och o-ringar, och det kan hända jag måste skruva ner trycket senare.